شناسهٔ خبر: 35889231 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

نخست وزیر پاکستان امروز به تهران می‌آید اسرائیل در مقابل ایران ضعیف و تنهاست شرط ایران برای توقف کاهش تعهدات در برجام امضای تفاهم‌نامه همکاری‌ نظامی کشورهای حوزه خزر خبرنگار روس بازداشت‌شده در تهران آزاد شده است مماشات شورای امنیت با ترکیه

روی موج کوتاه

صاحب‌خبر -

نخست وزیر پاکستان امروز به تهران می‌آید

به گزارش ایسنا، به نقل از پاکستان تریبون، برخی مقامات اعلام کرده‌اند که عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان برای میانجیگری میان تهران و ریاض، روز شنبه به ایران سفر می‌کند. همچنین به گزارش این پایگاه خبری پاکستانی، عمران خان در روز یکشنبه با حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان دیدار خواهد کرد. وی پس از دیدار با روحانی عازم ریاض خواهد شد تا با مقامات ارشد سعودی دیدار و گفت‌وگویی داشته باشد. به گزارش ایسنا، چندی پیش مقامات سعودی و آمریکایی مدعی شده بودند که ایران مسئول حمله به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان است.

    

نیویورک تایمز:

اسرائیل در مقابل ایران ضعیف و تنهاست

نیویورک‌تایمز در تحلیل خوداز تنش‌های اخیر در منطقه، به وضعیت اسرائیل نیز پرداخت و نوشت: اعراب خلیج فارس، می‌توانند راهی برای راضی کردن ایران پیدا کنند و این کار را خواهند کرد. اما اسرائیل شرایط بدی دارد؛ ایران در مرزهای اسراییل قدرت دارد. تجهیزاتی قوی دارد. حزب الله در لبنان از حمایت ایران برخوردار است و می‌تواند خطری جدی برای اسراییل باشد. ایرانی‌ها می‌توانند از تجهیزات قوی استفاده کنند و اکنون به نظر می‌رسد از حملات جدید ترسی ندارند. جنگ میان ایران و اسراییل بسیار خطرناک است. اسرائیل برای مقابله با ایران تنهاست چرا که آمریکا خود را درگیر جنگی دیگر نمی‌کند.

    

شرط ایران برای توقف کاهش تعهدات در برجام

مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به کاهش تعهدات ایران در برجام، گفت: اگر اروپا در فرصت ۶۰ روزه به تعهدات خود عمل کند، جمهوری اسلامی هم به تعهدات خود در چارچوب برجام بازخواهد گشت اما در غیر این صورت گام چهارم کاهش تعهدات ایران در برجام محکم‌تر و قاطعانه‌تر برداشته می‌شود. وی درباره گزینه‌های بعدی ایران، گفت: ما صرفا بر اساس بندهای مندرج در توافقنامه برجام گام‌های خود در کاهش تعهدات را برمی‌داریم و در گام چهارم هم گزینه‌های متعددی پیش روی ایران است.

    

امضای تفاهم‌نامه همکاری‌ نظامی کشورهای حوزه خزر 

به گزارش مهر، در سومین و آخرین روز حضور امیر دریادار حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش در چهارمین اجلاس فرماندهان نیروی دریایی حوزه خزر، نشست ۵جانبه با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین نیروهای دریایی کشورهای شرکت کننده به کار خود پایان داد. به گفته امیر خانزادی، ابعاد این تفاهم‌نامه ۵ جانبه، در حوزه آموزشی، عملیاتی، امداد و نجات و تبادل اطلاعات است. گفتنی است این تفاهم‌نامه همکاری، پس از مصوبه روسای جمهور ۵ کشور ساحلی مبنی بر عدم حضور سایر کشورها در دریای خزر ایجاد شد.

    

خبرنگار روس بازداشت‌شده در تهران آزاد شده است

روسیه اعلام کرد، خبرنگار روس بازداشت‌شده در تهران، آزاد شده است. سفارت روسیه در ایران بامداد پنج‌شنبه(۱۸ مهر) در صفحه توییتر خود در مطلبی در این ارتباط نوشت: «در نتیجه تلاش‌های مشترک وزارت امور خارجه روسیه و سفارت مسکو در تهران، ایران تصمیم به آزاد کردن «یولیا یوزیک» خبرنگار روس بازداشت‌شده در تهران گرفت و او اوایل صبح روز ۱۰ اکتبر «پنچ‌شنبه» با یک پرواز تهران را به مقصد روسیه ترک کرد.»

    

مماشات شورای امنیت با ترکیه

سیامک کاکایی، پژوهشگر مسائل ترکیه واکنش شورای امنیت در قبال حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه را نوعی مماشات خواند وگفت: این مماشات قابل‌تامل و سوال‌برانگیز است. کشورهای منطقه به ویژه ایران انتقاد جدی‌تر داشتند و وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده ترکیه باید عملیات خود را متوقف کند. در عرصه بین‌المللی این موضوع به شورای امنیت هم کشیده شده اما با توجه به اعلام موضع شورای امنیت هیچ قاطعیتی در مواجهه با اقدامات ترکیه به نمایش گذاشته نشده و این ممکن است ترکیه را در مواجهه با برنامه‌های خود جدی‌تر کند.

 

نظر شما