شناسهٔ خبر: 67584014 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اهمیت نگاه فرا دولتی به «فرهنگ عمومی» / خسارت‌های غفلت از فرهنگ

پریسا سیدیان

دبیر شورای فرهنگ عمومی ضمن برشماری آسیب‌های غفلت از فرهنگ بر لزوم وجود نگاه فرا دولتی به این حوزه تاکید کرد و گفت: دولت‌ها با هر سمت و سویی باید بتوانند ساحت فرهنگ را فراجناحی دیده و برای ارتقا و توسعه آن گام‌هایی جدی بردارند.

صاحب‌خبر -

عاطفه خادمی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه کشورها با فرهنگ عمومی‌شان در دنیا شناخته و تعریف می‌شوند، اظهار کرد: فرهنگ عمومی در درون خود روح و معرفت حاکم بر خرده فرهنگ‌ها و اساسا گزاره‌های اصلی فرهنگ یک کشور را معرفی کرده و عناصر هویتی آن جغرافیا را مورد تاکید و توسعه قرار می‌دهد. این اهمیت به معنای تاثیر استراتژیک حوزه فرهنگ عمومی بر عمق دیپلماسی فرهنگی یک کشور است.

وی افزود: اگر دولت‌ها، قانون‌گذاران و سیاستگذاران بر این مهم اتفاق نظر داشته باشند که حوزه «فرهنگ عمومی» را باید به شکل مستمر مورد توجه قرار دهند و متناسب با تغییرات این فضا، تدابیر لازم را اتخاذ کنند، می‌توان به بهبود فرایندها در این راستا امیدوار بود.

خسارت‌های غفلت از فرهنگ عمومی

دبیر شورای فرهنگ عمومی با بیان اینکه خسارات غفلت از حوزه «فرهنگ عمومی» جبران‌ناپذیر است، تاکید کرد: این جبران ناپیذیر بودن در دو ساحت «زمان» و «اثر» قابل بحث است. در بُعد زمان باید در نظر داشت تحولات در زمینه تغییرات فرهنگی با سرعت بالایی در حال وقوع است. این سرعت اگر بر سرعت درک و مدیریت فضای فرهنگ عمومی غلبه پیدا کند، ما را دچار جاماندگی خواهد کرد.

خادمی تصریح کرد: در بُعد اثر، موضوع تلاش‌های شبانه‌روزی و ایجاد کننده اختلال در ساحت فرهنگ چه توسط نظام غرب و چه توسط برخی در داخل کشور موضوع مهمی است که حفاظت از فرهنگ عمومی کشور را ضروری و لازم می‌کند. این حجم از غفلت فرهنگی که خودش را در تولیدات و مصارف فرهنگی نشان می‌دهد موضوعی نیست که بتوان به راحتی در برابر آن بی‌عمل بود.

اهمیت صیانت از فرهنگ

او با اشاره به اینکه در کمتر جامعه‌ای دیده‌بانی و صیانت از فرهنگ عمومی مورد بی‌توجهی و یا امری نکوهیده است، ادامه داد: مردم و متولیان امر فرهنگ هر دو باید نسبت به این امر دغدغه‌مند باشند و تلاش کنند که این سرمایه حفظ شود. مفاهیم والایی که در حوزه نظام ارزشی و هنجاری جامعه ایرانی مسلمان در طول تاریخ، فرهنگ عمومی ایران را ساخته است بی‌نظیر است.

تاثیر محرم و مناسک آن بر فرهنگ عمومی جامعه

دبیر شورای فرهنگ عمومی با بیان اینکه ایام محرم و مناسک آن سال‌هاست در ساحت عمومی جامعه باعث ایجاد و حفظ فرهنگ ایثار، شهادت، استقامت بر حق و معنویت شده است، اظهار کرد: این موارد سبب شده فرهنگ حسینی و عاشورایی با تمام مختصات آن ادراک عمومی شده و مراقبت از آن به امر عمومی تبدیل شود. این نمونه‌ها در ظرفیت فرهنگی ما بی‌شمار است، اما مهم نحوه مواجهه ما در صیانت از آنها و میزان بهره‌مندی ما از این ظرفیت‌هاست.

تاثیر منش و روش حکمرانان بر فرهنگ

وی با تاکید بر اینکه بی‌عملی در حوزه فرهنگ مخصوصا فرهنگ عمومی تبعاتی به‌ شدت جدی برای کشور به همراه خواهد داشت، بیان کرد: کشورهای دنیا که سبقه فرهنگی کم بُنیه‌تری دارند برای نگهداری همین اندک داشته فرهنگی خود تمام توان خود را به کار برده و عمومی‌سازی حوزه فرهنگ را مورد توجه جدی قرار می‌دهند. حیف است که ما با این حجم از داشته فرهنگی دچار غفلت شده و فضای فرهنگی خود را واگذار کنیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی در پایان تاکید کرد: امیدوارم دولت‌ها با هر سمت و سویی، بتوانند ساحت فرهنگ را فراجناحی دیده و برای ارتقا و توسعه آن گام‌هایی جدی بردارند. البته در این بین نباید فراموش کنیم که منش و روش حکمرانان بیش از هر امری اثرگذار است. فرهنگ عمومی امری فرادولتی است؛ هر دولتی با هر سیاست‌گذاری باید برای ارتقای این ساحت مهم گام‌های دلسوزانه بردارد.

انتهای پیام

نظر شما