شناسهٔ خبر: 36392625 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

مورالس به انتخابات مجدد تن داد

صاحب‌خبر -


ندا آکیش / در لاپاز، پایتخت بولیوی که حدود یک ماه است صحنه تظاهرات‌ مردمی علیه «اوو مورالس»، رئیس جمهوری بولیوی شده، دیگر پلیس ضدشورش جلوی معترضان را نمی‌گیرد زیرا افسران پلیس هم به معترضان پیوسته و مقابل دولت قرار گرفتند و از حفاظت از کاخ ریاست جمهوری سرباز زدند. در پی این اتفاق، دیروز یکشنبه مورالس اعلام کرد، حاضر است یک بار دیگر انتخابات ریاست جمهوری برگزار کند تا «خیال جامعه جهانی راحت شود.»
به‌گزارش گاردین، اگرچه مورالس پیوستن افسران پلیس در چند شهر بولیوی، از جمله لاپاز (پایتخت) سانتاکروز، کوچابامبا و... به معترضان را یک کودتای خشونت‌آمیز علیه خود توصیف کرد اما روز یکشنبه مجبور شد اعلام کند، انتخابات ریاست جمهوری را یک بار دیگر برگزار می‌کند. ویلیامز کالیمن، فرمانده نیروهای مسلح بولیوی روز شنبه به طور تلویحی از افسران به اصطلاح «شورشی و نافرمان» حمایت و اعلام کرده بود، قانون اساسی بولیوی افسران پلیس را از رویارویی با مردم منع می‌کند. روز جمعه هم وزیر دفاع بولیوی گفته بود، پلیس‌های شورشی به‌هیچ وجه تنبیه و توبیخ نخواهند شد. دویچه وله نیز گزارش داده بود، اگر وزارت دفاع و فرماندهی نیروهای مسلح در کنار معترضان قرار بگیرند، کار مورالس برای دور چهارم ریاست‌جمهوری بسیار دشوار خواهد شد. مورالس هم گویا به این حقیقت پی برد که دیروز یکشنبه آمادگی خود را برای برگزاری انتخابات مجدد اعلام کرد اما او علت این تصمیم را گزارش «سازمان کشورهای امریکایی» دانست. این سازمان پس از بررسی موضوع تقلب در انتخابات بولیوی در گزارشی نوشت، به‌طور آماری بعید است که مورالس توانسته باشد با اختلاف 10 درصدی پیروز این انتخابات باشد. معترضان هم مورالس را به تخطی از دموکراسی متهم می‌کنند و می‌گویند در انتخابات 20 اکتبر دولت با تقلب خود را پیروز اعلام کرده تا مورالس برای چهارمین بار رئیس جمهوری باقی بماند.
از این رو، مخالفان مورالس در ادامه تظاهرات‌های یک ماهه خود، شنبه شب با حمله به ساختمان‌ دو رسانه دولتی در شهر لاپاز کارکنان تلویزیون بولیوی و رادیو پاتریا نوئوا (میهن نوین) را مجبور به ترک محل کار خود کردند. حدود ۳۰۰نفر از معترضان خشمگین در جریان حمله به این دو رسانه شرکت داشتند و مورالس در یک پیام توئیتری این حمله را محکوم کرد.

نظر شما