شناسهٔ خبر: 3637781 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فانی:

فانی: آموزش و پرورش با خلاءهای قانونی مواجه است

تهران - ایرنا - وزیر آموزش و پرورش گفت: خلاءهای قانونی بسیاری در مجموعه آموزش و پرورش وجود دارد که نمایندگان شورای این وزارتحانه می توانند خلاها را شناسایی و به دبیرخانه منعکس کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا،علی اصغر فانی روز دوشنبه در گردهمایی نمایندگان شورای عالی آموزش و پرورش استان ها اظهار داشت: در دولت یازدهم راهبرد اصلی آموزش و پرورش ارتقا کیفیت آموزشی و پرورشی است و در فرآیند تعلیم و تربیت باید طوری حرکت کنیم که این امر مهم محقق شود.

وی با بیان این که شورای عالی آموزش و پرورش می تواند در سیاستگذاری ها، تدوین مقررات و آیین نامه ها به ما کمک کند تصریح کرد: ماموریت این شورا در قانون آن است که سیاست گذاری در حوزه وظایف آموزش عمومی و متوسطه در چارچوب سیاست های کلی نظام و قوانین و مقررات موضوعه داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بحث سیاست گذاری در حوزه آموزش عمومی و متوسطه بسیار مهم است ادامه داد: در قالب سیاست های کلان نظام باید به این مقوله به عنوان یک سند بالادستی توجه شود.

فانی تصریح کرد: هر شورا نیاز به یک پشتیبان دارد که در قانون این پشتیبان در قالب دبیرخانه تعیین شده است که یکی از وظایف آن نظارت بر حسن اجرای مصوبات، توسعه ارتباط با مجریان و مردم و پشتیبانی علمی، پژوهشی و خدماتی است.

وی ادامه داد: دبیرخانه باید پشتوانه ای به لحاظ علمی و پژوهشی در ماموریت اصلی آموزش و پرورش در حوزه سیاست گذاری باشد و این کار در سال های اخیر در دبیرخانه شورا صورت گرفته و پژوهش های خوبی انجام شده است.

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: ما همواره با این مشکل مواجه بودیم که بین ابلاغ و اجرای مصوبات فاصله زیادی وجود داشته که با استقرار دبیرخانه در شورای عالی آموزش و پرورش این مسئله تا حدودی برطرف شد.

وی با اشاره به اینکه توسعه مشارکت های مردمی از دیگر وظایف این دبیرخانه است اظهار دشت: به نظر می رسد که اعضای شورای عالی استان ها می توانند با تکیه بر ساختار ماتریسی (یکی از انواع ساختارهای مدیریتی است که یک مدیر پروژه دارد و از افراد مسئول استفاده می کند) بتوانند این وظایف را در حوزه اجرا و استان ها دنبال کنند.

وزیر آموزش و پرورش به دیگر وظایف دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: تحقق سیاست ارتقا بخشی، نحوه اجرای مجتمع های آموزشی بویژه روستایی و بررسی نقاط قوت و ضعف این مجتمع ها از جمله مواردی است که این دبیرخانه باید پاسخ درستی برای آن ها ارائه دهد.

فانی با اشاره به اینکه اکنون برنامه ششم توسعه در راه است و سند تحول مبنای تدوین برنامه ششم توسعه خواهد بود خاطرنشان کرد: امسال از 131 راهکار این سند به 40 راهکار ورود پیدا کرده و در قالب 99 برنامه در حال اجرا هستیم و بحث مهم لایجه رتبه بندی معلمان که اکنون در کمیسیون اجتماعی دولت مطرح است تا پایان امسال تقدیم مجلس می شود.

فراهنگ ** 1883 ** د . ت** 1569

نظر شما