شناسهٔ خبر: 36001258 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جنبلاط: اقتصاد لبنان دچار بحران ساختاری است

تهران - ایرنا - رهبر حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان، اقتصاد کشورش را دچار بحران ساختاری و دولت را فاقد توانایی لازم برای حفظ امنیت و حاکمیت دانست.

صاحب‌خبر -

«ولید جنبلاط» در گفت وگو با شبکه خبری المیادین خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک انتفاضه مردمی در لبنان در نتیجه اعمال مالیات‌های جدید جریان دارد.

وی از دولت خواست در پی تظاهراتی که روز پنجشنبه مناطق مختلف لبنان را فراگرفت، استعفا کند.

مقام لبنانی خاطر نشان کرد که گذشته از موضوع اعمال مالیات بر واستاپ (مکالمات)، یک بحران ساختاری در اقتصاد لبنان و نوعی بحران در اداره امور وجود دارد و دولت فاقد توانایی در حفظ امنیت و حاکمیت کشور است.

وی افزود: تلاش هایی در جریان است که سعد حریری نخست وزیر را به تنهایی مسئول بحران نشان دهد اما من حریری را تنها نخواهم گذاشت و (در صورت لزوم) با هم استعفا می‌کنیم.

وی همچنین از میشل عون رئیس جمهوری لبنان خواست با پذیرش مسئولیت، یا تصمیمی اجماعی اتخاذ شود و یا همه با هم استعفا کنند.

جنبلاط گفت: کسانی که منادی اصلاحات هستند بفرمایند و بر کشور به تنهایی و به روش خود حکومت کنند تا (عملکردشان را) ببینیم. کسانی که مدعی فرشته بودن هستند، بفرمایند و حکومت کنند.

رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه، تظاهراتی را که خواستار استعفای دولت است، تائید وخاطرنشان کرد که که این موضوع می‌تواند سودمند باشد.

وی تاکید کرد که اگر دولت جدید تشکیل شد باید زمام تصمیم گیری درباره حاکمیت، گذرگاه‌ها و قاچاق را در دست داشته باشد.

وی گفت: مسئول گذرگاه های غیر قانونی، بحران برق و مخابرات کیست، باید مسئول و حاکم واقعی کشور را مشخص کنیم زیرا نمی دانیم حاکم واقعی کیست.

بیروت پایتخت لبنان روز پنجشنبه شاهد تظاهرات مردم علیه وضعیت نابسامان اقتصادی و معیشتی بود و شماری از معترضان به سمت ساختمان پارلمان حرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری رسمی لبنان "ان. ان. ای" عده زیادی از تظاهرات‌کنندگان که به سمت خیابان "الحمراء" در قلب بیروت می‌رفتند، شعار "مردم سرنگونی نظام را خواستارند، انقلاب، انقلاب" سر می‌دادند.

تظاهرات اخیر در بیروت و سایر شهرهای لبنان در اعتراض به مالیات و اوضاع نابسامان معیشتی و اقتصادی برپا شده است.

تعدادی از جوانان نیز در منطقه "الاوزاعی" در مسیر فرودگاه بین‌المللی بیروت با آتش زدن لاستیک‌ این مسیر را مسدود کردند.

"اکرم شهیب" وزیر آموزش لبنان که در یکی از خیابان‌های بیروت حضور یافته بود، در این میان محافظ اش با تیراندازی هوایی، به سمت تظاهرکنندگان حرکت کرده و یکی از آنان را با خودرو زیر گرفت؛ این اقدام خشم شدید تظاهرات‌کنندگان را به دنبال داشت.

از سوی دیگر در جریان اعتراضات اخیر با توجه به سنگ پرانی برخی تظاهرات کنندگان به سمت نیروهای امنیتی و ضد شورش، نیروی انتظامی و امنیتی لبنان تعداد مجروحان خود را 60 نفر اعلام کرده و در صفحه توییتر خود نوشت: با وجود اعتقاد و ایمان به آزادی بیان، اما نمی توانیم تجاوز به نیروهای امنیتی و نیز خسارت وارد کردن به دارایی‌های عمومی و خصوص را بپذیریم؛ در صورت مشاهده هرگونه قانون شکنی در این خصوص عوامل آن طبق قانون بازداشت خواهند شد.

تظاهرات شامگاه پنجشنبه لبنانی‌ها در اعتراض به اوضاع اقتصادی و مالی و نیز اقدام جدید دولت مبنی بر اعمال مالیات بر مکالمات واتساپی برگزار شد و در برخی موارد به درگیری بین تظاهرات کنندگانی که در تلاش برای عبور از موانع نیروهای امنیتی  برآمدند، پیش رفت.

این اعتراض‌ها موجب شد دولت لبنان شب گذشته از طرح اعمال مالیات بر مکالمات و تماس های صوتی با نرم‌افزار واتساپ عقب‌نشینی کند،؛ طرحی که حریری گفته بود سالانه ۲۰۰ میلیون دلار برای کشور درآمد ایجاد می‌کند.

تظاهرات شب گذشته فقط به بیروت محدود نماند بلکه بعلبک در شرق، طرابلس در شمال، صیدا و نبطیه در جنوب نیز صحنه تظاهرات مشابه بود.

نظر شما