شناسهٔ خبر: 36168162 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آنکارا طرح تحریم مجلس نمایندگان آمریکا علیه ترکیه را محکوم کرد

تهران- ایرنا – وزارت امورخارجه ترکیه بامداد چهارشنبه تصمیم مجلس نمایندگان آمریکا برای اعمال تحریم علیه این کشور را محکوم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری آناتولی، در بیانیه وزارت امورخارجه ترکیه همچنین به رسمیت شناخته شدن کشتار ارامنه به دست دولت عثمانی، توسط مجلس نمایندگان آمریکا مردود اعلام شده است.

در همین راستا، "ابراهیم کالین" سخنگوی نهاد ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد:به رسمیت شناخته شدن آنچه کشتار ارامنه اعلام می‌شود، استفاده ننگین از تاریخ برای اهداف سیاسی است.

مجلس نمایندگان آمریکا بامداد چهارشنبه کشتار ارامنه از سال ۱۹۱۵ تا 1917 به دست دولت عثمانی را به رسمیت شناخت.

این نهاد قانونگذاری همچنین با قاطعیت، طرح اعمال تحریم علیه ترکیه به خاطر عملیات "چشمه صلح" در شمال شرق سوریه را تصویب کرد.

تحریم مجلس نمایندگان آمریکا شامل مسؤولان ترکیه‌ای از جمله "خلوصی آکار" وزیر دفاع آنکارا می‌شود که در حمله این کشور به شمال شرق سوریه نقش داشته‌اند.

براساس طرح تحریم مجلس نمایندگان آمریکا، فروش سلاح و مهمات این کشور به آنکارا ممنوع، دسترسی مقامات ارشد ترکیه به دارایی‌های خود در ایالات متحده دشوارتر و سفر مقامات آنکارا به آمریکا نیز با محدودیت بیشتر رو به رو خواهد شد.

ارمنستان قتل دسته‌جمعی مردم خود در میان سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷ را به عنوان یک کشتار جمعی اعلام می‌کند.

تحریم ترکیه از سوی مجلس نمایندگان آمریکا برخلاف اقدام دولت "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا برای لغو تحریم‌هایی است که دولت ایالات متحده ۱۵ اکتبر (۲۳مهرماه) به خاطر حمله ارتش آنکارا علیه کردها در شمال شرق سوریه اعمال کرد.

دولت ترامپ، ۲۳ مهرماه، سه وزیر انرژی، دفاع و کشور ترکیه و دو وزارتخانه دفاع و انرژی ترکیه را بدنبال حمله آنکارا به شمال شرق سوریه تحریم کرده بود.

ترامپ هم‌چنین اعلام کرده بود، تعرفه‌های واردات فولاد ترکیه را از ۲۵ به ۵۰ درصد خواهد رساند، علاوه بر آن، وزارت بازرگانی نیز مذاکرات تجاری ۱۰۰ میلیارد دلاری با آنکارا را متوقف خواهد کرد.

اما پس از توافق واشنگتن و آنکارا در ۲۵ مهرماه برای برقراری آتش‌بس موقت در شمال شرق سوریه، ترامپ اعلام کرد، به وزارت خزانه داری آمریکا دستور لغو تحریم‌های ترکیه را داده است.

نظر شما