شناسهٔ خبر: 36402835 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

اوو مورالس استعفا کرد

کودتای نرم و خلأ قدرت در بولیوی

صاحب‌خبر -


ندا آکیش
خبرنگار
 پس‌از آنکه ارتش بولیوی به‌طور تلویحی اعلام کرد که دیگر از اوو مورالس حمایت نمی‌کند و گزارش سازمان کشورهای امریکایی هم تأیید کرد که در انتخابات 20 اکتبر بولیوی تقلب شده است، رئیس جمهوری بولیوی یکشنبه شب به وقت محلی استعفا کرد. او در یک سخنرانی تلویزیونی با اعلام کودتا علیه خود، تأکید کرد، برای «منافع کشور» استعفا می‌کند.
به‌گزارش الجزیره، مورالس یکشنبه شب به وقت محلی در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به مردم کشورش که حدود یک ماه است به خیابان‌ها آمده و از نتیجه انتخابات 20 اکتبر ابراز نارضایتی می‌کنند، گفت: برادران و خواهران می‌خواهم بگویم که [من استعفا می‌دهم اما] مبارزه اینجا تمام نمی‌شود. ما به مبارزه خود برای برابری و صلح ادامه خواهیم داد. این رهبر 60 ساله که طولانی‌ترین دوره ریاست جمهوری را در میان رهبران کشورهای امریکای لاتین داشته، در این سخنرانی، خود را قربانی «کودتا» نامید. پس از این سخنرانی که در واقع بیانیه استعفای مورالس بود، آلوارو گارسیا لینرا، معاون وی نیز اعلام کرد، استعفا می‌دهد. این استعفاها باعث خرسندی کسانی است که در حدود یک ماه اخیر علیه دولت مورالس و نتیجه انتخابات 20 اکتبر به خیابان‌ها آمده‌اند. در لاپاز، پایتخت بولیوی جشن و پایکوبی برپاشد اما همچنین گزارش‌هایی از وقوع ناآرامی‌های خشونت‌آمیز در نقاط مختلف پایتخت و برخی دیگر از شهرها مخابره می‌شد. مورالس در توئیتر نوشت، خانه‌اش در جوچابامبا مورد هدف «گروه‌های خشن» قرار گرفته است و پلیس را متهم کرد که «به طور غیرقانونی» مجوز دستگیر کردن او را صادر کرده است. البته رئیس پلیس بولیوی در یک مصاحبه تلویزیونی انکار کرد که برای مورالس مجوز دستگیری صادر شده است. ارتش هم در بیانیه‌ای اعلام کرد عملیات‌های هوایی و زمینی را برای «خنثی کردن» گروه‌هایی که اقدام‌های غیرقانونی انجام می‌دهند، آغاز کرده است.
پس‌از اینکه  مورالس، معاون او، رئیس مجلس سنا و در یک کلام تمام کسانی که در سطح اول حکومت بودند، از مناصب خود استعفا دادند و از این روی، بولیوی یکشنبه شب با خلأ سیاسی شدید مواجه شد و اکنون هیچ‌کس نمی‌داند، رئیس جمهوری بعدی این کشور چه کسی خواهد بود. سازمان کشورهای امریکایی که تقلب در انتخابات 20 اکتبر بولیوی را تأیید کرده به مورالس این اجازه را داده بود که تا پایان دوره ریاست جمهوری‌اش که ژانویه 2020 است به کارش ادامه دهد تا انتقال قدرت در یک روند صلح‌آمیز انجام شود اما مورالس با استعفای ناگهانی خود همه چیز را به هم ریخت. حالا معلوم نیست انتخابات مجدد چه زمانی، با چه کاندیداهایی، در چه شرایط امنیتی و چگونه قرار است برگزار شود و نقش ارتش در دوره انتقالی چه خواهد بود. آنچه مسلم است مورالس قصد خروج از کشورش را ندارد. او در سخنرانی روز یکشنبه گفت: نیازی به فرار ندارم. می‌خواهم مردم بولیوی بدانند که من از هیچ کسی و هیچ چیزی را ندزدیده‌ام. اگر کسی فکر می‌کند ما داریم دزدی می‌کنیم سند و مدرک بیاورد.
واکنش‌ها به استعفای مورالس
استعفای آخرین بازمانده رهبران چپگرای موسوم به «پینک تاید» که در دو دهه اخیر در امریکای لاتین به قدرت رسیده بودند، واکنش‌های بسیاری را هم در امریکای لاتین و هم در خارج از مرزهای این منطقه به‌دنبال داشت. دیروز دوشنبه تقریباً تمام کشورهای امریکای لاتین به استعفای مورالس واکنش نشان دادند. اما واکنش‌ها به‌گونه‌ای بود که می‌شد آنها را به دو گروه تقسیم کرد؛ کشورهایی که تحت حاکمیت دولت‌های راست میانه یا راست افراطی هستند، نظیر برزیل و خوان گوآیدو، رئیس جمهوری خودخوانده ونزوئلا از استعفای مورالس استقبال کردند اما دولت‌های چپگرا که تعدادشان در امریکای لاتین کم نیست مانند نیکاراگوئه، ونزوئلا، کوبا و مکزیک نه تنها از مورالس حمایت و از استعفای او ابراز تأسف کردند بلکه اذعان به وقوع کودتا در بولیوی کردند. وزارت خارجه مکزیک حتی برای پناهندگی دادن به مورالس در صورت تمایل او، اعلام آمادگی کرد. آلبرتو فرناندز، رئیس جمهوری منتخب آرژانتین هم که هنوز کارش را رسماً آغاز نکرده اعلام کرد در بولیوی کودتا رخ داده است.
علاوه بر این واکنش‌ها، آنتونی گوترش، دبیر کل سازمان ملل نگرانی عمیق خود از اوضاع بولیوی را ابراز کرد و از تمام گروه‌ها و احزاب خواست از خشونت دوری کنند، تنش‌ها را کاهش دهند و حداکثر بردباری را داشته باشند. جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس هم حوادث بولیوی را کودتا توصیف کرد اما وزارت خارجه روسیه بدون موضع‌گیری شفاف از نیروهای سیاسی بولیوی خواست خویشتندار باشند و مسئولانه عمل کنند.


نظر شما