شناسهٔ خبر: 36025337 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

راه اندازی پست‌های دیده‌بانی در حدیده یمن از سوی سازمان ملل

منابع داخلی اعلام کردند، هیئت سازمان ملل در شهر الحدیده واقع در غرب یمن، در راستای اجرای توافق‌نامه سوئد، چهار پست دیده‌بانی در مناطق مختلف این شهر ایجاد می‌کند.

صاحب‌خبر -

به نقل از شبکه الجزیره، این منابع گفتند، در چارچوب این عملیات که از روز شنبه آغاز شده است، چهار پست دیده‌بانی در خطوط مقدم شهر الحدیده تا روز چهارشنبه با هدف کاهش تنش میان دولت مستعفی یمن و انصارالله براساس مکانیزم آتش‌بس موجود در توافق‌نامه سوئد ایجاد خواهند شد. توافق‌نامه سوئد در سال ۲۰۱۸ زیر نظر سازمان ملل امضا شد.

در همین راستا، خبرگزاری آناتولی به نقل از وضاح الدبیش، سخنگوی نیروهای مشترک وابسته به دولت مستعفی یمن اعلام کرد، این عملیات با نظارت آبهیجیت گوها، رئیس هیئت سازمان ملل در حمایت از توفق‌نامه الحدیده انجام شد.

الدبیش گفت، استقرار این پست‌های دیده‌بانی در الحدیده براساس مکانیزم آتش‌بس انجام می‌شود که در نشست سابق کمیته سه‌جانبه متشکل از نمایندگان دولت مستعفی یمن و انصارالله و با ریاست رئیس هیئت ناظران سازمان ملل روی این آتش‌بس توافق شد.

به گفته این منبع، نخستین پست دیده‌بانی در خیابان الخمسین واقع در منطقه الخامری در ورودی شرقی الحدیده ایجاد شد. این منطقه یکی از مناطق برخورد شدید میان نیروهای دولت مستعفی و انصارالله است. قرار است پست‌های دیده‌بانی دیگر در شهر الصالح، "حوش‌الأبقا" و منطقه "منظر" در جنوب الحدیده ایجاد شوند.

همچنین مامون المهجمی، سخنگوی نیروهای "العمالقه" وابسته به نیروهای دولت مستعفی یمن تاکید کرد، کمیته هماهنگی برای استقرار مجدد نیروها، نخستین پست دیده‌بانی را ایجاد کرد و این اقدام پس از آن اجرایی شد که رئیس کمیته استقرار مجدد نیروها ماموریت خود را تحویل گرفت.

در ماه مه، انصارالله اعلام کرد، در چارچوب نخستین مرحله از توافق‌نامه صلح سوئد که ماه دسامبر میان انصارالله و دولت مستعفی به امضا رسید، این جنبش استقرار مجدد نیروها را در سه بندر الحدیده با تحویل این بنادر به نیروهای گارد ساحلی آغاز کرده است.

قرار بود روند استقرار مجدد نیروها در الحدیده و بنادر آن ظرف ۲۱ روز پس از امضای توافق‌نامه سوئد اجرایی شود اما هنوز پس از گذشت ۱۰ ماه این روند عملی نشده است.

تلاش‌های جدید برای اجرای بند استقرار مجدد نیروهای درگیر در الحدیده، برخی خوش‌بینی‌ها را در محافل یمنی و هیئت سازمان ملل برانگیخته است به ویژه اینکه این تلاش‌ها در سایه وجود یک آرامش میدانی صورت می‌گیرد که شرایط ورود کشتی‌های حامل مواد غذایی از طریق بندر الحدیده را فراهم کرده است./ایسنا

نظر شما