شناسهٔ خبر: 67532578 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اعلام کرد

پیش‌بینی تولید بیش از یک میلیون تن گندم در آذربایجان‌غربی

المیرا عسگری زاده

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: امسال ۴۰۸ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی زراعی آبی و دیم استان زیر کشت گندم رفته است و پیش‌بینی می‌شود از این سطح بیش از یک میلیون تن گندم تولید شود.

صاحب‌خبر -

خسرو شهبازی در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام آغاز برداشت نخستین خوشه‌های طلایی گندم از اوایل تیر ماه در استان، افزود: سال زراعی گذشته با خرید تضمینی ۶۸۳ هزار تن رتبه استان به مقام پنجم کشوری ارتقا یافت و امسال نیز پیش بینی می‌شود این میزان خرید به ۷۵۰ هزار تن افزایش یابد.

وی این میزان تولید را نوعی رکوردشکنی برای استان عنوان و ادامه داد: شرایط آب‌وهوایی مناسب و بارندگی‌های خوب، استفاده از بذر و تاریخ کشت مناسب، مصرف بهینه کودهای ازته، فسفاته و پتاسه، مدیریت مزرعه خوب توسط  کشاورزان در کنار سایر اقدامات فنی کارشناسان از دلایل این افزایش تولید است.

وی تصریح کرد: امسال اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان با همکاری ۷۲ مرکز خرید دولتی، تعاونی و خصوصی با مباشری اداره تعاون روستایی، گندم کشاورزان را با نرخ تضمینی به قیمت ۱۷۵ هزار ریال و براساس چهار درصد افت مفید و یک درصد افت غیرمفید با حضور نمایندگان خرید سازمان به عنوان عامل تشخیص و ذیحساب خریداری می‌کند. 

این مسئول اضافه کرد: یک هزار و ۲۵۰ کمباین بومی و ۴۰۰ کمباین مهاجر برداشت گندم تولیدی استان را بر عهده داشته و ۸۵ گروه ستادی در سراسر استان بر امر برداشت نظارت و علاوه بر تنظیم کمباین ها، توصیه‌های فنی را برای کمباین‌داران و کشاورزان ارائه می‌کنند.

انتهای پیام

نظر شما