شناسهٔ خبر: 36504856 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

تهران قفل شد

صاحب‌خبر -
حمیده امینی فرد
خبرنگار

تهران امروز جلوتر از همه پیش‌بینی‌های هواشناسی با یک وضعیت فوق‌العاده روبه‌رو شد. برف برخلاف تصور، ساعت‌ها بارید و خیابان‌ها و کوچه‌های شهر را در دومین ماه پاییز، کاملاً زمستانی کرد. امروز  پایتخت نشین‌ها بعد از حدوداً 10 روز آلوده، یک روز کاملاً پاک را تجربه کردند و دانش‌آموزان 6 منطقه تهران این بار نه به علت آلودگی که به خاطر برف، خانه نشین شدند. دانشجویان نیز در بعضی دانشگاه‌ها همچون علوم و تحقیقات داشگاه آزاد و شهید بهشتی، یک روز تعطیل را پشت سر گذاشتند. تهران امروز هم همانند سال‌های گذشته با بارش برف زودهنگام، دچار غافلگیری شد و علی‌رغم آماده باش مسئولان شهرداری و حضور آنها در نقاط مختلف شهر، ترافیک‌های کلافه‌کننده، معابر پر برف، مخازن خالی از شن و نمک، کلافگی و سردرگمی رانندگان و عابران، خاطره یک روز برفی زیبا را تلخ کرد. اغلب اتوبان‌های پر رفت و آمد تهران امروز  پس از یک بارش چند ساعته، قفل شدند و از آنجاکه شن پاشی دیر یا نا منظم انجام شده بود، لغزش تردد هم به مشکلات اضافه شد. این وضعیت البته بیشتر در مناطق شمالی تهران که برف گیر‌تر است گزارش شده و در مناطق مرکزی، جنوبی و غربی تهران، شرایط عادی اعلام شد. اما در مناطق برفگیر، برخی مردم، شخصاً مجبور به جابه‌جایی کیسه‌های شن و ماسه شدند. کوچه‌های مناطق شمالی تهران البته وضعیتی به مرابت بدتر داشتند و خیلی‌ها به ناچار، با گذاشتن خودروی خود در محل، عطای سواره رفتن به محل کار خود را به لقایش بخشیده و از خودروهای عمومی استفاده کردند. حمل‌و‌نقل عمومی نیز پس از گران شدن بنزین، در ظاهر شلوغ‌تر از روزهای عادی گزارش شده و ایستگاه‌های مترو مملو از مسافر بودند. 
واکنش حناچی به برف تهران
شهردار تهران امروز همزمان با بارش برف پاییزی به مرکز کنترل ترافیک رفت تا از نزدیک وضعیت شهر را رصد کند. او در این زمینه در توئیتر خود نوشت: در برخی شریان‌های اصلی انسداد رخ داده که در تلاشیم با هماهنگی دستگاه‌ها آنها را بازگشایی کنیم.
پیروز حناچی در ادامه نوشت: «از ابتدای بارش برف در مرکز کنترل ترافیک حضور دارم و بر روند برف‌روبی و بازگشایی معابر مناطق درگیر، نظارت دارم. در برخی شریان‌های اصلی انسداد رخ داده که در تلاشیم با هماهنگی دستگاه‌ها آنها را بازگشایی کنیم، مانند همیشه، همراهی مردم را صمیمانه خواستارم».
سخنگوی شورای شهر تهران هم به‌دنبال بازدید از مرکز کنترل ترافیک شهر تهران می‌گوید: وضعیت ترافیکی امروز در برخی از نقاط تهران، چند وجهی و چندعاملی است و حل آن، همکاری نزدیک دو نهاد شهرداری و پلیس تهران را می‌طلبد. با توجه به برخی ابعاد اجتماعی مؤثر بر ترافیک تهران در کنار عوامل طبیعی نیز، از پلیس تهران درخواست داریم با تدبیر و درایتی همچون گذشته، با همکاری مؤثرتری با شهرداری تهران شرایط را برای حل مسأله امروز پایتخت مهیا کند.
علی اعطا می‌افزاید: از موضع نهاد ناظر بر عملکرد شهرداری تهران، معتقدیم بهتر بود شهرداری تهران به گونه‌ای عمل می‌کرد که با وجود پیش‌بینی‌‌های هواشناسی، اقدامات لازم در ساعات ابتدایی روز و پیش از آغاز بارش برف به قدر کفایت انجام می‌پذیرفت.
توقف کامل خودروها در 2 بزرگراه تهران
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به آغاز بارش‌ها از ساعت 7 صبح امروز می‌گوید: صبح امروز تردد در بسیاری از مناطق شمالی از جمله بلوار‌های شهید آبشناسان و شهید ستاری کاملاً متوقف شده و خودرو‌ها در این معابر، امکان تردد نداشتند. در بسیاری از مسیر‌ها به‌دلیل بارش برف و عدم برف‌روبی و پاشیدن شن و نمک، خودرو‌ها امکان حرکت نداشتند و حتی در برخی از معابر، رانندگان خودرو‌های خود را در میانه راه، رها کرده‌ بودند.
به‌گفته سردار میهماندار، در خیابان‌های عمار تا سه راه یاسر، باهنر، کامرانیه شمالی، بلوار ارتش، بلوار اندرزگو، میدان دانشگاه آزاد در منطقه ۵، بلوار سیمون بولیوار، بلوار اشرفی اصفهانی، ستاری، بزرگراه‌های بابایی به غرب، امام علی به‌سمت شمال، چمران، صدر به‌سمت غرب، مدرس به‌شمال، چمران، یادگار امام، همت و شهید باکری امکان حرکت خودرو‌ها وجود نداشت.
اگر کنار هم نباشیم تهران تاب آور نیست
منصور درجاتی، سرپرست مدیریت بحران استانداری تهران با بیان اینکه برخلاف برخی از گفته‌ها، از چند روز قبل برف پیش‌بینی شده بود و همه سازمان‌های مرتبط از جمله شهرداری، فرمانداری‌ها، پلیس و ادارات راه، اورژانس، مدیریت بحران هم در آماده باش کامل قرار داشتند، به ایران می‌گوید: «این بارش که با این حجم در اوایل ساعات روز کاری استان آمد، غافلگیر‌کننده بود. به این علت که بعد از دو روز تعطیلی و در اولین روز هفته برف آمد. شنبه‌ها هم روز پرترافیک استان تهران است مدارس و ادرات باز می‌شود و ما با یک توده فشرده خودرو مواجه هستیم  مناطق 1؛2؛ 3؛ 4؛5 و 22 بارش برف داشتند و معضلات ترافیکی و آب و هوایی هم در این مناطق بیشتر بود.علاوه بر این چهار شهرستان هم امروز درگیر برف شدند.
درجاتی درباره تاب‌آوری تهران هم این‌طورتوضیح می‌دهد: اگر مسئولان و مردم در کنار هم نباشند تهران شهر تاب آور نخواهد بود، این موضوع را رخداد سیل 98 ثابت کرد.اگر مسئولان یک صدا و هم دست و همیار باشند هر گونه بلایی به تهران هجوم بیاورد، ما قادر به پیشگیری هستیم .در حال حاضر هم به مردم توصیه می‌کنیم که از سفرهای غیرضروری و تردد‌های غیر ضروری بپرهیزند.
غلامحسین محمدی، مشاور شهردار تهران و رئیس مرکز ارتباطات و روابط بین‌الملل شهرداری تهران هم در توئیتی با اشاره به حضور شهردارتهران در مرکز کنترل ترافیک از صبح دیروز نوشت: یک یک شریان‌های مسدود در حال بازگشایی هستند. اگر چه همه چیز به بارش برف مرتبط نیست اما تمام پرسنل شهرداری با هماهنگی سایر دستگاه‌ها در تلاش برای بازگشایی
 معابرند.

نظر شما