شناسهٔ خبر: 36049709 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نشریه فرانسوی: بازنده اصلی در سوریه، آمریکا است

تهران – ایرنا – نشریه لوریان لوژور روز دوشنبه در گزارشی درباره ناآرامی ها و درگیری ها  در مناطق شمالی سوریه، اصلی ترین بازنده بحران این کشور را، آمریکا معرفی کرد.

صاحب‌خبر -

در گزارش این نشریه فرانسوی زبان آمده است، توافق در نظر گرفته شده برای پایان تهاجم ترکیه به نیروهای کُرد در سوریه، برای رجب طیب اردوغان یک پیروزی بود، اما از نظر تحلیلگران ممکن است در پی تفاهم با روسیه، متحد رژیم سوریه، این یک پیروزی کوتاه مدت باشد.

توافق منعقد شده اخیر توسط مایک پنس معاون ریاست جمهوری آمریکا، توقف پنج روزه حمله و پایان دادن به این تهاجم در صورت عقب نشینی «یگان های مدافع خلق»   از مناطق مرزی ترکیه و سوریه را مد نظر دارد. به این ترتیب اردوغان به خواسته اصلی اش، یعنی عقب نشینی یگان های مدافع خلق که از نظر ترکیه گروهی تروریستی است و همچنین‌ ایجاد منطقه امن به وسعت سی و دو کیلومتر در طول خاک سوریه دست یافته است.

در ادامه این مطلب آمده است آمریکا اصلی ترین بازنده این ماجراست، چرا که این مناطق در سوریه را ترک و جای خود را به روسیه و متحدانش، ایران و رژیم سوریه

واگذار کرد.

ترامپ به دلیل خارج کردن نیروهای آمریکایی از شمال سوریه، با انتقادهای بسیاری از سوی فرماندهان سابق نظامی آمریکا، دموکرات ها و برخی متحدان جمهوریخواه خود روبرو است.

ترامپ خبر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را اولین بار اواخر سال ۲۰۱۸ اعلام کرد، تصمیمی که به استعفای «جیمز متیس» وزیر دفاع وقت آمریکا منجر شد.

طی توافق آتش بس ترکیه و آمریکا در پنجشنبه گذشته، به کُردهای شمال سوریه پنج روز فرصت داده شده است که مناطق مورد نظر برای ایجاد منطقه امن را در شمال سوریه تخلیه کنند.

این در حالی است که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه قرار است فردا (سه شنبه) در سوچی به دیدار «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود برود و درباره موضوع  کُردها و شمال سوریه با وی رایزنی کند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه ۱۷ مهرماه از آغاز عملیات نظامی جدید ارتش این کشور موسوم به «چشمه صلح» در شمال شرق سوریه خبر داد؛ اقدامی که با واکنش تند بسیاری از کشورها بویژه اتحادیه اروپا رو به رو شده است. ۹۰۴۱

نظر شما