شناسهٔ خبر: 36370867 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

پادشاه اردن اجاره دو منطقه به رژیم صهیونیستی را تمدید نخواهد کرد

پادشاه اردن امروز یکشنبه اعلام کرد مهلت اجازه مناطق الباقوره و الغمر به رژیم صهیونیستی پایان یافته است. همچنین وزارت خارجه اردن اخبار رسانه‌های صهیونیستی درباره موافقت امان با تمدید اجاره این دو منطقه را تکذیب کرد.

صاحب‌خبر -

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، عبدالله دوم، پادشاه اردن امروز اعلام کرد که مهلت اجاره مناطق الباقوره و الغمر تمام شده است.

در همین راستا، سفیان سلمان القضاه، سخنگوی وزارت خارجه اردن نیز اعلام کرد، تصمیم امان در مورد اجاره دو منطقه مذکور نهایی و قطعی است و هیچ‌گونه تمدیدی در کار نیست.

بر اساس معاهده صلح میان اردن و اسرائیل این دو منطقه از سال ۱۹۹۴ به مدت ۲۵ سال اجاره داده شد و به موجب پیوست‌های توافق صلح، باید یک سال قبل از پایان مهلت اجاره اراضی، تصمیم مخالفت یا تمدید اجاره به طرف مقابل اطلاع داده شود.

در ۲۲ اکتبر سال گذشته میلادی عبدالله دوم، پادشاه اردن اعلام کرد، قصد تمدید زمان اجاره مناطق الباقوره و الغمر را ندارد و الباقورة و الغمر جزو اراضی اردن هستند و جزو اراضی اردن نیز باقی خواهند ماند.

القضاه گفت، طرف اسرائیلی براساس معاهده صلح خواستار رایزنی در خصوص الباقوره و الغمر شد و امان و تل‌آویو تنها درباره پایان دادن به این اجاره با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردند و موضوع تمدید اجاره مناطق مذکور مورد بررسی قرار نگرفت.

در این راستا، شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل به نقل از یک مسؤول بارز مدعی شد، اردن و رژیم صهیونیستی برای یافتن راه‌حل‌ها و الگوهای تجاری میان دو طرف پیرامون چگونگی استفاده از زمین‌های کشاورزی، بر سر تمدید اجاره این مناطق توافق کردند.

همچنین سایت اسکای‌نیوز به نقل از منابع اردنی اعلام کرد، کشاورزان اسرائیلی تنها اجازه خواهند داشت برای برداشت محصول خود تا پایان ماه آوریل در این دو منطقه حضور داشته باشند./ایسنا

 

بیشتر بخوانید/پادشاه اردن: قدس و آینده فلسطین خط قرمز ماست

 
22:43 ::
1398/1/7

 

کلمات کلیدی

رژیم صهیونیستی

پادشاه اردن

اسرائیل

نظر شما