شناسهٔ خبر: 36663853 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش کامل دادگاه تجدید نظر نجفی/ فرضیه کمانه زنی گلوله منتفی است/ نماینده دادستان: قصد نجفی برای قتل میترا استاد محرز است

رسیدگی مجدد به پرونده محمدعلی نجفی تا دقایقی دیگر در مجتمع امام خمینی برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، دادگاه بررسی دوباره پرونده محمدعلی نجفی که به جرم قتل همسر خود میترا استاد دادگاهی شده بود تا دقایقی برگزار می‌شود.


نجفی به زندان اوین منتقل شد/ جلسه بعدی نهم آذرماه
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۱۵:۰۳

در انتهای قاضی کشکولی گفت: برای اخذ آخرین دفاعیات از متهم جلسه بعدی دادگاه روز شنبه نهم آذرماه برگزار می‌شود.

وی گفت: نجفی هم اکنون  به زندان اوین منتقل می‌شود.

قاضی: ما کار با اسلحه را بلدیم/ نماینده دادستان: قصد نجفی برای قتل میترا استاد محرز است/ درخواست مجازات قتل عمد دارم
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۱۵:۰۱

قاضی کشکولی با اشاره به برخورد گلوله‌ها به دیوار و وان، اظهار کرد: بر اساس اظهارات خود اقای نجفی موقعی که او وارد حمام شده قصد داشته که میترا استاد را بترساند و پس از تیراندازی اولین گلوله به زیر روشویی خورده و به دلیل کشمکشی که میان نجفی و مقتول به وجود آمده دومین گلوله هم به دیوار می‌خورد و سپس با برخورد به سقف بخشی از سقف کاذب را پاره می‌کند و گلوله سوم در شرایطی که مچ دست نجفی گرفته شده بوده و سر اسلحه پایین بوده به داخل وان می‌رود که به گفته سرهنگ نیازی نیست بخواهیم وان را بشکافیم و گلوله چهارم به دیوار خورده که لاشه آن کشف شده است و گلوله پنجم هم که به دست خورده و وارد بدن شده است.

او ادامه داد: بالاخره ما هم اسلحه داریم و کار با آن را کمی بلد هستیم و می‌دانیم تیر به چه صورت و چگونه برخورد می‌کند؛ تیر وقتی متلاشی شده به سقف خورده و سرعت گلوله منجر به انجام این کار شده است.

در ادامه قاضی از اختیاری نماینده دادستان خواست در جایگاه قرار بگیرد و آخرین توضیحات خود را ارائه دهد.

اختیاری نماینده دادستان گفت: قصد نجفی برای قتل میترا استاد محرز است.

وی افزود: نجفی اسلحه را از اتاق برمی دارد از ضامن خارج می‌کند و با بالشت برای کم کردن صدای اسلحه وارد حمام می‌شود. دست نوشته‌های گذشته نجفی هم نشان می‌دهد که او قصد قتل مقتوله را از قبل داشته است.

نماینده دادستان گفت: شلیک ۵ گلوله به یک انسان بی دفاع نشان از قصد قبلی دارد و اگر گلوله پنجم به مقتوله برخورد نمی‌کرد نجفی تا آخرین تیر اسلحه شلیک می‌کرد، به همین دلیل از دادگاه درخواست مجازات قتل عمد را دارم.

کارشناس پزشکی قانونی: گلوله بعد از شلیک به کف دست مقتوله برخورد کرده است
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۱۴:۲۱

در ادامه قاضی از دکتر قره داغی کارشناس پزشکی قانونی خواست تا در جایگاه قرار بگیرد و در مورد نحوه اصابت گلوله توضیح دهد.

قره داغی کارشناس پزشکی قانونی گفت: گلوله بعد از شلیک به کف دست مقتوله برخورد و از پشت کف دست خارج شده است و به دلیل اینکه دست با بدن دارای زاویه بوده اثر گلوله بر روی قفسه سینه بیضوی شکل است.

وی گفت: گلوله داخل بدن باقی مانده و خونی از بدن خارج نشده، زیرا تحت فشار نبود و اگر به روی قفسه سینه روی زمین می‌افتاد خون از بدن خارج می‌شد.

کارشناس اسلحه: محال است گلوله به دیوار حمام کمانه کرده باشد
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۱۴:۱۱

در ادامه جلسه ابراهیمی کارشناس دیگر اسلحه با اشاره به اظهارات گودرزی گفت: آقای وکیل تاکید دارند که بگویند گلوله به دیوار خورده و سپس کمانه کرده، اما گلوله‌ای که از دهانه اسلحه خارج می‌شود گرمای شدیدی دارد و مانند آهن گداخته‌ای است که با کوچک‌ترین ضربه تغییر شکل می‌دهد اگر این گلوله به دیواره حمام می‌خورد و تغییر شکل می‌داد باید تغییر می‌کرد، اما کاملا سالم بوده و محال است که گلوله به دیوار حمام برخورد کرده باشد.

وکیل نجفی خطاب به کارشناس اسلحه گفت: آیا گلوله به وسط دست خورده است و سپس با طی طریق از پشت مچ خارج شده است؟

کارشناس اسلحه اظهار کرد: بله محل ورود و خروج گلوله کمی زاویه دار بوده است.

قاضی کشکولی گفت: آقای گودرزی انتظار دارند که شما سرعت گلوله را هم برای ایشان مشخص کنید.

گلوله با کاشی اصابت نکرده است
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۱۴:۰۷

در ادامه جلسه ماهرخ کیان زاده کارشناس اسلحه با بیان اینکه خم شدگی مچ گلوله حاکی از آن است که ابن گلوله به کاشی اصابت نکرده است گفت: هر چند استخوان دست نمی‌تواند به این صورت گلوله را تغییر شکل دهد، اما خمیدگی و تغییر شکل گلوله در داخل بدن رخ داده است و نه خارج آن.

او ادامه داد: پراکندگی اصابت‌ها نشان از آن دارد که هم تیرانداز و هم متوفی حالت غیر عادی داشتند.

کیان زاده درباره گلوله‌ای که به وان حمام خورده است اظهار کرد: اگر گلوله‌ای که می‌خواست از دست خارج شود به وان می‌خورد باید سوراخی بزرگ را ایجاد می‌کرد، اما سوراخ ایجاد شده روی وان تنها ۹ میلیمتر بوده است که این نشان میدهد که گلوله در کف دست وارد شده و از پشت آن خارج شده و داخل بدن رفته است.

قاضی کشکولی گفت: آقای نجفی گفته‌اند که دو گلوله به متوفی شلیک کرده است.

کارشناس اسلحه گفت: مسیر حرکت از چپ به راست گلوله موید این است که تیر به دست خورده و از پشت آن در آمده و سپس وارد بدن شده است به همین دلیل نمی‌توان گفت که دو گلوله وارد بدن شده.

اظهارات متناقض زهرا نجفی در جلسه امروز دادگاه
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۱۳:۵۳

در ادامه قاضی کشکولی از زهرا نجفی خواست تا در جایگاه قرار بگیرد و صحنه قتل را تشریح کند.

زهرا نجفی با قرار گیری در جایگاه گفت: با آقای آقا زاده راننده پدرم و همسرم به درب منزل پدرم مراجعه کردیم و هرچه در زدیم کسی پاسخ نداد به همین دلیل با کلید در را باز کردیم و پسر بچه‌ای در داخل خانه دیدیم که ابتدا تصور کردیم این پسر کارگر ساختمان است و بعد آقای آقازاده گفتند که این فرد پسر خانم استاد است.

زهرا نجفی گفت: اولین عکس را از خانم استاد که در داخل وان حالت نشسته داشتند گرفتم وبعد با اورژانس تماس گرفتیم و جسد را ماساژ قلبی دادیم که با دیدن پوکه‌ها متوجه شدیم خانم استاد فوت کرده است.

وی افزود: کف حمام بیشترین خون ریخته شده بود و داخل وان خون کمتری بود.

قاضی خطاب به زهرا نجفی گفت: صحبت‌های امروز شما را صحبت‌های قبلی مغایرت دارد.

در ادامه قاضی علیرضا ببری داماد نجفی را به جایگاه احضار کرد.

علیرضا ببری در توضیح صحنه قتل گفت: داخل وان خون کمتری بود به گونه‌ای وارد وان شدم لباسم خونی نشد.

در ادامه قاضی از آقازاده راننده نجفی خواست تا در جایگاه قرار بگیرد.

آقازاده در توضیح صحنه گفت: زمانی که وارد خانه شدیم اتاق‌ها را گشتیم و بعد وارد حمام شدم و خون و جسد خانم استاد را دیدم و از خانه خارج شدم مهیار را هم کشیدم و از خانه خارج کردم که لباسش پاره شد.

ادامه دادگاه در نوبت بعد از ظهر پیگیری می شود
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۱۳:۴۹

با دستور قاضی کشکولی ادامه دادگاه نجفی در نوبت بعدازظهر پیگیری خواهد شد.

وکیل متهم نجفی: تغییر مسیر گلوله مطرح است از کارشناسان می‌خواهیم تا جواب ما را بدهند
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۱۳:۱۶

نجفی در ادامه ضمن قدردانی از رئیس دادگاه به خاطر ارائه مهلت به وکلا و موکل وی برای صحبت کردن گفت: این موضوع شبهه عمد است و چون تغییر مسیر گلوله مطرح است از کارشناسان می‌خواهیم تا جواب ما را بدهند و به ما کمک کنند که بتوانیم پاسخ سوالاتی که از این بزرگواران داریم بگیریم.

متهم نجفی: بنده بدون اراده و در حالت کشمکش بودم که این گلوله‌ها شلیک شد
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۱۳:۱۵

نجفی گفت: در گزارش نماینده دادستان آمده است ۵ گلوله شلیک شده و از لفظ مبادرت به شلیک استفاده شده است در حالی که مبادرت به معنای انجام کاری با قصد و اراده است در حالی که در گزارش کارشناسان اسلحه و تمامی شواهد و قرائن نشان می‌دهد بنده بدون اراده و در حالت کشمکش بوده‌ام که این گلوله‌ها شلیک شد.

وی ادامه داد: همچنین در این گزارش آمده که گلوله اول از بین پا‌های مقتوله عبور کرده و سپس به وان برخورد کرده است؛ من که آنجا بودم نفهمیدم گلوله‌ها از چه مسیری عبور کرده حال چگونه تشخیص داده شده گلوله از بین پای مرحومه عبور کرده و حتی جزو گلوله اول بوده است.

وی ادامه داد: مسئله بعدی که در کیفرخواست مورد ایراد است گفته شده حمل سلاح و مهمات غیر قانونی کشف شده است در حالی که کشف به معنای آشکار شدن شی است که پنهان شده است. در حالی که بنده خودم این سلاح را به آگاهی تسلیم کردم.

نجفی در ادامه ایراداتی را به گزارش هیئت ۵ نفره دانست و گفت: در این گزارش گفته شده کف دست چپ مرحومه به اسلحه نچسبیده بود در حالی که در این مورد دلایلی ذکر نکرده اند چرا که آزمایش‌ها نشان می‌دهد دست به اسلحه چسبیده بود و یک الی دو سانت فاصله داشت.

وی گفت: همچنین در این گزارش آمده است که بر اثر کشمکش رخ داده آن مرحومه عقب عقب رفته و از پشت به وان افتاده در حالی که من مطمئن هستم بعد از شلیک گلوله وی عقب عقب در وان افتاد. یعنی اول گلوله اصابت کرد بعد مرحومه در وان افتاد.

قاضی کشکولی: کارشناسان نظریه‌ای منطبق با تصمیمی که دادگاه در رأی اولیه گرفت ارائه دادند
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۱۳:۱۴

 قاضی کشکولی گفت: بر این اساس طبق قانون از محل، کارشناسی انجام شد و کارشناسان نظریه‌ای منطبق با تصمیمی که دادگاه در رأی اولیه گرفت ارائه دادند، زیرا کارشناسان اولیه اظهار نظر کرده بودند؛ ما مکلف بودیم نظریه را به طرفین پرونده ابلاغ کنیم.

قاضی کشکولی افزود: وکلای متهم نظریه را مطالعه کردند که بر این اساس لایحه‌ای از سوی آن‌ها تقدیم شد که به نظریه اعتراض نکردند، اما با حفظ حق اعتراض تقاضای نظریه تکمیلی را دادند که هیئت ۵ نفره در جلسه دادگاه حضور داشته باشند و اگر سوالاتی باشد به این نظریه پاسخ دهد.

قاضی ادامه داد: وظیفه دادگاه دادرسی منصفانه است که در حد قانون اجازه دادرسی صورت گیرد، خارج از آن توقع است که البته نماینده دادستان از حیث دفاع از حقوق عامه مطالبی را بیان کردند؛ در حالی که رعایت حقوق عامه و رعایت دادرسی منصفانه وظیفه ما است.

در ادامه قاضی از محمدعلی نجفی خواست در جایگاه قرار گیرد.

قاضی گفت: بر اساس شکایت اولیه شکات تحقیقات صورت گرفت و از مطلعین از جمله مهیار صفری، علیرضا ببری، زهرا نجفی و معصومه رشیدیان خبرنگار انصاف نیوز سوالاتی پرسیده شد.

نجفی: پس از سقوطش در وان گلوله‌ای شلیک نشد
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۱۲:۰۴

نجفی ادامه داد: من که در آنجا حضور داشتم مطمئن هستم که دیگر پس از سقوطش در وان گلوله‌ای شلیک نشد و گلوله‌ای که وارد قفسه سینه شده به صورت قائم است و باید به صورت قائم خارج می‌شود که در حالی که بر اساس کارشناسی فاصله نقطه اصابت گلوله از پشت دست کمتر از نقطه ورود به دست بوده و این نشان می‌دهد گلوله دیگری به قفسه سینه وارد شده است گلوله‌ای که به دیوار یا سقف خورده و زاویه‌دار شده است.

نجفی افزود: چگونه می‌شود یک گلوله به کف دست خانمی 35 ساله برخورد کند و باعث افت سرعت شود شکل بیضوی گلوله هم مطرح است که اگر گلوله از قصد و ارد قفسه سینه می‌شد نباید تغییر شکل می‌داد.

وی ادامه داد: در مورد حمل سلاح غیرمجاز هم باید بگویم این اسلحه از سال 60 که وزیر کابینه شهید رجایی و باهنر بودم و ترورهای خیابانی آن موقع رخ می‌داد این اسلحه‌ها به ما و سایر مسئولان داده شد آموزش‌ها را هم دیدیم و همیشه مجوز آن را تمدید می‌کردم اما قبول دارم قصور و کوتاهی کرده‌ام و گمان می‌کردم مانند گواهینامه راهنمایی و رانندگی 10 ساله است و زمانی که خواستم اسلحه را با خودم به بیرون ببرم و به قم بروم برای اینکه مشکلی پیش نیاید مجوزش را هم برداشتم و آن موقع متوجه شدم مهلتش سال 96 بوده بنابر این قصد و قرضی در میان نبوده است.

متهم نجفی افزود: دو نظریه را در رابطه با حادثه قتل مرحومه احتمال می‌دانم که اگر بگویم در روند دادرسی کمک می‌کند نظر هیأت کارشناسی در خصوص بی‌ارادگی در زمان شلیک مطرح است اینکه شلیک غیرمستقیم به سینه خورده و نظریه دیگر این است که گلوله‌ای که به قفسه سینه وارد شده به دلیل اینکه از قسمت بالا بوده پس از شلیک به دیوار و سقف خورده و بعد وارد قفسه سینه شده و این شبه عمد بودن را نشان می‌دهد.

وی از محضر دادگاه خواست نگاه عادلانه و با دقت نظر به پرونده‌اش داشته باشند و رأی منصفانه‌اشان را به دور از فضاسازی‌های سیاسی صادر کنند چرا که فضاهای ایجاد شده در فضای مجازی لطمه‌های زیادی را به وی وارد کرده است.

گلوله پنجم منجر به قتل شده
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۱۱:۳۹

نماینده دادستان اظهار کرد: گلوله پنجم همان گلوله‌ای است که منجر به قتل شده و بعد از برخورد به کف دست وارد بدن مرحومه شده است.

وی تصریح کرد: برخلاف ادعای وکلای متهم که گفته‌اند ۶ گلوله شلیک شده است باید بگویم اثر ششم گلوله ناشی از کمانه کردن است و در محل وقوع جرم هیچ آثار دیگری قابل مشاهده نیست.

اختیاری اظهار کرد: به دلیل پلمپ بودن محل قتل تا به امروز، محل حادثه هیچ‌گونه تغییری نکرده است.

وی گفت: ادعا‌های برخی از افراد غیر مرتبط در پرونده مبنی بر حضور دو نفر در صحنه قتل و یا ارتکاب قتل توسط فرد دیگر مضحک است.

نماینده دادستان اظهار کرد: ارتکاب قتل عمدی از ناحیه محمدعلی نجفی برای دادسرا محرز شده است.

نماینده دادستان: تقاضای مجازات تکمیلی برای نامبرده را دارم
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۱۱:۲۶

نماینده دادستان با بیان اینکه اقدامات محمدنجفی در خصوص قتل میترا استاد برای هر یک از بزه‌های ارتکابی باید حداکثر مجازات تعیین شود گفت: تقاضای مجازات تکمیلی برای نامبرده را دارم ضمن اینکه متهم مستحق هیچ گونه تخفیفی نیست.

وکیل نجفی: دادگاه ابهامات اعلام شده از سوی ما را به کارشناسان ابلاغ نکرده
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۱۱:۱۲

وکیل محمدعلی نجفی از ارسال ابهامات مطروحه به دادگاه خبر داد و گفت: متاسفانه دادگاه ابهامات اعلام شده از سوی ما را به کارشناسان ابلاغ نکرده و فقط در قبال این موضوع وقت رسیدگی تعیین کرده است.

اولیای دم به لحاظ اعلام رضایت و استعفای وکلای مدافع آن‌ها در جلسه دادگاه حضور نیافتند
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۱۱:۰۸

قاضی کشکولی در ادامه در خصوص علت عدم حضور اولیای دم در جلسه دادگاه اظهار کرد: اولیای دم به لحاظ اعلام رضایت و استعفای وکلای مدافع آن‌ها حضور نیافتند.

 

نجفی به لحاظ عجز از تودیع وثیقه در بازداشت است
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۱۰:۵۷

نماینده دادستان: محمدعلی نجفی ۶۶ ساله فرزند احمدعلی صادره از تهران به لحاظ عجز از تودیع وثیقه در بازداشت است.

اینکه وکلای آقای نجفی می‌گویند تیر کمانه کرده است اشتباه است
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۱۰:۵۱

نماینده دادستان با اشاره به عنوان اتهامی محمدعلی نجفی اظهار کرد: محمدعلی نجفی ۶۶ ساله فرزند احمدعلی صادره از تهران به لحاظ عجز از تودیع وثیقه در بازداشت است.

او افزود: اتهامات وی به لحاظ مباشرت بر قتل عمدی همسر دوم خود میترا استاد با سلاح گرم نیمه خودکار به لحاظ جنبه عمومی جرم ثانیا حمل و نگهداری سلاح و ثالثا ایراد صدمه عمدی که منجر به فوت شده از طریق شلیک به دست مقتول هستند.

اختیاری درباره جنبه خصوصی جرم اظهار کرد: با توجه به رضایت اولیای دم و گذشت آن‌ها از قصاص، دادستانی از آن‌ها تشکر می‌کند ضمن آن که در روز دوم پس از جنایت دادستانی تلاش کرد تا رضایت خانواده مقتوله را بگیرد که اگر برخی افراد برخی ادعا‌ها را نمی‌کردند اولیای هم همان موقع رضایت می‌دادند.

او درباره وقوع جرم گفت: شلیک گلوله به کف دست چپ مرحومه میترا استاد وارد شده که از پشت دست خارج شده که در فاصله ۸ سانتی متری قسمت قدامی سینه و ۴ سانتی متری زیر ترقوه چپ وارد قفسه سینه شده و پس از آسیب شدید به ریه چپ با ایجاد سوراخی مدور در بطن وارد فضای آبشامه شده و با سوراخ دست وارد فضای شکم شده و با ایجاد آسیب به کبد در پهلوی سمت راست متوقف شده است.

اختیاری تصریح کرد: اینکه وکلای آقای نجفی می‌گویند تیر کمانه کرده است اشتباه است.

نظر قاضی در مورد برگزاری دادگاه مجدد
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۱۰:۴۹

در ابتدای جلسه قاضی کشکولی اعلام کرد که عوامل بررسی صحنه جرم، کارشناسان پنج نفره، متهم پرونده و وکلای مدافع ایشان و همچنین نماینده دادستان در جلسه حضور دارند. در این مرحله از رسیدگی پس از صدور حکم قصاص و تعیین مجازات تعزیری برای نگهداری غیرمجاز سلاح، دیوان عالی، شعبه 41 در تاریخ 24 شهریور رأی به نقض تحقیقات داد و پرونده در مسیر رسیدگی تحقیقات مقدماتی قرار گرفت. 

قاضی گفت: هیأت پنج نفره کارشناسان رسمی دادگستری در مهلت مقرر تعیین شده برای بررسی صحنه جرم کارشناسی لازم را انجام داده و امروز وقت دادرسی تعیین شد. 

قاضی محمدی کشکولی گفت: نماینده دادستان مطالبی را به عنوان مدعی‌الامور مطرح کردند که طبیعی است، زیرا یک طرف پرونده هستند.

او گفت: همانطور که نماینده دادستان گفتند رعایت اصل بی طرفی، اصل برائت از اصول مهم رسیدگی است.

قاضی محمدی کشکولی گفت: در مراحل تحقیقات مقدماتی به دلیل اینکه دادگاه به صورت علنی برگزار شد با حواشی روبرو شدیم که از حیث رعایت اخلاق در فضای مجازی مردم نیز واکنش‌هایی نشان دادند به همین دلیل پرونده برای تأیید حکم به دیوان عالی کشور رفت.

او ادامه داد: ۴ ایراد به پرونده وارد شده بود که شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور یک مورد آن را پذیرفت، یک مورد را قابل طرح ندانست و دو مورد آن را به دلیل نقض در تحقیقات به دادگاه برگرداند.

نجفی باز در جایگاه قرار گرفت
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۱۰:۴۹

در این لحظه ریاست دادگاه از نجفی خواست تا در جایگاه قرار گیرد و از خود دفاع کند. 

شهردار اسبق تهران در جایگاه قرار گرفت و گفت: بنده محمدعلی نجفی فرزند احمدعلی هستم، سابقه کیفری ندارم، اکنون شغلم استاد بازنشسته از دانشگاه صنعتی شریف است. 

مفاد قانون از سوی دادگاه رعایت نشده است
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۱۰:۳۵

نماینده دادستان در جلسه دادگاه رسیدگی مجدد به پرونده قتل همسر دوم محمدعلی نجفی ضمن اعلام عدم دسترسی دادسرا به نظر کارشناسان گفت: طبق قانون مراتب وصول نظر کارشناس به طرفین اعلام می شود و آنها می توانند در مدت یک هفته اعلام نظر کنند اما در اینجا مفاد قانون از سوی دادگاه رعایت نشده و به دلیل عدم ابلاغ نظریه کارشناسی حق اعتراض دادگاه گرفته شده است.

قاضی کشکولی وارد دادگاه شد
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۰۹:۲۲

 قاضی کشکولی به همراه مستشار‌ها وارد صحن دادگاه شدند.

دختر نجفی به دادگاه آمد
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۰۹:۰۰

 وکلای محمد علی نجفی متهم پرونده وارد دادگاه شدند همچنین دختر نجفی به همراه همسرش وارد دادگاه شد.

نجفی وارد دادگاه شد
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۰۸:۵۹

محمد علی نجفی شهردار اسبق تهران برای رسیدگی مجدد به پرونده قتل میترا استاد وارد دادگاه شد.

گزارش کامل سومین دادگاه رسیدگی به اتهامات محمدعلی نجفی
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۰۸:۵۳

گزارش کامل سومین دادگاه رسیدگی به اتهامات محمدعلی نجفی را اینجا ببینید

گزارش کامل دومین جلسه دادگاه محمدعلی نجفی + فیلم و عکس
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۰۸:۵۲

گزارش کامل دومین جلسه دادگاه محمدعلی نجفی را اینجا ببینید

گزارش کامل اولین جلسه دادگاه محمدعلی نجفی + فیلم و عکس
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۰۸:۵۱

جزئیات اولین جلسه دادگاه محمدعلی نجفی را اینجا ببینید

وکیل مدافعان مقتول از سمت خود استعفا دادند
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۰۸:۳۳

نجفی شهردار سابق تهران به اتهام قتل همسر خود به قصاص محکوم شده بود و با رضایت اولیای دم بخشیده شد و در جلسه  امروز بار دیگر پرونده از جهت جنبه عمومی جرم مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

ادامه جلسات رسیدگی به پرونده نجفی درحالی برگزار می‌شود که امروز وکیل مدافعان مقتول از سمت خود استعفا دادند.

در انتهای قاضی کشکولی گفت: برای اخذ آخرین دفاعیات از متهم جلسه بعدی دادگاه روز شنبه نهم آذرماه برگزار می‌شود.

وی گفت: نجفی هم اکنون  به زندان اوین منتقل می‌شود.

قاضی کشکولی با اشاره به برخورد گلوله‌ها به دیوار و وان، اظهار کرد: بر اساس اظهارات خود اقای نجفی موقعی که او وارد حمام شده قصد داشته که میترا استاد را بترساند و پس از تیراندازی اولین گلوله به زیر روشویی خورده و به دلیل کشمکشی که میان نجفی و مقتول به وجود آمده دومین گلوله هم به دیوار می‌خورد و سپس با برخورد به سقف بخشی از سقف کاذب را پاره می‌کند و گلوله سوم در شرایطی که مچ دست نجفی گرفته شده بوده و سر اسلحه پایین بوده به داخل وان می‌رود که به گفته سرهنگ نیازی نیست بخواهیم وان را بشکافیم و گلوله چهارم به دیوار خورده که لاشه آن کشف شده است و گلوله پنجم هم که به دست خورده و وارد بدن شده است.

او ادامه داد: بالاخره ما هم اسلحه داریم و کار با آن را کمی بلد هستیم و می‌دانیم تیر به چه صورت و چگونه برخورد می‌کند؛ تیر وقتی متلاشی شده به سقف خورده و سرعت گلوله منجر به انجام این کار شده است.

در ادامه قاضی از اختیاری نماینده دادستان خواست در جایگاه قرار بگیرد و آخرین توضیحات خود را ارائه دهد.

اختیاری نماینده دادستان گفت: قصد نجفی برای قتل میترا استاد محرز است.

وی افزود: نجفی اسلحه را از اتاق برمی دارد از ضامن خارج می‌کند و با بالشت برای کم کردن صدای اسلحه وارد حمام می‌شود. دست نوشته‌های گذشته نجفی هم نشان می‌دهد که او قصد قتل مقتوله را از قبل داشته است.

نماینده دادستان گفت: شلیک ۵ گلوله به یک انسان بی دفاع نشان از قصد قبلی دارد و اگر گلوله پنجم به مقتوله برخورد نمی‌کرد نجفی تا آخرین تیر اسلحه شلیک می‌کرد، به همین دلیل از دادگاه درخواست مجازات قتل عمد را دارم.

در ادامه قاضی از دکتر قره داغی کارشناس پزشکی قانونی خواست تا در جایگاه قرار بگیرد و در مورد نحوه اصابت گلوله توضیح دهد.

قره داغی کارشناس پزشکی قانونی گفت: گلوله بعد از شلیک به کف دست مقتوله برخورد و از پشت کف دست خارج شده است و به دلیل اینکه دست با بدن دارای زاویه بوده اثر گلوله بر روی قفسه سینه بیضوی شکل است.

وی گفت: گلوله داخل بدن باقی مانده و خونی از بدن خارج نشده، زیرا تحت فشار نبود و اگر به روی قفسه سینه روی زمین می‌افتاد خون از بدن خارج می‌شد.

در ادامه جلسه ابراهیمی کارشناس دیگر اسلحه با اشاره به اظهارات گودرزی گفت: آقای وکیل تاکید دارند که بگویند گلوله به دیوار خورده و سپس کمانه کرده، اما گلوله‌ای که از دهانه اسلحه خارج می‌شود گرمای شدیدی دارد و مانند آهن گداخته‌ای است که با کوچک‌ترین ضربه تغییر شکل می‌دهد اگر این گلوله به دیواره حمام می‌خورد و تغییر شکل می‌داد باید تغییر می‌کرد، اما کاملا سالم بوده و محال است که گلوله به دیوار حمام برخورد کرده باشد.

وکیل نجفی خطاب به کارشناس اسلحه گفت: آیا گلوله به وسط دست خورده است و سپس با طی طریق از پشت مچ خارج شده است؟

کارشناس اسلحه اظهار کرد: بله محل ورود و خروج گلوله کمی زاویه دار بوده است.

قاضی کشکولی گفت: آقای گودرزی انتظار دارند که شما سرعت گلوله را هم برای ایشان مشخص کنید.

در ادامه جلسه ماهرخ کیان زاده کارشناس اسلحه با بیان اینکه خم شدگی مچ گلوله حاکی از آن است که ابن گلوله به کاشی اصابت نکرده است گفت: هر چند استخوان دست نمی‌تواند به این صورت گلوله را تغییر شکل دهد، اما خمیدگی و تغییر شکل گلوله در داخل بدن رخ داده است و نه خارج آن.

او ادامه داد: پراکندگی اصابت‌ها نشان از آن دارد که هم تیرانداز و هم متوفی حالت غیر عادی داشتند.

کیان زاده درباره گلوله‌ای که به وان حمام خورده است اظهار کرد: اگر گلوله‌ای که می‌خواست از دست خارج شود به وان می‌خورد باید سوراخی بزرگ را ایجاد می‌کرد، اما سوراخ ایجاد شده روی وان تنها ۹ میلیمتر بوده است که این نشان میدهد که گلوله در کف دست وارد شده و از پشت آن خارج شده و داخل بدن رفته است.

قاضی کشکولی گفت: آقای نجفی گفته‌اند که دو گلوله به متوفی شلیک کرده است.

کارشناس اسلحه گفت: مسیر حرکت از چپ به راست گلوله موید این است که تیر به دست خورده و از پشت آن در آمده و سپس وارد بدن شده است به همین دلیل نمی‌توان گفت که دو گلوله وارد بدن شده.

در ادامه قاضی کشکولی از زهرا نجفی خواست تا در جایگاه قرار بگیرد و صحنه قتل را تشریح کند.

زهرا نجفی با قرار گیری در جایگاه گفت: با آقای آقا زاده راننده پدرم و همسرم به درب منزل پدرم مراجعه کردیم و هرچه در زدیم کسی پاسخ نداد به همین دلیل با کلید در را باز کردیم و پسر بچه‌ای در داخل خانه دیدیم که ابتدا تصور کردیم این پسر کارگر ساختمان است و بعد آقای آقازاده گفتند که این فرد پسر خانم استاد است.

زهرا نجفی گفت: اولین عکس را از خانم استاد که در داخل وان حالت نشسته داشتند گرفتم وبعد با اورژانس تماس گرفتیم و جسد را ماساژ قلبی دادیم که با دیدن پوکه‌ها متوجه شدیم خانم استاد فوت کرده است.

وی افزود: کف حمام بیشترین خون ریخته شده بود و داخل وان خون کمتری بود.

قاضی خطاب به زهرا نجفی گفت: صحبت‌های امروز شما را صحبت‌های قبلی مغایرت دارد.

در ادامه قاضی علیرضا ببری داماد نجفی را به جایگاه احضار کرد.

علیرضا ببری در توضیح صحنه قتل گفت: داخل وان خون کمتری بود به گونه‌ای وارد وان شدم لباسم خونی نشد.

در ادامه قاضی از آقازاده راننده نجفی خواست تا در جایگاه قرار بگیرد.

آقازاده در توضیح صحنه گفت: زمانی که وارد خانه شدیم اتاق‌ها را گشتیم و بعد وارد حمام شدم و خون و جسد خانم استاد را دیدم و از خانه خارج شدم مهیار را هم کشیدم و از خانه خارج کردم که لباسش پاره شد.

با دستور قاضی کشکولی ادامه دادگاه نجفی در نوبت بعدازظهر پیگیری خواهد شد.

نجفی در ادامه ضمن قدردانی از رئیس دادگاه به خاطر ارائه مهلت به وکلا و موکل وی برای صحبت کردن گفت: این موضوع شبهه عمد است و چون تغییر مسیر گلوله مطرح است از کارشناسان می‌خواهیم تا جواب ما را بدهند و به ما کمک کنند که بتوانیم پاسخ سوالاتی که از این بزرگواران داریم بگیریم.

نجفی گفت: در گزارش نماینده دادستان آمده است ۵ گلوله شلیک شده و از لفظ مبادرت به شلیک استفاده شده است در حالی که مبادرت به معنای انجام کاری با قصد و اراده است در حالی که در گزارش کارشناسان اسلحه و تمامی شواهد و قرائن نشان می‌دهد بنده بدون اراده و در حالت کشمکش بوده‌ام که این گلوله‌ها شلیک شد.

وی ادامه داد: همچنین در این گزارش آمده که گلوله اول از بین پا‌های مقتوله عبور کرده و سپس به وان برخورد کرده است؛ من که آنجا بودم نفهمیدم گلوله‌ها از چه مسیری عبور کرده حال چگونه تشخیص داده شده گلوله از بین پای مرحومه عبور کرده و حتی جزو گلوله اول بوده است.

وی ادامه داد: مسئله بعدی که در کیفرخواست مورد ایراد است گفته شده حمل سلاح و مهمات غیر قانونی کشف شده است در حالی که کشف به معنای آشکار شدن شی است که پنهان شده است. در حالی که بنده خودم این سلاح را به آگاهی تسلیم کردم.

نجفی در ادامه ایراداتی را به گزارش هیئت ۵ نفره دانست و گفت: در این گزارش گفته شده کف دست چپ مرحومه به اسلحه نچسبیده بود در حالی که در این مورد دلایلی ذکر نکرده اند چرا که آزمایش‌ها نشان می‌دهد دست به اسلحه چسبیده بود و یک الی دو سانت فاصله داشت.

وی گفت: همچنین در این گزارش آمده است که بر اثر کشمکش رخ داده آن مرحومه عقب عقب رفته و از پشت به وان افتاده در حالی که من مطمئن هستم بعد از شلیک گلوله وی عقب عقب در وان افتاد. یعنی اول گلوله اصابت کرد بعد مرحومه در وان افتاد.

 قاضی کشکولی گفت: بر این اساس طبق قانون از محل، کارشناسی انجام شد و کارشناسان نظریه‌ای منطبق با تصمیمی که دادگاه در رأی اولیه گرفت ارائه دادند، زیرا کارشناسان اولیه اظهار نظر کرده بودند؛ ما مکلف بودیم نظریه را به طرفین پرونده ابلاغ کنیم.

قاضی کشکولی افزود: وکلای متهم نظریه را مطالعه کردند که بر این اساس لایحه‌ای از سوی آن‌ها تقدیم شد که به نظریه اعتراض نکردند، اما با حفظ حق اعتراض تقاضای نظریه تکمیلی را دادند که هیئت ۵ نفره در جلسه دادگاه حضور داشته باشند و اگر سوالاتی باشد به این نظریه پاسخ دهد.

قاضی ادامه داد: وظیفه دادگاه دادرسی منصفانه است که در حد قانون اجازه دادرسی صورت گیرد، خارج از آن توقع است که البته نماینده دادستان از حیث دفاع از حقوق عامه مطالبی را بیان کردند؛ در حالی که رعایت حقوق عامه و رعایت دادرسی منصفانه وظیفه ما است.

در ادامه قاضی از محمدعلی نجفی خواست در جایگاه قرار گیرد.

قاضی گفت: بر اساس شکایت اولیه شکات تحقیقات صورت گرفت و از مطلعین از جمله مهیار صفری، علیرضا ببری، زهرا نجفی و معصومه رشیدیان خبرنگار انصاف نیوز سوالاتی پرسیده شد.

نجفی ادامه داد: من که در آنجا حضور داشتم مطمئن هستم که دیگر پس از سقوطش در وان گلوله‌ای شلیک نشد و گلوله‌ای که وارد قفسه سینه شده به صورت قائم است و باید به صورت قائم خارج می‌شود که در حالی که بر اساس کارشناسی فاصله نقطه اصابت گلوله از پشت دست کمتر از نقطه ورود به دست بوده و این نشان می‌دهد گلوله دیگری به قفسه سینه وارد شده است گلوله‌ای که به دیوار یا سقف خورده و زاویه‌دار شده است.

نجفی افزود: چگونه می‌شود یک گلوله به کف دست خانمی 35 ساله برخورد کند و باعث افت سرعت شود شکل بیضوی گلوله هم مطرح است که اگر گلوله از قصد و ارد قفسه سینه می‌شد نباید تغییر شکل می‌داد.

وی ادامه داد: در مورد حمل سلاح غیرمجاز هم باید بگویم این اسلحه از سال 60 که وزیر کابینه شهید رجایی و باهنر بودم و ترورهای خیابانی آن موقع رخ می‌داد این اسلحه‌ها به ما و سایر مسئولان داده شد آموزش‌ها را هم دیدیم و همیشه مجوز آن را تمدید می‌کردم اما قبول دارم قصور و کوتاهی کرده‌ام و گمان می‌کردم مانند گواهینامه راهنمایی و رانندگی 10 ساله است و زمانی که خواستم اسلحه را با خودم به بیرون ببرم و به قم بروم برای اینکه مشکلی پیش نیاید مجوزش را هم برداشتم و آن موقع متوجه شدم مهلتش سال 96 بوده بنابر این قصد و قرضی در میان نبوده است.

متهم نجفی افزود: دو نظریه را در رابطه با حادثه قتل مرحومه احتمال می‌دانم که اگر بگویم در روند دادرسی کمک می‌کند نظر هیأت کارشناسی در خصوص بی‌ارادگی در زمان شلیک مطرح است اینکه شلیک غیرمستقیم به سینه خورده و نظریه دیگر این است که گلوله‌ای که به قفسه سینه وارد شده به دلیل اینکه از قسمت بالا بوده پس از شلیک به دیوار و سقف خورده و بعد وارد قفسه سینه شده و این شبه عمد بودن را نشان می‌دهد.

وی از محضر دادگاه خواست نگاه عادلانه و با دقت نظر به پرونده‌اش داشته باشند و رأی منصفانه‌اشان را به دور از فضاسازی‌های سیاسی صادر کنند چرا که فضاهای ایجاد شده در فضای مجازی لطمه‌های زیادی را به وی وارد کرده است.

نماینده دادستان اظهار کرد: گلوله پنجم همان گلوله‌ای است که منجر به قتل شده و بعد از برخورد به کف دست وارد بدن مرحومه شده است.

وی تصریح کرد: برخلاف ادعای وکلای متهم که گفته‌اند ۶ گلوله شلیک شده است باید بگویم اثر ششم گلوله ناشی از کمانه کردن است و در محل وقوع جرم هیچ آثار دیگری قابل مشاهده نیست.

اختیاری اظهار کرد: به دلیل پلمپ بودن محل قتل تا به امروز، محل حادثه هیچ‌گونه تغییری نکرده است.

وی گفت: ادعا‌های برخی از افراد غیر مرتبط در پرونده مبنی بر حضور دو نفر در صحنه قتل و یا ارتکاب قتل توسط فرد دیگر مضحک است.

نماینده دادستان اظهار کرد: ارتکاب قتل عمدی از ناحیه محمدعلی نجفی برای دادسرا محرز شده است.

نماینده دادستان با بیان اینکه اقدامات محمدنجفی در خصوص قتل میترا استاد برای هر یک از بزه‌های ارتکابی باید حداکثر مجازات تعیین شود گفت: تقاضای مجازات تکمیلی برای نامبرده را دارم ضمن اینکه متهم مستحق هیچ گونه تخفیفی نیست.

وکیل محمدعلی نجفی از ارسال ابهامات مطروحه به دادگاه خبر داد و گفت: متاسفانه دادگاه ابهامات اعلام شده از سوی ما را به کارشناسان ابلاغ نکرده و فقط در قبال این موضوع وقت رسیدگی تعیین کرده است.

قاضی کشکولی در ادامه در خصوص علت عدم حضور اولیای دم در جلسه دادگاه اظهار کرد: اولیای دم به لحاظ اعلام رضایت و استعفای وکلای مدافع آن‌ها حضور نیافتند.

 

نماینده دادستان: محمدعلی نجفی ۶۶ ساله فرزند احمدعلی صادره از تهران به لحاظ عجز از تودیع وثیقه در بازداشت است.

نماینده دادستان با اشاره به عنوان اتهامی محمدعلی نجفی اظهار کرد: محمدعلی نجفی ۶۶ ساله فرزند احمدعلی صادره از تهران به لحاظ عجز از تودیع وثیقه در بازداشت است.

او افزود: اتهامات وی به لحاظ مباشرت بر قتل عمدی همسر دوم خود میترا استاد با سلاح گرم نیمه خودکار به لحاظ جنبه عمومی جرم ثانیا حمل و نگهداری سلاح و ثالثا ایراد صدمه عمدی که منجر به فوت شده از طریق شلیک به دست مقتول هستند.

اختیاری درباره جنبه خصوصی جرم اظهار کرد: با توجه به رضایت اولیای دم و گذشت آن‌ها از قصاص، دادستانی از آن‌ها تشکر می‌کند ضمن آن که در روز دوم پس از جنایت دادستانی تلاش کرد تا رضایت خانواده مقتوله را بگیرد که اگر برخی افراد برخی ادعا‌ها را نمی‌کردند اولیای هم همان موقع رضایت می‌دادند.

او درباره وقوع جرم گفت: شلیک گلوله به کف دست چپ مرحومه میترا استاد وارد شده که از پشت دست خارج شده که در فاصله ۸ سانتی متری قسمت قدامی سینه و ۴ سانتی متری زیر ترقوه چپ وارد قفسه سینه شده و پس از آسیب شدید به ریه چپ با ایجاد سوراخی مدور در بطن وارد فضای آبشامه شده و با سوراخ دست وارد فضای شکم شده و با ایجاد آسیب به کبد در پهلوی سمت راست متوقف شده است.

اختیاری تصریح کرد: اینکه وکلای آقای نجفی می‌گویند تیر کمانه کرده است اشتباه است.

در ابتدای جلسه قاضی کشکولی اعلام کرد که عوامل بررسی صحنه جرم، کارشناسان پنج نفره، متهم پرونده و وکلای مدافع ایشان و همچنین نماینده دادستان در جلسه حضور دارند. در این مرحله از رسیدگی پس از صدور حکم قصاص و تعیین مجازات تعزیری برای نگهداری غیرمجاز سلاح، دیوان عالی، شعبه 41 در تاریخ 24 شهریور رأی به نقض تحقیقات داد و پرونده در مسیر رسیدگی تحقیقات مقدماتی قرار گرفت. 

قاضی گفت: هیأت پنج نفره کارشناسان رسمی دادگستری در مهلت مقرر تعیین شده برای بررسی صحنه جرم کارشناسی لازم را انجام داده و امروز وقت دادرسی تعیین شد. 

قاضی محمدی کشکولی گفت: نماینده دادستان مطالبی را به عنوان مدعی‌الامور مطرح کردند که طبیعی است، زیرا یک طرف پرونده هستند.

او گفت: همانطور که نماینده دادستان گفتند رعایت اصل بی طرفی، اصل برائت از اصول مهم رسیدگی است.

قاضی محمدی کشکولی گفت: در مراحل تحقیقات مقدماتی به دلیل اینکه دادگاه به صورت علنی برگزار شد با حواشی روبرو شدیم که از حیث رعایت اخلاق در فضای مجازی مردم نیز واکنش‌هایی نشان دادند به همین دلیل پرونده برای تأیید حکم به دیوان عالی کشور رفت.

او ادامه داد: ۴ ایراد به پرونده وارد شده بود که شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور یک مورد آن را پذیرفت، یک مورد را قابل طرح ندانست و دو مورد آن را به دلیل نقض در تحقیقات به دادگاه برگرداند.

در این لحظه ریاست دادگاه از نجفی خواست تا در جایگاه قرار گیرد و از خود دفاع کند. 

شهردار اسبق تهران در جایگاه قرار گرفت و گفت: بنده محمدعلی نجفی فرزند احمدعلی هستم، سابقه کیفری ندارم، اکنون شغلم استاد بازنشسته از دانشگاه صنعتی شریف است. 

نماینده دادستان در جلسه دادگاه رسیدگی مجدد به پرونده قتل همسر دوم محمدعلی نجفی ضمن اعلام عدم دسترسی دادسرا به نظر کارشناسان گفت: طبق قانون مراتب وصول نظر کارشناس به طرفین اعلام می شود و آنها می توانند در مدت یک هفته اعلام نظر کنند اما در اینجا مفاد قانون از سوی دادگاه رعایت نشده و به دلیل عدم ابلاغ نظریه کارشناسی حق اعتراض دادگاه گرفته شده است.

 قاضی کشکولی به همراه مستشار‌ها وارد صحن دادگاه شدند.

 وکلای محمد علی نجفی متهم پرونده وارد دادگاه شدند همچنین دختر نجفی به همراه همسرش وارد دادگاه شد.

محمد علی نجفی شهردار اسبق تهران برای رسیدگی مجدد به پرونده قتل میترا استاد وارد دادگاه شد.

گزارش کامل سومین دادگاه رسیدگی به اتهامات محمدعلی نجفی را اینجا ببینید

گزارش کامل دومین جلسه دادگاه محمدعلی نجفی را اینجا ببینید

جزئیات اولین جلسه دادگاه محمدعلی نجفی را اینجا ببینید

نجفی شهردار سابق تهران به اتهام قتل همسر خود به قصاص محکوم شده بود و با رضایت اولیای دم بخشیده شد و در جلسه  امروز بار دیگر پرونده از جهت جنبه عمومی جرم مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

ادامه جلسات رسیدگی به پرونده نجفی درحالی برگزار می‌شود که امروز وکیل مدافعان مقتول از سمت خود استعفا دادند.

نظر شما