شناسهٔ خبر: 36537186 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

سالگرد شهادت رایزن فرهنگی ایران در لبنان؛

یک عمر مجاهدت در تبلیغ ایران به شهادت انجامید

امروز سالگرد حمله انتحاری به سفارت ایران در لبنان است. حجت‌الاسلام انصاری، رایزن فرهنگی ایران در لبنان در این حمله تروریستی به شهادت رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، درست ۵ سال پیش در چنین روزی اخبار مبهم و متعددی از حمله به سفارت ایران در لبنان در رسانه‌های لبنانی و ایرانی منتشر شد. اخبار تایید کننده هولناکی ماجرا را نشان می‌داد: "طی دو انفجار انتحاری در مقابل سفارت ایران در بیروت، ۲۳ نفر شهید و بیش از ۱۵۰ نفر زخمی شده بودند."

به جز رایزن فرهنگی ایران و همسر یکی از دیپلمات‌های ایرانی، بقیه قربانیان این حادثه، شهروندان لبنان بودند و یکی از آن‌ها رضوان فارس، مامور لبنانی حفاظت سفارت ایران بود.

ماجرا به این ترتیب رخ داده بود: مهاجم نخست، با کمربند انفجاری خود را به در سفارت کوبید و خودروی بمب‌گذاری شده پیش از ورود به ساختمان سفارت، متوقف شد و عامل انتحاری دوم، خود و خودرو را منفجر کرد.

وسعت خرابی‌ها بر اثر این حملات انتحاری به اندازه‌ای گسترده بود که تمام ساختمان‌های اطراف آسیب دیدند و بسیاری از افراد نیز در خانه‌های خود زخمی شدند. برخی‌ها معتقد بودند که «هدف اصلی» این انفجار، ترور غضنفر رکن‌آبادی، سفیر وقت ایران در لبنان بود که دو سال بعد در حادثه منا در عربستان سعودی جان باخت.

اما خسارت فرهنگی بزرگ ایران در این اتفاق درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم انصاری بود. به مناسبت سالگرد این مناسبت تلخ زندگی‌نامه منتشرشده‌ای از حجت‌الاسلام انصاری بار دیگر منتشر می‌شود:

«حجت الاسلام والمسلمین شهید ابراهیم انصاری» در سال ۱۳۳۸ هـ. ش. (۱۹۵۹م) در شهرستان لامرد از توابع استان فارس به دنیا آمد. وی علاوه بر تحصیلات حوزوی، به تحصیلات دانشگاهی نیز پرداخت و موفق به اخذ دانشنامه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت گردید.

انصاری در دوران جنگ تحمیلی بسیار فعال بود. وی یکی از عناصر اولیه و مؤثر در شکل‌گیری "تیپ رزمی تبلیغی امام صادق (ع) " در دهه شصت بود که بیش از صد‌ها شهید روحانی از این تیپ به جبهه‌ها اعزام شدند و هم اکنون نیز منشأ آثار خیر است. شهید انصاری پس از دفاع مقدس، از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۳ به مدت دو سال در دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان بود. وی سپس از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۳ به مدت ده سال در دولت‏‌های سازندگی و اصلاحات به عنوان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان خدمت کرد و منشأ آثار فراوانی در زمینه‌های دینی و فرهنگی در این استان گردید.

انصاری که کادر رسمی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بود از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹ به مدت پنج سال و نیم به عنوان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سودان خدمت کرد. در زمان فعالیتش در این کشور، علاقه مردم به ایشان بسیار زیاد بود، زیرا با آنان ارتباط نزدیک داشت، در خانه‌های آنان حضور می‌یافت و با آنان مجالست می‌کرد.

او پس از بازگشت از مأموریت سودان، به مدت سه سال از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ به عنوان مدیر کل آفریقا ـ عربی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، تجربیات خود را به کار گرفت. وی در این مدت خدمات شایانی در حوزه کشور‌های آفریقایی و عربی انجام داد که فعالیت‏‌های فرهنگی سازمان‏‌های مرتبط با وی در غزه فلسطین بسیار قابل توجه است.

شهید انصاری چه در دوران دفاع مقدس، چه در سال‌های همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و چه در سال‌هایی که به عنوان رایزن فرهنگی در سودان مشغول خدمت بود، همواره به خدمت می‌اندیشید و با اعتقاد قلبی به تبلیغ آموزه‌های ارزشمند اسلامی در عرصه‌های مختلف تبلیغی حضور فعال داشت.

اغلب ایام عمر او در تبلیغ دین گذشت و حتی وقتی به سفر حج مشرف می‌شد در مسجدالحرام و مسجد النبی (ص) با اشتیاق به دنبال زائران عرب بود تا باب دوستی را باز کند، به گفتگو بپردازد و ضمن معرفی اسلام صحیح، از مذهب حقه دفاع نماید.

انصاری همچنین به عنوان نماینده سازمان فرهنگ، عضو "کارگروه رسیدگی به بحران‌ها و حوادث تروریستی علیه شیعیان جهان" بود که در مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) تشکیل شده است.

پس از بازگشت «حجت الاسلام سید محمدحسین رئیس زاده» رایزن فرهنگی سابق کشورمان در لبنان از این کشور، این رایزنی برای مدتی نسبتاً طولانی بدون رییس بود تا اینکه حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم انصاری در اواسط مهرماه سال جاری ـ. ۱۳۹۲ ـ. به عنوان رایزن جمهوری اسلامی ایران به بیروت اعزام شد.

اما متأسفانه این مأموریت دوامی نیافت و ابراهیم انصاری طی انفجار‌های تروریستی صبح امروز در مقابل سفارت ایران ـ. که به شهادت دست کم ۲۳ نفر و مجروحیت بیش از ۱۴۰ نفر دیگر انجامید ـ. به لقاء الله پیوست.

تدین، تواضع، اخلاق محوری، اشتیاق خدمت به اسلام و مکتب اهل‌بیت (ع)، بشاشت، گوش شنوا بودن، زبان شناسی، مخاطب شناسی و مردم داری از ویژگی‌های این شهید عزیز بود که عاقبت، شربت شهادت را برای وی به ارمغان آورد.

پیکر حجت‌اسلام انصاری در قم دفن شد. به دنبال این واقعه یک روز در سراسر کشور لبنان عزای عمومی اعلام شد و اداره‌های لبنان یک ساعت کار خود را تعطیل کردند.

حس روحانی رئیس‌جمهور در پیام درگذشت او این‌چنین نوشت:

«خبر عروج روحانی مجاهد، حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم انصاری که در سنگر اعتلای فرهنگ و معارف اصیل اسلامی – ایرانی به شهادت نائل گشت، سبب تأسف و تأثر عمیق شد.

اینجانب شهادت این عالم وارسته را به مقام معظم رهبری، ملت شریف ایران و خانواده ایشان تسلیت می‌گویم و برای آن مجاهد شهید علو درجات و برای بازماندگانش اجر اُخروی و بردباری طلب می‌کنم.»

نظر شما