شناسهٔ خبر: 35673931 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

سخنگوی وزارت امور خارجه:

امکان استفاده از مکانیسم «اسنپ بک» علیه ایران وجود ندارد

صاحب‌خبر -

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعای گاردین مبنی بر تهدید اروپا برای خروج از برجام در صورت تداوم کاهش تعهدات برجامی خاطرنشان کرد: من از تهدید اتحادیه اروپا خبری ندارم اما اگر بخواهند از مکانیزم کاهشی استفاده کنند، چنین کاری غیرقانونی است.

اگر می‌خواهند «اسنپ بک» کنند بدانند که این اقدام از هم اکنون مرده است چراکه ما اقدامات جبرانی برای خود و آنها در برجام پیش‌بینی کرده بودیم.

به گزارش ایرنا، «سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه صبح دیروز در یک نشست خبری، افزود: اگر ایران نقض برجام را می کرد، آنها می‌توانستند اسنپ بک را انجام دهند اما آنها برجام را نقض کنند ایران در قالب دو ماده ۲۶ و ۳۶ برجام می‌تواند اقدامات جبرانی  انجام دهد.

 موسوی خاطرنشان کرد: اگر آنها بخواهند در پاسخ به اقدامات جبرانی ما، اقدامات جبرانی انجام دهند، اقدام خنده‌دار و اشتباهی است و ما به آنها توصیه می‌کنیم که چنین نکنند. وی درباره جزییات طرح صلح هرمز تصریح کرد: جزییات طرح به زودی به صورت مکتوب ارائه می‌شود به ویژه برای هشت کشوری که دعوت کرده‌ایم که در این ائتلاف حضور داشته باشند. این ابتکار زیر چتر سازمان ملل ارائه شده است. هدف این طرح، ایجاد صلح و امنیت  منطقه است.

درباره سفر عبدالمهدی به ایران هنوز چیزی قطعی نشده است

دیپلمات عالیرتبه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره احتمال تنش‌زدایی و میانجیگری میان ایران و عربستان ابراز داشت: همیشه امکان حل اختلافات از طریق گفت‌وگو وجود داشته است. ایران تلاش کسانی که بخواهند منطقه دچار ناامنی نباشد را نفی نمی‌کند. 

وی درباره احتمال سفر عادل عبدالمهدی به تهران بیان کرد: اگر بخواهند بیایند، قدم‌شان روی چشم ماست. هنوز چیزی قطعی نشده است و اگر نهایی شد، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 اروپایی‌ها تعهدات خود را به خواست‌آمریکا گره زدند

وی با بیان اینکه حرف اول ما با اروپایی‌ها این است که به تعهداتشان عمل کنند، خاطرنشان کرد: موضوع آمریکا موضوع ثانوی است ولی آنها نتوانستند این دو موضوع را جدا کرده و تعهدات خود را به درخواست آمریکا گره زده‌اند.  

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره طرح جایگزین (پلن بی) ایران در مقابل رد پیشنهاداتش از سوی کشورهای عضو برجام ابراز داشت: مقاومت دیپلماتیک ما در چارچوب سیاست مقاومت فعال نظام است. 

ما راه را به آمریکایی‌ها نشان داده‌ایم. ما ابتکارعمل داشته و راه را ارائه کرده بودیم. آمریکایی‌ها هم می‌دانند راه خروج از بن بست چیست.  

 

نظر شما