شناسهٔ خبر: 36428992 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

با بهره‌برداری از کارخانه اسید سولفوریک مس

اسید از «سرچشمه» می‌رود

صاحب‌خبر -

گروه معدن: با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، کارخانه اسید سولفوریک مجتمع مس سرچشمه رفسنجان با تولید سالانه ۶۱۰ هزار تن اسید سولفوریک بهره‌برداری شد.

به گزارش ایمیدرو، صبح دیروز با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، کارخانه اسید سولفوریک مجتمع مس سرچشمه با تولید سالانه ۶۱۰ هزار تن اسید سولفوریک و اشتغالزایی مستقیم برای ۲۰۰ نفر بهره‌برداری شد.
کارخانه اسید سولفوریک مجتمع مس سرچشمه با ۱۱۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی و ۴۵۰ میلیارد سرمایه‌گذاری ریالی، سهم مهمی در کاهش آلایندگی هوا داشته و از طرفی صنایع پایین‌دست که تولیدکننده کود شیمیایی است نیز تقویت خواهد شد.
پروژه افزایش ظرفیت تیکنرهای باطله شماره یک و دو و اصلاح تیکنر شماره ۴ با ظرفیت استحصال آب از باطله کارخانه‌های تغلیظ به میزان ۵.۷ میلیون دیگر پروژه این شرکت بود که با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.
طرح نوسازی کوره‌اند و چرخ ریخته‌گری شماره ۴ کارخانجات ذوب نیز بهره‌برداری شد. اعتبار این پروژه ۷ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی و ۳۹ میلیارد سرمایه ریالی است. ظرفیت کوره تا پالایش ۲۵۰ تن در هر چرخه کار و ظرفیت چرخ به ریخته‌گری تا ۵۰ تن بر ساعت افزایش خواهد یافت.
پروژه افزایش ظرفیت و اصلاح شبکه نوار انتقال سنگ خردایش شده
 ظرفیت انتقال ماده معدنی به کارخانجات تغلیظ از ۴۷۵۰ تن به ۵۵۰۰ تن در ساعت افزایش خواهد یافت که برای این پروژه ۴ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی و ۱۲ میلیارد سرمایه‌گذاری ریالی شده است.
پروژه شبکه‌های هوشمند هشداردهنده و بهینه‌سازی و مدیریت ناوگان معدن و شبکه ضدتصادم ماشین‌آلات معدن با هوشمندسازی و مدیریت افزون بر ۲۰ شاول و ۱۲۰ کامیون معدنی با سرمایه‌گذاری ارزی ۳ میلیون یورو و سرمایه ریالی ۲ میلیارد ریال در مجتمع مس سرچشمه بهره‌برداری شد.
سرمایه‌گذاری این طرح‌ها به اشتغال مستقیم ۲۰۰ نفر می‌انجامد و در مجموع ۱۲۴ میلیون یورو و ۷۵۳ میلیارد ریال در آن به کار رفته است.

اثرات مهم یک پروژه زیست‌محیطی
رئیس‌جمهوری اعلام کرد: در سفر کرمان، شاهد بهره‌برداری از بیش از ۸ هزار میلیارد تومان طرح بزرگ فولادی بودیم.
حسن روحانی در سفر به استان کرمان اظهار کرد: در سفر به کرمان، ۱۴ هزار میلیارد تومان پروژه را بهره‌برداری کردیم و شاهد بهره‌برداری از بیش از ۸ هزار میلیارد تومان طرح بزرگ فولادی (در مجموعه گل‌گهر) بودیم.
وی افزود: بیش از ۱۱۳۵ طرح با ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغالزایی ۲۲۰۰ نفر در بخش کشاورزی، راه، ورزش، صنعت و نیرو بهره‌برداری شد و امیدوارم این طرح‌ها مایه خیر و برکت کرمانی‌ها باشد. این پروژه‌ها نشان می‌دهد که بخش خصوصی و دولت در کنار یکدیگر بوده‌اند.
رئیس‌جمهوری تصریح کرد: بهره‌برداری از کارخانه اسید سولفوریک مجموعه مس سرچشمه نه‌تنها از بعد صنعتی بلکه از دیدگاه زیست‌محیطی بسیار مهم است و باید سلامت و زندگی خوب مردم، هدف نخست ما باشد و این طرح را برای مردم رفسنجان و استان کرمان بسیار خوب ارزیابی می‌کنیم.
وی ادامه داد: خوشحال‌کننده است که جوانان روستایی احساس کنند همه امکانات زندگی سالم و خوب در کنار آنها قرار دارد.
رئیس‌جمهوری همچنین ادامه داد: تلاش دولت این است که معادن بیشتری به بخش خصوصی سپرده شود.

۲.۵ میلیارد یورو طرح مسی در حال اجرا داریم
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۲.۵ میلیارد یورو طرح مسی در استان‌های کرمان، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان و یزد اجرا می‌شود.
رضا رحمانی در آیین گشایش کارخانه اسیدسولفوریک مس سرچشمه اظهار کرد: با حضور رئیس‌جمهوری شاهد گشایش مهم‌ترین طرح زیست‌محیطی کشور هستیم و مس به عنوان عنصر استراتژیک، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
وی افزود: این کارخانه با ۱۱۰ میلیون یورو ۴۵ میلیارد تومان اجرا شده است. دوستداران محیط‌زیست بدانند صنعت کشور حامی و حافظ محیط‌زیست است و مردم بدانند خدمتگزاران در صنعت، کار بزرگی در کاهش آلایندگی مس انجام داده‌اند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه امروز ۱۶۲۷ میلیارد تومان اعتبار از سوی شرکت ملی مس تقدیم مردم استان کرمان می‌شود، خاطرنشان کرد: از جمله این طرح‌ها، طرح نوسازی کوره‌اند و چرخ ریخته‌گری شماره ۴ کارخانجات ذوب مس سرچشمه است. وی ادامه داد: طرح‌های دیگر شامل افزایش ظرفیت تیکنرهای باطله شماره یک و دو و اصلاح تیکنر شماره ۴ مس سرچشمه، شبکه‌های هوشمند هشداردهنده و بهینه‌سازی و مدیریت ناوگان معدن و نیز شبکه ضدتصادم ماشین‌آلات معدن با هوشمندسازی و مدیریت است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه با اکتشافات جدید، به تولید ۳۴.۵ میلیون تن رسیده‌ایم، گفت: اکنون کشور ما رتبه هشتم ذخایر جهان را دارد و پیش‌بینی می‌کنیم در امسال با کتشافات جدید، به رتبه هفتم در این حوزه دست پیدا کنیم. رحمانی با اشاره به طرح انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی کشور، تصریح کرد: این طرح به عنوان ابرپروژه‌ای با ۱۲ هزار میلیارد تومان مطرح است و در مجموع ۸۲۵ کیلومتر لوله‌گذاری در این پروژه داریم. وی افزود: تا پایان امسال این خط انتقال به سیرجان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و اواسط سال ۹۹ به سرچشمه می‌رسد. همچنین، تلاش می‌کنیم تا سال آینده به چادرملو برسد.

بزرگ‌ترین طرح زیست‌محیطی صنعت مس
اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت مس نیز پیش از بهره‌برداری از این پروژه اعلام کرده بود: همزمان با سفر استانی رئیس‌جمهوری به کرمان، کارخانه اسیدسولفوریک مجتمع مس سرچشمه به‌عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین طرح زیست‌محیطی صنعت مس به‌صورت ویدئوکنفرانس با دستور رئیس‌جمهوری با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت بهره‌برداری می‌شود.
به گزارش مس‌پرس، اردشیر سعدمحمدی با اعلام این خبر اظهار کرد: ساخت این کارخانه در تکمیل شرایط کوره فلش کارخانه ذوب انجام شده است چراکه با تغییر فناوری کارخانه ذوب سرچشمه از ریورب به فلش، ایجاد کارخانه اسید یک ضرورت برای تکمیل شرایط فنی و فناوری بود.
وی افزود: میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در این طرح ۱۱۰ میلیون یورو به‌علاوه ۴۵ میلیارد تومان است. مدیرعامل شرکت مس با اشاره به ظرفیت تولید ۶۱۰ هزار تنی اسیدسولفوریک در این طرح اظهار کرد: با بهره‌برداری از این طرح، امکان اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم برای بیش از ۲۰۰ نفر فراهم می‌شود.
 مدیرعامل شرکت مس با تاکید بر اینکه بهره‌برداری از این طرح یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شرکت مس در قبال مردم و محیط‌زیست بود عنوان کرد: با راه‌اندازی کارخانه اسید سولفوریک سرچشمه، آلایندگی از منطقه حذف می‌شود و این طرح محیط‌زیستی باعث شد صنعت مس به یک صنعت سبز تبدیل شود.
سعدمحمدی ادامه داد: علاوه بر طرح اسید سولفوریک، طرح افزایش ظرفیت تیکنرهای باطله شماره ۱ و ۲ و اصلاح تیکنر شماره ۴، طرح نوسازی کوره‌اند و چرخ ریخته‌گری شماره ۳ و طرح شبکه‌های هوشمند هشداردهنده و بهینه‌سازی و مدیریت ناوگان معدن از دیگر طرح‌هایی است که در جریان سفر رئیس‌جمهوری به‌وسیله ویدئو کنفرانس بهره‌برداری خواهند شد.
مدیرعامل شرکت مس یادآور شد: همه این طرح‌ها با هدف کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری در صنعت مس اجرا شده‌اند و با بهره‌برداری از این طرح‌ها شاهد تولید و توسعه پایدار در صنعت مس خواهیم بود.

نظر شما