شناسهٔ خبر: 36432083 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

رئیس‌جمهوری بولیوی از کشور گریخت

صاحب‌خبر -

اوو مورالس، رئیس‌جمهوری بولیوی که دو روز پیش مجبور به استعفا از مقام خود شد، مسیر مکزیک را در پیش گرفت تا در این کشور پناهنده سیاسی شود.
اعتراضات گسترده مردمی علیه مورالس بعد از برگزاری انتخابات پرحرف‌وحدیث موجب شد ارتش این کشور او را مجبور به استعفا کند. مورالس با فاصله بسیار کمی از رقیب خود پیروز انتخابات شده بود اما مخالفانش او را به تقلب در انتخابات متهم کرده بودند. اعتراض دیگر مخالفان به این بود که مورالس دو دوره پنج‌ساله رئیس‌جمهوری بود و دیگر وقت آن رسیده است که قدرت را واگذار کند؛ چراکه در صورت ادامه ریاست‌جمهوری‌اش بیم ایجاد دیکتاتوری در بولیوی می‌رود.
در نتیجه مورالس سوار بر هواپیمایی از مرزهای بولیوی خارج شد اما هواپیمای نیروی هوایی مکزیک حامل رئیس‌جمهوری مستعفی بولیوی پس از رد درخواست فرود از سوی پرو در پاراگوئه به زمین نشست. این هواپیما قرار بود در پرو و پیش از سفر به مکزیک به زمین بنشیند تا مجدد سوختگیری کند؛ دولت مکزیک به اوو مورالس، رئیس‌جمهوری مستعفی بولیوی پیشنهاد پناهندگی سیاسی داده است. این هواپیما در فرودگاه بین‌المللی سیلویو پتیروسی در نزدیکی آسونسیون،‌ پایتخت پاراگوئه و در ساعت 35:  1 به وقت محلی به زمین نشست.
تصمیم برای فرود این هواپیما در پاراگوئه پس از آن گرفته شد که برج‌های کنترل پرو، شیلی و برزیل از عبور هواپیمای حامل مورالس از حریم هوایی خود امتناع کردند. این هواپیما پس از سوختگیری مجدد به مسیر خود به سمت مکزیک ادامه داد و تا اواخر دیروز پاراگوئه را ترک کرد. وزیر خارجه مکزیک از افشای نام مقام‌های بولیوی و قانونگذارانی که درخواست پناهندگی کرده‌اند به دلیل احتمال وجود تهدید علیه آنها امتناع کرده است. مورالس و حامیانش معتقد هستند که علیه او کودتایی صورت گرفته است. مورالس البته گفته برای مدتی از کشور خارج خواهد شد اما به‌زودی با قدرت و انرژی بیشتری به بولیوی بازخواهد گشت.  پس از خروج مورالس از کشور، وزیر دفاع این کشور نیز از استعفایش در میانه اعتراضات مردمی خبر داد. وزیر دفاع بولیوی در توییتر این وزارتخانه نوشت: «من برای حفظ اتحاد نیروهای مسلح از مقام خود به‌عنوان وزیر دفاع کناره‌گیری می‌کنم. زاوالتا تأکید کرد: «من و اوو مورالس، فرمانده کل قوا هرگز به سربازان دستور نداده‌ایم که علیه مردم دست به سلاح ببرند و هرگز چنین کاری نخواهیم کرد.» او خاطرنشان کرد: «اگر اکنون ارتش علیه مردم از سلاح استفاده می‌کند، مسئولیت آن برعهده کسانی خواهد بود که این تصمیم را گرفته‌اند.» ویلیامز کالیمان، فرمانده کل نیروهای مسلح بولیوی اعلام کرد ارتش بنا به درخواست پلیس اقدام برای حفظ نظم در خیابان‌ها خواهد کرده.

نظر شما