شناسهٔ خبر: 36825655 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

دفاع دبیرکمیسیون ماده ۱۰ احزاب از مصوبه تعیین مکان تجمع

صاحب‌خبر -

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۳۰۰ تجمع در تهران و سراسر کشور برگزار شد و مسئولین دولتی هم متناسب با موضوع مورد اعتراض، در جمع مردم حاضر شدند، گفت: کمیسیون ماده 10 همچنان پذیرای درخواست‌های احزاب و گروه‌های سیاسی است تا هم مجوز صادر کند و هم برای امنیتش همکاران ما کمک کنند.
به گزارش ایرنا، حمید ملانوری دیروز در نشست خبری با اشاره به تصویب‌نامه وزارت کشور و دولت برای تعیین مکان تجمع که از سوی دیوان عدالت به استناد تباین با اصل 27 قانون اساسی کـه تشکیل اجتماعـات و راهپیمایی‌هـا را از حیث محل‌های اجتماعات علی الاطلاق آزاد اعلام کرده ابطال شد، به دفاع ضمنی از آن مصوبه پرداخت و گفت: علی‌رغم اینکه وزارت کشور تصویب‌نامه‌ای در رابطه با محل تجمعات اعتراضی داشته و هیأت دیوان ردش کرد؛ جدا از آن در هیأت وزیران بررسی کردیم که شوراهای تأمین محل‌های مناسبی را برای تجمعات انتخاب کنند. اما این نافی این نیست که کسانی که خواستار تجمع هستند محل‌های دیگری را نداشته باشند. محل‌هایی مشخص شده که مورد تأیید شورای تأمین و کمیسیون ماده 10 هست؛ اما اگر محل دیگری درخواست شود امکان بررسی آن نیز هست. او در ادامه افزود: ما تنفیذ اختیار کردیم به استانداری‌ها تا سریعاً بعد از بررسی شورای تأمین و استانداری مجوزها صادر شود. هیچ ممنوعیت و محدودیتی برای صدور مجوز وجود ندارد.
ملانوری در ادامه با استناد به اصل 27 قانون اساسی گفت: این اصل از قانون اساسی می‌گوید همگان می‌توانند درخواست تجمع داشته باشند به شرطی که مخل امنیت و با حمل سلاح نباشد. وی افزود: در جلسه اعضای کمیسیون ماده 10 نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی مقرر شد در رابطه با شمولیت مجوز برگزاری تجمع به سایر اشخاص حقیقی در جلسه بعد مورد بررسی قرار بگیرد.
دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب سپس در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا تجمعات مردمی مثل روز دوشنبه تهران نیاز به مجوز ندارد اما مجوز تجمعات سایر افراد نیاز به تجمع دارد، گفت: راهپیمایی روز دوشنبه در میدان انقلاب تهران طبق مصوبه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد. دو گونه راهپیمایی داریم؛ یکی سراسری است مانند راهپیمایی روز قدس و 22 بهمن که شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی تصمیم می‌گیرد یا اینکه مقام معظم رهبری اعلام می‌کنند و نوع دیگر هم تجمعاتی است که احزاب یا برخی درخواست می‌دهند و کمیسیون ماده 10 مجوز آن را صادر می‌کند. وی افزود: راهپیمایی در استان‌ها هم به صورت خودجوش و با هماهنگی نماینده ولی فقیه در استان‌ها انجام شد.

نظر شما