شناسهٔ خبر: 36520587 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

در نشست خبری سخنگوی دولت به منظور تبیین اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین اعلام شد

آثار تورمی افزایش قیمت سوخت بسیار ناچیز خواهد بود

صاحب‌خبر -

نشست خبری سخنگوی دولت با حضور مسئولان مرتبط با اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین برگزار شد.
به گزارش ایسنا، به منظور تبیین طرح اصلاح قیمت بنزین و پاسخ گویی مسئولان مربوطه به سوالات خبرنگاران درباره طرح حمایت معیشتی اصلاح قیمت بنزین و مدیریت بازار و ارز، نشست خبری مشترک ربیعی، سخنگوی دولت و مسئولان وزارتخانه‌های تعاون، اقتصاد، صمت و نفت و همچنین سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، تعزیرات حکومتی و معاونت حمل و نقل شهرداری تهران برگزار شد.
در این نشست علی ربیعی، سخنگوی دولت با بیان اینکه من فکر می‌کنم رئیس جمهور خود را فدای مصالح مردم و کشور کرد، تصریح کرد: دولت تصمیمی که با تایید سران قوا و کارشناسان اتخاذ شد را عملی کرد.
وی اعلام کرد: من فکر می‌کنم رئیس‌جمهور خود را فدای مصالح مردم و کشور کرد؛ دولت تصمیمی که با تایید سران قوا و کارشناسان اتخاذ شد، را عملی کرد.
وی تصریح کرد: تمام مبالغ حاصل از این طرح صرف اقشار کم درآمد می‌شود.
 وی ادامه داد: این مبلغ به همه مردم ایران اختصاص پیدا نمی‌کند. یک سیاست عادلانه کردن و برخورداری عادلانه در ذات این طرح نهفته است. مبارزه با قاچاق سوخت هم در این طرح در نظر گرفته شده است. چرا باید یارانه سوخت کشورهای دیگر را بدهیم؟
 ربیعی گفت: دولت سایر ارکان نظام را در جریان این طرح قرار داد و آن‌ها در سه جلسه مختلف این تصمیم را تایید کردند. با توجه به تایید سران سه قوه خوشحال هستیم که مورد نظر و موافقت رهبر معظم انقلاب قرار گرفت.
سخنگوی دولت همچینین  گفت: رهبری شجاعانه از طرح تایید شده در جلسه سران سه قوه حمایت کردند.
ربیعی تصریح کرد: هر طرحی در آغاز با مشکلاتی رو به رو می‌شود که در ابتدای مسیر با نظر خبرگان تکمیل تر می‌شود. دولت همیشه نظر منتقدان خود را شنیده و باز هم می‌شنود.
 وی ادامه داد: دولت به انتقاداتی که در مورد افزایش تورم و باز توزیع منابع بوده توجه کرده و در این جلسه خدمت مردم توضیح داده خواهد شد. برخی در این جلسه و برخی در جلسات آتی توضیح داده می‌شود.
 سخنگوی دولت گفت: متاسفانه دیدیم برخی به بهانه اجرای مصوبه اقدام به اغتشاش، حمله به زیر ساخت‌ها ، اموال خصوصی مردم و تخریب مراکزی مثل بانک‌ها  کردند.
سخنگوی در ادامه دولت اظهار کرد: در برخی گزارشات آمده است که عده‌ای از سلاح‌های گرم و سرد استفاده کردند، از کروگان گیری تا شهادت، که تبریک و تسلیت به خانواده‌هایشان می‌گویم.
وی گفت:قطعا  کسانی که نگران معیشت خود هستند از کسانی که از سلاح‌ها استفاده کردند، جدا هستند. رفتارهای آن‌ها کاملا با رفتار تروریست‌های قدیمی ایران که به انتظار کوچک شدن ایران نشستند، منطبق است. در گزارشات اخیر خود مردم گزارش‌هایی دادند که عده ای صورت خود را با ماسک پوشانده و تخریب می‌کنند.
  وی در پاسخ به پرسش دیگری در ارتباط با آمار کشته شدگان  و تعداد تجمعات اخیر گفت: حدود هشتاد درصد امروز کاهش تجمعات را داشتیم. از  دیروز به این طرف ما مردم نگران حادی را نمی‌بینیم. هیچ کسی در خیابان مجروح نشده است، همه در حمله به تاسیسات نظامی بودند. تعدادی هم با تیراندازی‌هایی بوده که بیرون آمده است. برای ارایه آمار دقیق نیازمند چند روز فرصت هستیم تا آمار ارقام مجروحان و معترضین را گزارش دهیم.
وی تاکید کرد: قطعا حساب معترضینی که ما چیزی جز خدمت به آنها نداریم و نگران معیشت زندگی خود هستند با کسانی که با سلاحی که وقتی مطالعه شده مشخص شده که گلوله‌اش از سلاح‌های معمول مورد استفاده دولتی نیست، جدا است. رفتارهای آنان کاملا با سیاستهای تروریستهای قدیمی در این کشور که همواره با عملیات تروریستی به دنبال کوچک کردن و شکستن ایران هستند، منطبق است.
ربیعی در خصوص انتقاد از نحوه اطلاع‌رسانی افزایش قیمت سوخت گفت: در رابطه با اطلاع‌رسانی توصیه می‌کنید که بگوییم فردا می‌خواهیم قیمت را گران کنیم؟ اطلاع زودهنگام چیزی جز فعالیت قاچاقچیان و هدررفت منابع نداشت. ما قبل از این در اطلاع‌رسانی زودهنگام شاهد آتش‌سوزی منجر به مرگ بودیم. البته در ایران نیز مانند همه جای دنیا هر زمان تصمیمی اتخاذ می‌شود، چند روز قبل پیرامونش صحبت‌هایی صورت می‌گیرد. ما بارها مطالعاتی در این خصوص منتشر کرده بودیم.
سخنگوی دولت در ارتباط با قطع شدن اینترنت گفت: وقتی اعتراض‌ها ایجاد شد اینترنت بود اما  وقتی سنگ در خیابان‌ها خالی می‌شد و از طریق اینترنت اطلاع رسانی می‌کردند  شورای امنیت کشور تصمیم به قطع اینترنت گرفت. بانک‌ها و امثال آن از طریق فعال شدن اینترنت ملی  مشکلی ندارند.
وی ادعا کرد: تا یکی دو روز آینده ان شاءالله اینترنت برخی استان‌ها که مشکل امنیتی در آن وجود ندارد، وصل خواهد شد.
تاثیر افزایش قیمت بنزین بر تورم بیش از سه و نیم درصد نخواهد بود
محمد علی دهقان، معاون وزیر اقتصاد و دارایی هم اعلام کرد که تاثیر افزایش قیمت بنزین بر تورم بیش از سه و نیم درصد نخواهد بود.
وی در پاسخ به سوالی درباره  آثار تورمی افزایش قیمت بنزین، گفت: تاثیر تغییر قیمت بنزین فقط بر روی آن بخش از مصرف که مربوط به بنزین است خواهد بود و سهم بنزین در قیمت تمام شده بسیاری از کالاها و خدمات صفر است و محاسبات وزارت اقتصاد نشان می‌دهد که اثر مستقیم این افزایش قیمت، کمتر از ۲ درصد است.
وی با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین علاوه بر آثار مستقیم، اثرغیرمستقیم نیز دارد، گفت: جمع این آثار بیش‌ از ۳.۵ درصد نخواهد بود و نگرانی مردم ناشی از تجارب گذشته است.
معاون اقتصادی وزیر اقتصاد اضافه کرد: چنانچه در سال‌های گذشته نرخ‌های ۱۰ درصد و ۴۰ درصد را تجربه‌کرده‌ایم، تورم در کشور ما غیر قابل انکار است اما نباید آنها را با هم مخلوط کنیم؛ اثر این افزایش قیمت ناچیز است.
اظهار امیدواری معاون بانک مرکزی نسبت به کنترل تورم
قربانی، معاون بانک مرکزی هم اظهار امیدواری کرد که با مجموعه تدابیری که اندیشیده شده تورم کنترل شود.
وی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با تاثیر افزایش قیمت بنزین بر تورم گفت: تعدیل قیمت حامل‌های انرژی، بر اساس ضرایبی که در سبد کالا و خدمات می‌گذارد اثراتی مستقیم و جانبی دارد.
وی افزود: براساس محاسبات بانک مرکزی این اثر نزدیک به چهار درصد است که با برآورد وزارت اقتصاد همخوانی دارد.
قربانی با بیان اینکه این تعدیل طبیعی است، گفت: در واقع انتظار داریم اجرای طرح اصلاح قیمتی به افزایش مستمر سطح عمومی قیمت‌ها که تورم است منجر نشود؛ به این سبب بسته‌های تکمیلی حمایتی و کنترل قیمت کالا و خدمات دیده شده است.
معاون بانک مرکزی با بیان اینکه این اصلاح قیمت اثرات تورمی محدودی خواهد داشت، گفت: بانک مرکزی با توجه به سیاستی که در ثبات بازارهای مالی و کنترل بازار ارز دارد، تدابیری اندیشیده که آثار تورمی افزایش قیمت بنزین در حداقل بروز کند.
آثار تورمی ناچیز خواهد بود
عدل، معاون سازمان برنامه و بودجه نیز اعلام کرد: آثار تورمی حاصل از افزایش قیمت سوخت بسیار ناچیز خواهد بود.
وی به تاثیر تورمی این طرح اشاره کرد و گفت: در ۱۵ مرحله تغییر قیمت سوخت که از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۳ انجام شد، براساس آمار و اطلاعات ۶ بار تراز تورمی کشور تغییر نکرده است.  
معاون فنی سازمان برنامه و بودجه افزود: علاوه بر این،  ۶ بار تراز تورمی کاهش یافته است و سه بار افزایش تورم داشتیم که این افزایش تنها به دلیل افزایش قیمت سوخت نبوده بلکه آثار دیگر و متغیرهای اقتصادی نیز تاثیر داشته است.
عدل تاکید کرد: آثار تورمی ناشی از افزایش قیمت سوخت بسیار ناچیز و در حد دو درصد خواهد بود.  
وی درباره منابع این سبد حمایتی نیز گفت: برآورد ما این است که از تغییرات قیمت سوخت، سالیانه ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشیم؛ به دستور رئیس جمهوری مکلف هستیم نظارت کنیم تا یک ریال از این درآمدها در بودجه عمومی صرف نشود.
عدل اظهار داشت: تمام این درآمدها در قالب طرح حمایت معیشتی خانوار (که حدود۶۰ میلیون نفر است) پرداخت می‌شود.
عدل در پاسخ به این پرسش که چه تضمینی برای اجرا و تداوم طرح‌های معیشتی وجود دارد گفت: در ستاد تدوین لایحه بودجه سال ۹۹ منابع و مصارف اعتبارات سال آینده را بررسی کرده‌ایم.
۶۰ میلیون نفر مشمول دریافت بسته معیشتی هستند
در ادامه این نشست احمد میدری، معاون وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی اعلام کرد: افرادی که فکر می‌کنند مشمول دریافت بسته معیشتی هستند از طریق سایتی که اعلام می‌کنیم اقدام کنند.
وی گفت: سامانه ۶۳۶۹ با همکاری وزارت ارتباطات راه‌اندازی شده و ما از این شماره به عنوان درگاه رسمی ارتباط با مردم استفاده خواهیم کرد و هرگاه پیامکی بخواهد ارسال شود از طریق همین شماره ارسال می‌شود.
وی افزود: وضعیت یارانه‌ها و بسته‌های معیشتی از این درگاه به اطلاع مردم خواهد رسید و البته صرف کارمند دولت یا کارگر بودن به معنای این نیست که بسته معیشتی به افراد تعلق می‌گیرد.
میدری گفت: ۶۰ میلیون نفر مشمول این طرح هستند که بر اساس جدول سازمان برنامه و بودجه، در سه نوبت بسته معیشتی را دریافت خواهند کرد و افراد مشمول از طریق  درگاه اینترنتی تا پایان هفته می‌توانند ثبت نام کنند تا پس از بررسی، به آنان اطلاع رسانی شود.
عباس تابش، مدیرعامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هم  با بیان اینکه بررسی‌ها با دقت در تمام حوزه‌های بازار انجام می‌شود،‌ گفت: تلفن‌های گویا فعال هستند و سازمان حمایت آماده پاسخگویی به مردم است. 

برچسب‌ها:

نظر شما