شناسهٔ خبر: 35916552 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

اعلام مواضع ایران در خصوص عدم استفاده از تسلیحات هسته ای

پایگاه خبری، تحلیلی و اقتصادی جهان صنعت نیوز – جهان صنعت به شما قدرت تحلیل و پیشبینی می‌دهد ایران نظامی بودن برنامه هسته ای خودرا رد کرده است اما با این وجود بعد از خروج آمریکا از برجام نگرانی اروپا از برنامه موشکی ایران بیشتر شده است. سلاح هسته ای

صاحب‌خبر -

جهان صنعت نیوز: از این رو کشور فرانسه که به عنوان میانجی گر اختلاف ایران و امریکا معرفی شده در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل از رییس جمهور کشورمان خواست تا عدم استفاده از سلاح هسته ای بار دیگر مورد تاکید مقامات ایران قرار گیرد.

نهایتا رهبر انقلاب هم در دیدار با شماری از متخصصان ایرانی با یادآوری فتوای خویش مبنی بر حرام بودن استفاده از بمب هسته‌ای فرمودند که “موضع قاطعانه و شجاعانه حکومت ایران این است که برای ساخت بمب هسته‌ای هزینه نکند.” رهبر انقلاب اسلامی با تاکید براینکه می توانستیم در این راه قدم برداریم اما کاربرد این سلاح را حرام قطعی شرعی اعلام کردیم،تصریح کردند: بنابراین هیچ دلیلی ندارد که برای تولید و نگهداشت سلاحی که استفاده از آن مطلقاً حرام است، هزینه کنیم”.

در راستای سخنان رهبری دیروز نیز وزیر امور خارجه در توییتر خود با انتشار کلیپی از سخنرانی اخیر رهبری درباره حرام بودن ساخت، استفاده و نگهداری سلاح اتمی نوشت: رهبر ایران، دیر زمانی، کاملا روشن ساخته‌اند که تسلیحات اتمی، غیراخلاقی و نقض اصول اسلامی است و بنابراین ساخت، دستیابی، انبار کردن و استفاده از آن ممنوع است. وی ادامه داد: ما از نقطه نظر وظیفه اخلاقی – مذهبی و بنا به ضرورت‌های راهبردی، به شکل اصولی با سلاح هسته‌ای مخالفیم.

اما مواضع ایران در خصوص عدم استفاده از سلاح هسته ای در حالی مطرح می شود که مقامات تهران تا کنون با اعلام سه ضرب‌الاجل ۶۰ روزه تعهدات خود را کاهش دادند و در سومین مرحله کاهش تعهدات، تاکید کردند که مجددا تحقیقات روی سانتریفوژهای پیشرفته را آغاز می کنند. اکنون ایران در یک قدمی گام چهار است هرچند برای اجرایی شدن آن به شدت مردد است اما طبیعتا نگرانی کشورهای غربی از ادامه کاهش تعهدات هسته ای و استفاده این کشور از تسلیحات هسته ای وجود دارد. البته ایران خود تمایلی به ادامه کاهش تعهدات هسته ای ندارد چرا که مقامات تهران می دانند که با دست خالی احتمال به صفر رسیدن تعهدات هسته ای و در عمل نابودی دستاورد چندین ساله دولت روحانی وجود دارد از این جهت در انتظار اروپا برای اجرای تعهدات هسته ای هستند .

اکنون ایران برای آنکه پنجره دیپلماسی در پرونده توافق هسته‌ای شان بسته نشود به اعلام مواضعی ملایم تر روی می آورد و از سرسختی خود نسبت امریکا دوری می کند این رویکرد نهایتا از طرف حاکمیت هم دنبال می شود و آن تکرار موضع ایشان در عدم استفاده از سلاح هسته ای است تا دیگر بهانه ای برای اروپا برای نجات برجام وجود نداشته باشد . البته که ایران بعد از مرحله سوم کاهش تعهدات هسته ای نرمش بیشتری به خرج داد و به رویکرد دیپلماسی نه تنها با اروپا بلکه با امریکا روی اورد .

ایران در نیویورک تلاش هایی برای اجرایی شدن توافق در قالب اعضای ۱+۵ صورت داد .خبر این توافق هرچند در حاشیه سازمان ملل به نتیجه نرسید اما نشان از آن داد که با وجود اینکه ایران موضع محکمی نسبت به آمریکا دارد اما گاها براساس منافع ملی رفتارهایی متناقض با گفته ها صورت می گیرد. بارها مقامات کشور اعلام کردند گفت وگو با روسای آمریکا به ویژه رییس فعلی منتفی است اما باز هم مذاکره با ترامپ از جانب تهران به طور کلی رد نشد و تلاش هایی برای اجرایی شدن توافق میان تهران و واشنگتن در نیویورک صورت گرفت و این ها همه برخالف موضع رسمی ایران است که گفته میشود با ترامپ و آمریکا مذاکره نمی کنیم!

رهبر انقلاب پیش از این بارها مذاکره با آمریکا را منتفی دانستند و نسبت به اعتماد به اروپا هم هشدار داده بودند اما با این وجود، اتفاقات نیویورک و صحبت از توافق میان ایران و آمریکا نشان از آن داشت که درب مذاکره به روی آمریکا بسته نیست. مقامات ایران میدانند که نتیجه تلاش های چندسال اخیر دستگاه دیپلماسی توافقنامه هسته ای بود که اکنون در خطر نابودی است. سران کشور به واسطه حفظ این دستاورد چند ساله به دنبال مجاب کردن آمریکا برای برداشتن تحریم و ادامه مذاکره هستند.

تکرار مواضع ایران در خصوص عدم استفاده از سلاح هسته ای با وجود آنکه امریکا از برجام خارج شد و در عمل وفاداری اروپا هم به تعهداتش ثابت نشد؛ اما بازهم می تواند پالس مثبتی دیگر از جانب تهران باشد . ایران بارها نظامی بودن برنامه‌ هسته‌ای خود را رد کرده و بارها مقامات کشور تاکید داشتند که به دنبال سلاح اتمی نیستند. مضاف برمواضع مقامات نیز فتوای رهبری هم حائز اهمیت است .

در متن فتوای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که در سال ۱۳۸۹ شمسی منتشر شد، تولید و انباشت سلاح هسته‌ای و دیگر انواع سلاح‌های کشتار جمعی، شیمیایی و میکروبی حرام شناخته شد.اما با این حال بهانه گیری کشورهای اروپایی و آمریکایی همچنان ادامه دار است و این کشورها بارها در مجامع مختلف از برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

با اینکه امریکا از برجام خارج شده و از طرف دیگر تعهدات هسته ای از جانب ایران بخاطر عدم اجرایی شدن اینستکس کاهش یافته اما همچنان ایران به توافق هسته ای پایبند است وحتی امیدوار است تا مجبور به برداشتن گام چهارم نشود. چرا که سه کشور اروپایی امضا کننده برجام به ایران پیام دادند که اگر چهارمین گام از کاهش تعهدات هسته‌ای این کشور قابل توجه باشد، از توافق هسته‌ای خارج خواهند شد. لذا با وجود آنکه کمتر از یک ماه به شروع گام چهارم باقی مانده اما ادامه کاهش تعهدات هسته ای از جانب ایران فعلا مسکوت است و مقامات تهان چه دولتی و چه حاکمیت فعلا به رویکرد دیپلماسی و ارائه پالس های مثبت به اروپا برای اجرای تعهدات هسته ای از جانب کشورهای غربی روی آوردند تا توافق هسته ای بیش از این نخ نما نشود.

نظر شما