شناسهٔ خبر: 35877038 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

طنین شوم نفیر جنگ با «چشمه صلح»

صاحب‌خبر -
بنفشه غلامی/ ترکیه آن را «منطقه امن» می‎نامد. اما باید آن را «منطقه جنگی» خواند. تجهیزات و نیروهایی که دیروز ترکیه چه در قالب نیروهای زیر پرچم خود و چه در قالب نیروهای شورشی تحت امرش به شمال سوریه فرستاد، حاکی از آن است که با شروع عملیات «چشمه صلح» باید انتظار جنگی تمام‌عیار را در این منطقه از سوریه داشت. جنگی که کردهای سوریه اعلام کرده‎اند، با تشکیل سپر انسانی به مقابله با آن خواهند رفت.
به‌گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، غیرنظامیان کرد در شمال سوریه اعلام کرده‎اند، قصد دارند در پاسخ به تهدید ترکیه به انجام عملیات «چشمه صلح»، با به راه انداختن تحصنی عظیم در مرزهای سوریه با تشکیل «سپر انسانی» عملیات ترکیه را به چالش بکشند. آنها به همین منظور از صبح دیروز در شهرهای رأس العین، تل ابیض و کوبانی چادرهایی برپا کرده و همگی از کودک و خردسال و میانسال گرفته تا زنان و مردان فرتوت در این چادرها نشستند. فعالان کرد در قامشلی نیز که شمار آنها به صدها نفر می‎رسید، بیرون از مقر سازمان ملل تجمع کردند و از این نهاد بین‎المللی خواستند، مانع کشتار شهروندان بی‎دفاع در جنگ آتی ترکیه علیه آنان شود. «آرین شیخ‎موس»، از فعالان کرد در قامشلی که در این تجمع حضور داشت، می‎گوید: «این تنها خواسته کردها نیست. در این منطقه بجز کردها، اعراب و اقوام مسیحی نیز زندگی می‎کنند. آنها نیز مخالف عملیات ترکیه هستند. همه ما از وضعیتی که ممکن است به وجود آید، وحشت‎زده هستیم. اگر ترکیه پایش را به منطقه بگذارد، کشتارهای زیادی رخ خواهد داد.» در شمال سوریه نزدیک به 5 میلیون نفر زندگی می‎کنند که تنها نیمی از آنان کرد هستند و بقیه را سوری‎هایی که از جنگ در سایر مناطق گریخته‎اند و قومیت «سریانی» که قومی مسیحی هستند، تشکیل می‎دهند.
تلاش کردهای شمال سوریه برای تشکیل سپر انسانی پس از آن شکل گرفت که وزارت دفاع ترکیه به طور رسمی اعلام کرد، همه چیز را برای آغاز عملیات «چشمه صلح» فراهم آورده است و تجهیزات لازم برای انجام این کار به مرزها فرستاده شده‌اند. این تجهیزات نظامی که به گزارش «آناتولی»، خبرگزاری رسمی ترکیه، شامل 10 کامیون حامل تانک و کاروانی نظامی شامل 80 خودرو زرهی است، در استان هاتای در نزدیکی مرزهای سوریه مستقر شده‎اند تا به محض اعلام آغاز عملیات وارد خاک سوریه شوند. این در حالی است که «ایسنا» به نقل از روزنامه «القدس العربی» خبر داده است، 8 هزار نیروی مسلح مخالف دولت سوریه شامل نیروهای «ارتش آزاد» که تحت حمایت ترکیه قرار دارند، در کنار شماری از نیروهای ارتش ترکیه از دروازه کرکمیش ترکیه وارد خاک سوریه شده و به شهر مرزی جرابلس در حومه شمال شرقی حلب رفتند تا برای نبرد با کردهای منبج آماده شوند. پیشتر نیز «اسپوتنیک» خبر داده بود، نیروهای ارتش ترکیه که در شمال سوریه مستقر هستند، حرکت خود را به سوی منبج آغاز کرده‎اند. در همین حال سایت شبکه خبری «المصدر نیوز» هم خبر داد، «احرار الشرقیه» از نیروهایی که از سوی ترکیه حمایت می‎شوند، از عفرین در شمال حلب خارج شده و به‌ سمت تل ابیض در شمال رقه حرکت کرده‎اند.
این در حالی است که دیروز فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه کردها را به «بازگشت به آغوش وطن» دعوت کرد.
حملات هوایی ترکیه
هرچند ترکیه تا عصر دیروز عملیات خود در شمال سوریه را رسماً اعلام نکرد، اما حملات هوایی چندی را در برخی مناطق کردی شمال سوریه در نزدیکی مرزهای عراق انجام داد. به‌گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) و شبکه «الاخباریه» ترکیه در تل طویل در المالکیه در حومه استان حسکه در شمال شرقی سوریه که نیروهای سوریه دموکراتیک در آن مستقر هستند، حملاتی هوایی انجام داد. تلویزیون سوریه نیز اعلام کرد، جنگنده‌های ترکیه مواضعی در نزدیکی گذرگاه سیمالکا در مرزهای عراق را بمباران کردند. همچنین شبکه الاخباریه سوریه از حمله به مواضع نیروهای سوریه دموکراتیک در شهر تل ابیض در حومه شمالی رقه خبر داد.
این در حالی است که رجب طیب اردوغان که با مخالفت‎های خارجی بسیاری برای انجام این حملات بویژه از سوی ایران، روسیه و همچنین تا حدودی آلمان و فرانسه مواجه شد، با مخالفت‎های داخلی نیز برای این حمله روبه‎رو است. فائق اوزتورک، معاون رئیس حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه دولت این کشور را متهم کرد به‌ سمت «باتلاق» خاورمیانه می‎رود. او به دولت توصیه کرد، به‌جای این نوع مبارزه با تروریسم، تمامیت ارضی سوریه را محترم بدارد و با دمشق همکاری کند. حزب دموکراتیک خلق ترکیه هم ضمن مخالفت با مداخله نظامی، خواهان آغاز گفت‌وگوی دموکراتیک و فرآیند مذاکره جامع با همه طرف‌ها به منظور پایان دادن به جنگ داخلی سوریه شد.

نظر شما