شناسهٔ خبر: 36378021 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در پی تحولات اخیر پس از انتخابات ریاست جمهوری

رئیس جمهور بولیوی استعفا کرد

برنده انتخابات ریاست جمهوری بولیوی به منظور برقراری امنیت و آرامش در کشور از سمت خود کناره گیری کرد.

صاحب‌خبر -
رئیس جمهور بولیوی استعفا کردبه گزارش سرويس بين الملل خبرگزاری صدا و سيما به نقل از خبرگزاری فرانسه، اوو مورالس، رئیس جمهور بولیوی از سمت خود استعفا کرد.
وفیقه ابراهیم مدیر پایگاه اینترنتی المیادین در گفتگو با این شبکه تلویزیونی با اظهار اینکه عملیات کودتا در بولیوی کامل شد، با اشاره به سخنان مورالس گفت: وی به منظور توقف خشونت اجتماعی ضد حامیانش استعفا کرده است.
ابراهیم خاطرنشان کرد: بر اساس قانون اساسی بعد از کناره گیری رئیس جمهور، رئیس پارلمان به صورت موقت سمت ریاست جمهوری را برعهده خواهد گرفت.
وی همچنین با اشاره به حمله به سفارت ونزوئلا در پايتخت بوليوی افزود: رئیس پارلمان هم حزبی مورالس است؛ از این رو شک و تردیدها درباره اینکه رئیس پارلمان صلاحیت تصدی موقت ریاست جمهوری را دارد, مطرح است.
خبرگزاری آلمان نیز اعلام کرد مورالس، به منظور برقراری امنیت و آرامش در کشور از سمت خود کناره گیری کرده است.
این در حالی است که خبرگزاری رویترز در خبری به نقل از نیروهای نظامی بولیوی اعلام کرد آن دسته از گروه های نظامی که خارج از قانون عمل می کنند، خلع سلاح می شوند.
خبرگزاری فرانسه خبر داد  پس از حمله معترضان به خانه رئیس پارلمان بولیوی، وی نیز از سمت خود استعفا کرد.
شبکه تلویزیونی العالم گزارش داد «آدریانا سالوا تیه را» رئیس مجلس سنای بولیوی از سمت خود استعفا کرد.
خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع پلیس اعلام کرد پلیس بولیوی رئیس دادگاه انتخاباتی این کشور را بازداشت کرد.
 
واکنش ها: 
 
شبکه تلویزیونی العالم خبر داد وزیر امور خارجه مکزیک مخالفت کشورش را با آنچه عملیات نظامی در بولیوی نامید اعلام و تاکید کرد نباید در این کشور کودتا صورت بگیرد.
خبرگزاری فرانسه از بوئنوس آیرس گزارش داد آلبرتو فرناندز، رئیس جمهور منتخب آرژانتین، در حساب کاربری خود در توییتر، تحولات اخیر بولیوی را که به استعفای رئیس جمهوری این کشور منجر شد، کودتا توصیف کرد.
شبکه تلویزیونی العالم گزارش داد دولت پرو بازگرداندن صلح به بولیوی را از طریق برگزاری انتخاباتی شفاف خواستار شد.
خبرگزاری فرانسه خبر داد دولت کلمبیا برگزاری نشست اضطراری شورای دائمی سازمان کشورهای آمریکایی را برای بررسی تحولات بولیوی خواستار شد.
شبکه تلویزیونی المیادین اعلام کرد نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا کودتا علیه رئیس جمهور بولیوی را محکوم کرد.
وزیر بهداشت دولت اوو مورالس، رئیس جمهور  گفت: پلیس بولیوی قصد داشت مورالس را به صورت غیر قانونی دستگیر کند.
شبکه تلویزیونی العالم در خبری به نقل از وزير خارجه مکزيک اعلام کرد؛  اگر مورالس  بخواهد ما آمادگی اعطای پناهندگی به وی را داریم.
 العالم همچنين به نقل از وزیر خارجه مکزیک اعلام کرد: 20 نفر از مقامات دولت بولیوی به سفارت مکزیک در لاپاز پناه برده اند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از لاپاز، شماری از تظاهرکنندگان نقاب دار سفارت ونزوئلا در لاپاز را اشغال کردند.
مورالس در پیامی در توئیتر از صدور حکم بازداشت علیه خودش خبر داد.
شبکه تلویزیونی المیادین در خبری گزارش داد؛ جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس گفت: کودتا در بولیوی رخ داده است و مورالس مجبور به استعفا شده است. کوربين همچنين کودتا عليه مردم بوليوی را محکوم کرد
به گزارش خبرگزاری رویترز، اوو مورالس رئیس جمهور مستعفی بولیوی از حمله گروه های خشونت طلب به خانه اش خبر داد.
رویترز افزود دولت نیکاراگوئه کودتا در بولیوی را محکوم کرد.
شبکه تلویزیونی المیادین در خبری اعلام کرد؛ لولا داسیلوا، رئیس جمهور سابق برزیل گفت: در بولیوی کودتا رخ داده و مورالس مجبور به استعفا شده است.
شبکه تلویزیونی المیادین در خبری گزارش داد؛ مورالس گفت: می خواهم مردم بولیوی بدانند که من مجبور به فرار از کشور نیستم.
مورالس گفت: برخی گفتند که من کاری انجام نداده ام. من می گویم هزاران طرح و دستاوردی را که بخاطر رشد اقتصادی در بولیوی عملیاتی شده، ببینید.
رئیس پلیس بولیوی اعلام کرد، هیچ ضمانتی برای بازداشت اوو مورالس، وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، شیلی با انتشار بیانیه ای ضمن ابراز نگرانی عمیق در مورد اخلال در زمینه روند انتخاباتی بولیوی، یک راه حل سریع و صلح آمیز برای مشکل کنونی را خواستار شد.
مورالس گفت: کسانی که ما را دیکتاتور می خوانند همان کسانی هستند که از ما در انتخابات شکست خوردند.
 
ناآرامي ها:
 
در پی استعفای اوو مورالس رئیس جمهور بولیوی ناآرامی هایی یکشنبه شب در لاپاز (پایتخت) و ال آلتو، شهری نزدیک پایتخت بولیوی روی داد.
بنا بر اعلام رسانه های محلی ، چند اتوبوس و خانه برخی سیاستمداران به آتش کشیده شد. اداره خدمات حمل و نقل عمومی شهرداری لاپاز در توئیتی اعلام کرد: « دهها تظاهرکننده وارد تأسیسات ما شدند و در حال آتش زدن اتوبوس ها هستند.» رسانه ها حدود 15خودرو را نشان دادند که در پایانه ای در حال سوختن هستند.
والدو آلباراسین رئیس یک انجمن شهروندی که در خصوص درخواست ها برای استعفای مورالس فعال بوده اعلام کرد خانه او به دست «جمعیتی» از اعضای «جنبش به سمت سوسیالیسم»، حزب اوو مورالس، به آتش کشیده و تخریب شد.
آلباراسین که رئیس دانشگاه دولتی لاپاز است در صفحه توئیتر خود ویدئویی از خانه اش که در حال سوختن است منتشر کرد.
کاسیمیرا لما مجری تلویزیون «یونیورسیتاریا» نیز اعلام کرد که خانه اش به آتش کشیده شده است. خانه خوآن رامون کوینتانا وزیر سابق نیز به دست افراد ناشناس غارت شد. بر اساس اظهارات کوینتانا در تلویزیون، این افراد همه اسناد او را با خود بردند.
به علاوه، دهها نفر نیز در محله مرفه نشین آچومانی در جنوب لاپاز رعب و وحشت ایجاد کردند. مقر یک روزنامه منتقد اوو مورالس به نام پاگینه سیته Pagina Siete در این محله واقع است.
روی در دفتر این روزنامه اعلامیه ای نصب شده که اعلام می کند: «با توجه به موج وحشت که شهر لاپاز را فرا گرفته است، روزنامه پاگینا سیته در اقدامی احتیاطی فعالیتش را حال تعلیق در می آورد.»
در لاپاز همچنین در پی اعلام استعفای اوو مورالس، مقر سفارت ونزوئلا توسط تظاهرکنندگانی که صورتشان را پوشانده بودند، اشغال شد. مورالس متحد وفادار کاراکاس بود.
کریزبیلی گونزالس سفیر ونزوئلا در لاپاز به خبرگزاری رسمی «ای بی آی» گفت: «تظاهرکنندگان نقاب دار که سپر و دینامیت در دست داشتند سفارت ونزوئلا را در بولیوی گرفتند. ما خوبیم و در جای امن به سر می بریم اما آنها می خواستند کشتار به راه بیندازند. به ما کمک کنید تا این وحشیگری را محکوم کنیم.» در اواسط شب، گشت زنی های ارتش در خیابان های لاپاز و ال آلتو آغاز شد.
در عوض مأموران پلیس که بسیاری از یگان های آن در روزهای اخیر بر ضد مورالس شورش کردند، به گشت زنی نپرداختند و فرماندهی آنها هم هیچ توضیحی در مورد غیبت آنها نداد.
در همين رابطه، ونزوئلا، کوبا و آرژانتین تحولات بولیوی و رئیس جمهوری این کشور را کودتا توصیف کردند.
شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار گزارش داد: استعفای اوو مورالس رئیس جمهوری بولیوی واکنش های زیادی را به دنبال داشته است، به ویژه در کشورهای آمریکای لاتین.
مکزیک به وی پناهندگی داده است. ونزوئلا، کوبا و رئیس جمهوری منتخب آرژانتین از کودتا سخن به میان آورده اند. بخشی از مردم بولیوی نیز از استعفای مورالس خرسند هستند. استعفای مورالس از زمان پیروزی مجدد وی در انتخابات خواسته معترضان بود.
گزارشگر این شبکه گفت: مورالس تسلیم فشارها شد. وی در نهایت در روز یکشنبه در اظهارتی که به طور زنده از تلویزیون پخش می شد، استعفای خود را اعلام کرد.
فرانس بیست و چهار بخشی از سخنان مورالس را پخش کرد. وی گفت: من از عنوان ریاست جمهوری استعفا می کنم. چرا من تصمیم به استعفا گرفته ام؟ برای این که کارلوس مسا Carlos Mesa و لوئیس فرناندو کاماچو Luis Fernando Camacho از حمله به برادرانم دست بردارند.
گزارشگر ادامه داد: یک ساعت پیش تر، ارتش بولیوی از رئیس جمهوری خواست از قدرت کناره بگیرد. فرانس بیست و چهار بخشی از سخنان ویلیامز کالیمان فرمانده ارتش بولیوی را پخش کرد. وی گفت: ما از رئیس جمهوری می خواهیم از ادامه ریاست جمهوری خود چشم پوشی کند تا صلح مجددا برقرار شود.
<div id="video-display-embed-code_4158341"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2568764/4158341?width=400&height=300"></script></div>

گزارشگر ادامه داد:​ این اظهارات فشارها بر رئیس جمهوری را تشدید کرد. چندین وزیر و همچنین رئیس مجلس در همان روز از سمت خود استعفا کردند. او مورالس صبح دیروز برای ​آرام کردن اوضاع تلاش کرد و از برگزاری انتخاباتی جدید سخن به میان آورد. فرانس بیست و چهار بخشی از سخنان مورالس را پخش کرد. وی گفت: من خواستار برگزاری انتخابات ملی و انتخاب دمکراتیک مقامات و فعالان سیاسی جدید توسط مردم بولیوی هستم.
گزارشگر تاکید کرد: رئیس جمهوری بولیوی همچنین تغییر تمامی اعضای کمیسیون انتخاباتی را اعلام کرد.
این انتخابات در بیستم ماه اکتبر برگزار شده بود. استعفای مورالس پس از افزایش فشارها علیه حکومت در روزهای اخیر انجام گرفت تظاهرات، اشغال اماکن دولتی و آتش زدن اقامتگاه های نزدیکان رئیس جمهوری و حتی فرار و ملحق شدن نیروهای پلیس به معترضان. موج اعتراضات از سه هفته پیش بولیوی را به لرزه درآورده است. این آشوب ها سه کشته و سیصد و هشتاد و سه زخمی برجای گذاشته است. به گزارش شبکه خبری سی ان ان، مورالس به قصد خروج از کشور، سوار هواپیما شده است.
 
 
 
 
 
 

نظر شما