شناسهٔ خبر: 36756628 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

با توجه به تغییرات اقلیمی آب و هوایی

کاشت ۱۴ میلیون نهال در کشور

سرپرست سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور: ۱۴ میلیون اصله نهال، پنج شنبه ۱۴ آذر ماه در ۳۱ استان کشور کاشته می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای خسرو شهبازی در نشست خبری امروز افزود: امسال با توجه به تغییرات اقلیمی آب و هوایی، با نظر کارشناسان، تصمیم گرفتیم تا کار نهال‌کاری را به جای اوایل فصل بهار به فصل پاییز موکول کنیم.
وی گفت: کاشت ۱۴ میلیون نهال به نیت ۱۴ معصوم (ع) بوده و شروع آن از شهر قم خواهد بود.
آقای شهبازی اضافه کرد: در دهه چهل میزان بارش حدود ۳۰۰ میلیمتر در کشور بوده، اما در دهه اخیر میانگین بارش‌ها به ۲۴۰ میلیمتر رسیده است و به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا فصل درختکاری را از بهار به پاییز انتقال دهیم تا نهال‌ها از آب بیشتری برخوردار شوند.
وی گفت: مرکز مطالعات مهندسی سازمان جنگل ها، مسئولیت نظارت، کاشت و آبیاری پس از کاشت این ۱۴ میلیون نهال را برعهده دارد و همه مراحل کاشت، داشت و آبیاری را رصد خواهد بود.
سرپرست سازمان جنگل‌ها و مراتع اضافه کرد: با کاشت این ۱۴ میلیون نهال، ۵۷ هزار و ۷۴۵ هکتار، ​زیر کشت خواهد رفت.
وی گفت: ​این عملیات در ۲۴۳ شهر، ۳۳۲ مکان و در ۳۱ استان توسط ۳۳ اداره کل منابع طبیعی در سراسر کشور عملیاتی خواهد شد.
آقای شهبازی در خصوص تنوع زیستی کاشت این نهال‌ها افزود: یک میلیون و ۱۰۰ هزار اصله از این نهال‌ها در مراتع، ۲۳۰ هزار اصله در جنگل ها، ۲ میلیون اصله در بیابان‌ها و ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار اصله برای زراعت چوب در کشور کاشته خواهد شد که تا امروز بی سابقه بوده است.
وی ادامه داد: مردم برای کمک و همیاری می‌توانند با شماره تلفن‌های ۰۲۱۲۲۴۸۸۵۳۴ و ۰۹۱۹۱۲۳۴۲۱۲ تماس بگیرند و در عملیات کاشت نهال کمک و همیاری رسانند.
شهبازی گفت: سازمان بسیج و ۹۷ هزار دهیار در این طرح به کمک ما آمده‌اند و تا امروز همه چاله‌های کاشت این نهال‌ها آماده شده و تمام نهال‌هایی که کاشته می‌شود به صورت کشت گلدانی است و امکان انتقال آن به هر مکانی در کشور وجود دارد.
وی در خصوص هزینه‌های اجرای این طرح نیز افزود: در هر هکتار آماده سازی چاله کاشت، انتقال و در نهایت کاشت نهال و آبیاری آن، حدود ۴ میلیون تومان هزینه دارد.
آقای شهبازی ادامه داد: هم اکنون مشکل مالی درخصوص اجرای این طرح نداریم و بخشی از بودجه این طرح را از صندوق توسعه ملی و بخش دیگر را از منابع جنگلی شمال و زاگرس تامین کرده ایم.
وی در پایان در خصوص طرح انتقال آب خزر به کویر سمنان گفت: از لحظه‌ای که سرپرست سازمان جنگل‌ها شده‌ام تاکنون، هیچ‌گونه درخواست رسمی و یا نامه‌ای در خصوص انتقال آب خزر به کویر دریافت نکرده‌ام و اطلاعی درباره اجرای این طرح ندارم.

نظر شما