شناسهٔ خبر: 36175369 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ترکیه سفیر آمریکا را احضار کرد

تهران - ایرنا- وزارت امور خارجه ترکیه امروز / چهارشنبه/ سفیر آمریکا در آنکارا را به دلیل تصویب دو پیش‌نویس علیه ترکیه احضار کرد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری رسمی ترکیه ( آناتولی) روز چهارشنبه گزارش داد، دیوید ساترفیلد سفیر آمریکا در آنکارا برای ارائه توضیحاتی پیرامون تصویب پیش‌نویسی در مجلس نمایندگان ایالات متحده درباره "کشتار ارامنه" و اعمال تحریم علیه ترکیه به بهانه عملیات چشمه صلح به وزارت امور خارجه کشور فراخوانده شد.

این وزارتخانه همچنین تصویب قطعنامه از سوی مجلس نمایندگان آمریکا در خصوص «کشتار ارامنه» را فاقد اعتبار تاریخی و حقوقی و برای مصرف سیاست داخلی و واکنشی به موفقیت عملیات چشمه صلح در شمال سوریه دانسته است.

مجلس نمایندگان آمریکا سه‌شنبه شب نسل کشی ارامنه در میان سال‌های  ۱۹۱۵ و ۱۹۱۷ توسط دولت عثمانی را به رسمیت شناخت.

این طرح با ۴۰۵ رأی موافق و ۱۱ رأی مخالف به تصویب رسید.

"نانسی پلوسی" رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت "وی مفتخر است که به همراه همکارانش، یکی از بزرگ‌ترین جنایت‌های قرن بیستم را دوباره مطرح کرده است، کشتار سیستماتیکی که در آن بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار مرد، زن و کودک ارمنی به دست امپراتوری عثمانی کشته شدند."
ارمنستان قتل دسته‌جمعی مردم خود در میان سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷ را به عنوان یک کشتار جمعی اعلام می‌کند.
"آدام شیف" رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا با بیان این که هرگز منکر کشتار گروهی ارامنه نبودیم، افزود: "۱۹ سال جنگیدیم تا کشتار ارامنه توسط دولت عثمانی به رسمیت شناخته شود."

نظر شما