شناسهٔ خبر: 35828510 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

حال محیط زیست خوب نیست

صاحب‌خبر -

سلامت نیوز-* محمد درویش: اميد و نشاط بين فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي محيط‌ زيست از بين رفته و وضعيت نگران‌کننده است. آنها اغلب نااميد هستند و دنبال کار ديگري به جز شغل محيط ‌زيست مي‌گردند يا درصدد مهاجرت از کشور هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، همه اين موارد باعث شده تا ما شرايط فوق‌العاده نگران‌کننده‌اي در حوزه بحران‌هاي محيط ‌زيستي داشته باشيم. با اين حال ما بايد بتوانيم حداقل حرکت جدي در عالي‌ترين سطح قدرت در دولت با گماردن افراد متخصص، عاشق و شجاع ايجاد کنيم تا بتوانند از پس چالش‌هاي محيط‌ زيستي بربيايند و اعتماد از دست رفته مردم را به حوزه محيط‌ زيست برگردانند.

متخصصاني که باعث شوند فعاليت‌هاي سمن‌هاي محيط ‌زيستي رونق پيدا کند، اما نه تنها چنين اتفاقي نيفتاده است، بلکه اکنون عملکرد فعلي سازمان حفاظت محيط ‌زيست در طول نيم قرن اخير چيز ديگري را نشان مي‌دهد. اين در حالي است که پيش از اين نيز دولت آقاي روحاني خود را يک دولت محيط ‌زيستي اعلام ‌کرده بود، اما اکنون بحران‌هاي زيادي محيط زيست کشور را در برگرفته است.

با تمام اين تفاسير سازمان حفاظت محيط‌ زيست برخوردار از رئيسي است که در پرديسان نتوانسته به هيچ عنوان با مردم ارتباط برقرار کند. هنوز دو تن از محيط ‌بانان ما با حکم اعدام در زندان به سر مي‌برند و حتي رئيس سازمان حفاظت محيط‌ زيست نتواسته از محيط ‌بانان خودش به خوبي دفاع کند. آنچنان که هنوز درگيري‌هاي زيادي بين جامعه محلي، محيط‌ بانان و جنگل‌بانان رخ مي‌دهد.

ما در دوره آقاي کلانتري شاهد بوديم که براي اولين‌ بار در فصل زادآوري مجوز شکار صادر شد. مجوزهايي که در اختيار اتباع بيگانه قرار گرفت. ما در دوران صدارت آقاي کلانتري شاهد اين هستيم که محصولات دستکاري شده ژنتيکي که هميشه در طول همه دوران روساي سازمان محيط ‌زيست با احتياط کامل نسبت به تکثير و ورودش ملاحظات جدي مي‌شد، بي‌مهابا چراغ سبز را گرفته تا وارد چرخه رژيم غذايي شود که اين اتفاق مي‌تواند نگران‌کننده باشد و تبعات جبران ‌ناپذيري را براي تغذيه سالم به وجود آورد.

ما هيچ تحول چشمگير و راهکار جدي براي حل بحران‌هاي آلودگي هوا، ترافيک و خشک شدن جنگل‌هايمان در زاگرس و هيرکاني از سوي از سازمان حفاظت محيط ‌زيست و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري کشور نديدم و همچنان اين بحران‌ها در حال افزايش هستند.

در دوران صدارت آقاي کلانتري شاهد هستيم که اغلب سمن‌هاي محيط‌ زيستي يا خاموش شدند يا موجي از دلسردي بين‌شان حاکم است و رئيس سازمان حفاظت محيط‌ زيست هنوز با هيچ کدام از گروه‌هاي محيط ‌زيستي ملاقات نکرده و اجازه تجمع و اعتراض را به فعالان محيط‌ زيست در برابر پرديسان نمي‌دهد.

در واقع يک جو امنيتي عجيب و غريبي حاکم شده که بسيار شگفت‌آور و نااميدکننده است. ما در طول تاريخ سازمان حفاظت محيط‌ زيست سراغ نداريم که رئيس اين سازمان با اين عبارت از سمن‌هاي محيط‌ زيست ياد کنند که آنها گروه‌هاي احساسي، نادان يا سياسي هستند.

آنچنان که پل ارتباطي بين سمن‌هاي محيط‌ زيستي نابوده شده است. با اين حال بايد به فکر حل مسائل زيست محيطي باشيم و با چاره‌انديشي تدابير موثر را به کار ببنديم، چرا که محيط زيست امانتي مربوط به آيندگان است که اکنون در دست ما به امانت سپرده شده است. بنابراين کوچک‌ترين خدشه‌اي به آن زندگي آيندگان را به مخاطره مي‌اندازد.

*کارشناس محیط زیست

نظر شما