شناسهٔ خبر: 36671133 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ملانوری:در سال گذشته بیش از ۳۰۰ تجمع و فعالیت حزبی در کشور داشته‌ایم

71511

مدیرکل سیاسی وزارت کشور گفت:در سال گذشته بیش از ۳۰۰ تجمع و فعالیت حزبی در کشور داشته‌ایم. مسئولین دولتی هم متناسب با موضوع مورد اعتراض، در جمع مردم حاضر شدند و همه تجمعات با امنیت و آرامش برگزار شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، حمید ملانوری در نشست خبری کمیسیون ماده ده  احزاب و گروه‌های سیاسی با تشکر از بیانات  مقام معظم رهبری درباره وقایع اخیر اظهار کرد: این بیانات راهگشا، خیلی به ادامه استقرار امنیت در کشور کمک کرد، از حرکت های خود جوش مردم تشکر می‌کنم.

وی گفت: امروز دوازدهمین جلسه این کمیسیون برگزار شد. موضوع اول بررسی شده امروز حضور دبیرکل های جدید در کمیسیون ماده ده فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی بود. امروز قدرت علی حشمتیان دبیر کل حزب مستقل و اعتدال ایران به عنوان دبیرکل احزاب کشوری و محمد تبرایی به عنوان دبیرکل احزاب استانی به عضویت این کمیسیون درآمدند. از حسین کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار هم برای همکاری در دو سال گذشته تشکر می‌کنیم.

وی در ادامه این نشست گفت: در ایام اخیر مشاهده کردیم برخی فعالین سیاسی تصریح کردند که چرا وزارت کشور مجوز تجمعات قانونی را نمی دهد. به استناد قانون فعالیت احزاب و آیین نامه ماده ۱۴ این قانون و همچنین بر اساس رای دیوان ، مرجع رسیدگی به این موضوع کمیسیون ماده ده احزاب است.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور با اعلام اینکه در سال گذشته بیش از ۳۰۰ تجمع و فعالیت حزبی در کشور داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: مسئولین دولتی هم متناسب با موضوع مورد اعتراض، در جمع مردم حاضر شدند. همه تجمعات با امنیت و آرامش برگزار شده است. کمیسیون ماده ده همچنان پذیرای درخواست های احزاب و گروه های سیاسی است تا هم مجوز صادر کند و هم برای امنیتش همکاران ما کمک کنند.

وی سپس گفت: علی‌رغم اینکه وزارت کشور تصویب نامه‌ای در رابطه با محل تجمعات اعتراضی داشته و هیئت دیوان ردش کرد؛ جدا از آن در هیئت وزیران بررسی کردیم که شوراهای تامین محل‌های مناسبی را برای تجمعات انتخاب کنند. اما این نافی این نیست که کسانی که خواستار تجمع هستند محل های دیگری را نداشته باشند. محل هایی مشخص شده که مورد تایید شورای تامین و کمیسیون ماده ده هست؛ اما اگر محل دیگری درخواست شود امکان بررسی آن نیز هست.

ملانوری خاطرنشان کرد: ما تنفیذ اختیار کردیم به استانداری ها تا سریعا بعد از بررسی شورای تامین و استانداری مجوزها صادر شود. هیچ ممنوعیت و محدودیتی برای صدور مجوز وجود ندارد.

وی گفت: با توجه به اینکه اصل ۲۷ قانون اساسی اشاره کرده همه می توانند تجمع داشته باشند به شرط آنکه مخل امنیت نباشند و سلاح نداشته باشند؛ این اصل عمومیت دارد اما در خصوص احزاب، قانون احزاب مشخص کننده است.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور همچنین تصریح کرد: بحث صلاحیت دو نفر از دبیران کل احزاب که یکی حزب ملی و یکی استانی است، مطرح شد. قبلا محرومیت برای این دو دبیر کل در نظر گرفته شده بود، تذکر شفاهی و کتبی دادیم اما متاسفانه به فعالیت غیر قانونی خود ادامه دادند. برای رسانه‌ای کردن این موضوع باید نماینده این دو حزب را دعوت کنیم؛ اگر بر فعالیت غیر قانونی  خود اصرار کنند نام فرد و حزب را اعلام می کنیم.

وی گفت: مرامنامه و اساسنامه حزب کارگزاران سازندگی با اصلاحاتی مورد تایید قرار گرفت شورای مرکزی این حزب به جلسه بعد رسید.

ملانوری همچنین با اشاره به تجمع روز دوشنبه مردم تهران در اعتراض به ناآرامی‌های اخیر در کشور  گفت: مصوبه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بود. دوگونه راهپیمایی داریم . یک نوع آن را رهبری مردم را مورد خطاب قرار می دهند و شورای هماهنگی،‌هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهد؛ مثل  ۲۲ بهمن، ۱۳ آبان، روز قدس، راهپیمایی در  حمایت از مردم غزه، فلسیطن ، یمن و ... .

 وی ادامه داد: در سایر استان ها خودجوش مردم با ائمه جمعه و نمایندگان خود هماهنگ کردند و بعد تجمع داشتند. در تهران شورای هماهنگی راهپیمایی را اعلام کرد و نهایتا آن تجمع شکل گرفت.

وی در پایان گفت: صلاحیت حزب قانون مورد بررسی قرار گرفت و برای این حزب در حال صدور پروانه هستیم.

انتهای پیام

نظر شما