شناسهٔ خبر: 36508870 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

افتتاح پست 400کیلوواتی ایوانکی با حضور اردکانیان

خطر خشک شدن انارستان‌های احمدآباد و کرک با برداشت بی‌رویه از بالادست حبله‌رود و نمارک

50233

نماینده مردم گرمسار و آرادان بر ضرورت دادن حق‌آبه مردم ایوان‌کی و روستاهای پایین‌دست حبله‌رود و نمارک از این منابع آب سطحی تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

غلامرضا کاتب در آیین افتتاح پروژه پست 400کیلوواتی ایوانکی که با حضور وزیر نیرو، استاندار سمنان، نماینده مردم گرمسار و آرادان و جمعی از مدیران استانی و محلی افتتاح شد با اشاره به نیاز بالای شهرستان گرمسار به برق اظهار کرد: بیش از 55 درصد صنایع استان سمنان در گرمسار و ایوان‌کی واقع شدند و از همین رو 30 درصد کل برق مصرفی استان در این شهرستان مصرف می‌شود.

وی از کمبود برق به عنوان یکی از چالش‌های بخش صنعت در این شهرستان نام برد و خاطرنشان کرد: کلنگ‌زنی پروژه این پست 400 در ایوانکی در همین راستا در سفر دکتر چیت‌چیان وزیر پیشین نیرو انجام و خوشبختانه با توجه به ضرورت آن با وجود محدودیت‌های اعتباری ناشی از تحریم‌ها اعتباری بالغ بر 860 میلیارد ریال به آن تخصیص و پروژه امروز به بهره‌برداری رسید.

کاتب از نیاز صنعت گرمسار به دو پست 63 کیلوولت دیگر خبر داد و گفت: در منطقه ویژه اقتصادی گرمسار و شهرک صنعتی ایوانکی به دو پست 63 کیلوولت دیگر نیاز داریم.البته قرار است که فعلا یک پست به صورت سیار در اختیار شهرستان قرار گیرد اما در درازمدت به ایجاد این دو پست جدید نیاز مبرم داریم.

وی از گرمسار به عنوان یکی از مستعدترین مناطق برای تولید برق از انرژی خورشیدی نام برد و افزود: استان سمنان و خصوصا شهرستان گرمسار هم از نظر تابش آفتاب در بیشتر ایام سال و هم به واسطه نبود آلایندگی یکی مستعدترین نقاط برای توسعه انرژی‌های پاک است.

نماینده مردم گرمسار و آرادان با بیان اینکه قبل از تحریم‌ها چند شرکت خارجی برای سرمایه‌گذاری در این بخش اعلام آمادگی کرده بودند خاطرنشان کرد: این شرکت‌ها به دنبال ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی بودند اما با بازگشت تحریم‌ها، عملیاتی نشد با این حال از طریق کمیته امداد و بهزیستی با اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه برای ایجاد و راه‌اندازی انرژی خورشیدی 5 و 10 کیلووات اقداماتی در شهرستان‌های گرمسار و آرادان صورت گرفته است.

وی همچنین با اشاره به مشکل کم‌آبی در این شهرستان به مصوبات سفر رئیس‌جمهور اشاره و تصریح کرد: در این سفر هم در خصوص اجرایی شدن پروژه انتقال آب خزر و هم انتقال بخشی از پساب تهران به ایوان‌کی وعده‌هایی داده شده و امروز مطالبه مردم اجرایی شدن این پروژه‌ها است.

کاتب از حق‌آبه مردم این منطقه از دو رودخانه حبله‌رود و نمارک به عنوان یک حق شرعی نام برد و گفت: مردم ایوانکی از این دو رودخانه بالادستی حق‌آبه شرعی دارند و انتظار می‌رود که در دادن این حق تسریع شود.

وی با بیان اینکه همه مشکلات تامین آب شهرستان گرمسار به تهران گره خورده ادامه داد: برای سال‌ها تمامی باغات انار مردم روستاهای احمدآباد و کرک از آب این دو رودخانه مشروب می‌شدند اما متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل برداشت‌های بی‌رویه در بالادست، چشمه‌های این روستاها خشک شدند و باغ‌های 80 ساله منطقه در حال خشک شدن هستند.

وی با بیان اینکه تعدادی از روستاییان این منطقه برای حفظ باغات خود چاه‌های نیمه عمیق حفر کردند گفت: انتظار می‌رود که وزارت نیرو تکلیف روستاهای احمدآباد و کرک را مشخص کرده و مجوز چاه‌های حفر شده را صادر کند تا مردم میزان سهم و حق‌آبه خود را بدانند.

انتهای پیام

نظر شما