شناسهٔ خبر: 36123899 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

بازارهای شبانه شیراز، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد

در گذشته یک بازار با نام قیصریه وجود داشت که در زمان قاجار به دلیل زلزله ای شدید تخریب شد و به جای آن بازاری به نام بازر حاجی در سال 1299 ساخته شد. البته بازار حاجی همان بازار قیصریه است و تنها نام آن تغییر کرد و بنای آن هم کمی مرمت و بازسازی شد اما در هنگام بازسازی کمی کوچکتر از قبل شد.

صاحب‌خبر -

خبرنامه دانشجویان ایران: شیراز یکی دیگر از شهرهای پر آوازه در ایران است که آوازه اش در دنیا طنین اندازه شده است. سالانه گردشگران بسیاری با خرید بلیط قطار شیراز به این شهر زیبا سفر می کنند. شیراز یکی از شهرهای جنوب شرقی ایران است که جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی بسیاری را در خود جای داده است. برای کسانی که قصد سفر به شیراز را دارند، انتخاب های گوناگونی وجود دارد و این انتخاب ها نیازمند به دست آوردن یک سری اطلاعات دقیق در مورد جاذبه ها و اماکن دیدنی این شهر است.

ما در این مطلب از مستر بلیط قصد داریم تا به معرفی تاریخی ترین بازارهای شیراز و همچنین بازاهای شبانه شیراز بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

بازارهای شبانه شیراز، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد

بهترین زمان سفر به شیراز
برای محاسبه هزینه سفر از تهران به شیراز می توانید مقاله دیگر ما را مطالعه کنید اما پیش از هر چیز بهتر است اطلاعاتی در خصوص اینکه چه زمانی برای سفر به شیراز بهتر است، به دست آورید. در این مورد باید بگوییم که شیراز یک شهر چهار فصل است که سفر به آن شرایط بسیار مطلوبی دارد اما بهترین زمانی که می توانید به آن سفر کنید اردیبهشت ماه است. در این ماه دیگر خبری از شلوغی های فروردین و رفت و آمد های مسافرین نوروزی نیست و گرمای هوا هم هنوز شروع نشده است! بنابر این می توانید با خیال راحت به گشت و گذار بپردازید و از عطر بهار نارنج در خیابان هایش لذت ببرید و در جشنواره های بهاری اش هم شرکت کنید. برای این کارها کافیست تا بلیط قطار شیراز را تهیه نمایید.

بازار وکیل
پیش از اینکه به سراغ بازارهای شبانه شیراز برویم، لازم دیدیم تا شما را با چند مورد از بهترین بازارهای شیراز آشنا کنیم. یکی از این بازارها، بازار وکیل است که جزء بازارهای سنتی و زیبای این شهر می باشد و هنر معماری اصیل ایرانی را به رخ می کشد. اگر قصد دارین تا در سفر خود به شیراز برای عزیزان تان سوغاتی های خوبی تهیه کنید، پیشنهاد می کنیم که حتما به بازار وکیل بروید. در این بازار بهترین شیرینی هایی همچون مسقطی و عرقیات مختلف با بهترین کیفیت و قیمتی مناسب پیدا می شوند. این بازار سنتی به حجره های مختلفی تقسیم شده  و عطاری های بسیاری در آن وجود دارد. بهترین فرش های ایرانی را هم می توانید از این بازار تهیه کنید.

آدرس: خیابان لطفعلی خان زند، محله درب شاهزاده، جنب مسجد وکیل

سرای مشیر
هر شهری بازارهای سنتی خاص خودش را دارد و سرای مشیر هم یکی از بازارهای سنتی خاص و زیبای شیراز است که در ضلع جنوب شرقی بازار وکیل قرار دارد. مهم ترین مرکز فروش صنایع دستی شیراز در این بازار است. در سرای مشیر صنایع ارزشمند دستی همچون، تراش سنگ های قیمتی، حکاکی، قل زنی بر روی مس و برنج، خاتم سازیو معرق  کاری، طراحی و ساخت زیور آلات دست ساز سنتی نقره و طلا و گبه و گلیم بافی می باشد. خرید صنایع دستی یک شهر به عنوان سوغاتی بسیار خاص است خصوصا اگر برای عزیزان تان باشد. حتی اگر خرید خاصی هم در بخش صنایع دستی این بازار ندارید، پیشنهاد
می کنیم که حتما از آن بازدید کنید  که خالی از لطف نیست.

آدرس: تقاطع خیابان لطفعلی خان زند و طالقانی، به سمت بازار وکیل شیراز

بازار سنتی حاجی

در گذشته یک بازار با نام قیصریه وجود داشت که در زمان قاجار به دلیل زلزله ای شدید تخریب شد و به جای آن بازاری به نام بازر حاجی در سال 1299 ساخته شد. البته بازار حاجی همان بازار قیصریه است و تنها نام آن تغییر کرد و بنای آن هم کمی مرمت و بازسازی شد اما در هنگام بازسازی کمی کوچکتر از قبل شد.

آدرس: خیابان لطفعلی خان زند، بعد از سه راه طالقانی

بازارهای شبانه شیراز، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد

بازارهای شبانه  قصر الدشت شیراز
کافیست تا ساعت از 11 شب بگذرد و خیابان ها که تا چند ساعت قبل شلوغ و پر هیاهو بودند آرام شوند. در این ساعت از شب دیگر خبری  از هیاهوی خیابان ها نیست اما چند قدم آن طرف تر یعنی درست کمی آن طرف تر از شاهراه مو اصلاتی  درست در نزدیکی میدان قصر الذشت هیاهویی شبانه به پاست. انگار که گذر ساعت و رسیدن شب به نیمه شب هیچ تاثیری بر همین یک تکه از خیابان ها نداشته است. دست فروش هایی که حتی با گذشت ساعت ها از شب باز هم به دنبال تامین مایحتاج خود هستند. در دل قصرالدشت پاساژها و مغازه های بسیار متنوعی وجود دارند. در این بازارها از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا خواهد شد. گویی شهر از خوابی زمستانی بیدار شده است. عقربه های ساعت از 12 شب هم می گذرد اما مردم شیراز تازه زندگی را شروع کرده اند و در خیابان ها مشغول گشت و گذار و خرید هستند. هر چیزی را که نیاز داشته باشید به راحتی و در کمترین زمان آن را در این بازار پیدا خواهید کرد آن هم با بهترین قیمت.

نظر شما