شناسهٔ خبر: 35827092 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

تکمیل فاز‌های توسعه پارس جنوبی تا پایان امسال

وزیر نفت گفت: همه بخش‌های دریایی ۲۷ فاز پارس جنوبی تا پایان امسال به اتمام می‌رسد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
بیژن زنگنه در همایش نفت و انرژی افزود: با به اتمام رسیدن همه بخش‌های دریایی پارس جنوبی عملیات اجرایی طرح توسعه فاز ۱۱ این میدان مشترک امسال آغاز خواهد شد.

وی با بیان این که به دلیل تحریم‌ها توتال فرانسه و سی ان پی و سی آی چین از طرح توسعه فاز ۱۱ در فضایی دوستانه کنار کشیدند، گفت: طرح توسعه این فاز با اتکا به توان داخلی و صد در صد ایرانی به زودی آغاز خواهد شد.

وزیر نفت با بیان این که قرارداد میدان گازی فرزاد به عنوان یک میدان گازی مشترک در ماه‌های آینده امضاء خواهد شد، افزود: صنعت نفت از شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها حمایت خواهد کرد.

زنگنه همچنین در خصوص آخرین دستاورد‌های صنعت نفت گفت: امسال برای نخستین بار صادر کننده بنزین شده ایم و بنزین یورو ۴ در تمامی کلانشهر‌ها توزیع می‌شود.

وی با بیان این که وزارت نفت در شرایط سخت این سال‌ها توانسته است کار‌های بزرگی در بخش پتروشیمی، نفت و گاز انجام دهد، افزود: دستاورد‌های خوبی در صنعت پتروشیمی، گاز و نفت بدست آمده، اما نیاز کشور بیش از اینهاست.

وزیر نفت در خصوص تأمین مالی طرح‌های نفتی نیز گفت: باید برای پولی که در کشور وجود دارد فکر کرد تا از آن به نحو احسن استفاده کرد، زیرا که شرایط دشوار است و باید از ابتکار‌های خود استفاده کنیم.

زنگنه درباره صادرات نفت از جانب بخش خصوصی نیز افزود: ما بابک زنجانی سنج نداریم و فردی که می‌خواهد محموله نفتی را از ما تحویل بگیرد باید منابع کافی برای ضمانت داشته باشد.

وی گفت: حداقل پول مورد نیاز برای یک محموله نفتی ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار است پس اگر کسی می‌خواهد محموله‌های ما را برای صادرات تحویل بگیرد باید به میزان نفتی که می‌برد منابع داشته باشد.

زنگنه افزود: فعال بودن صنعت نفت، بخش‌های دیگر مهندسی را اعم از صنایع برق، ریخته‌گری، دریایی و ... فعال خواهد کرد.

وی درباره محدود شدن میزان سوخت گیری با کارت سوخت جایگاه داران هم گفت: دلیل کم شدن این است که مردم از کارت خود استفاده کنند، زیرا کارت جایگاه برای سوختگیری نیست و خودرو‌ها باید با کارت شخصی بنزین دریافت کنند.

زنگنه افزود: قرار بر این بود که سهمیه کارت سوخت جایگاه‌داران کاهش یابد تا مردم از کارت سوخت خودشان استفاده کنند، چرا که کارت سوخت جایگاه‌داران برای سوخت‌گیری نیست و تنها باید زمانی مورد استفاده قرار گیرد که مشکلی برای کارت سوخت شخصی افراد به وجود آمده باشد.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که آیا احتمال کاهش سهمیه مجدد کارت سوخت جایگاه‌داران وجود دارد، گفت: امکان دارد میزان سهمیه کارت سوخت جایگاه‌داران باز هم کاهش یابد، لذا لازم است تا تمام صاحبان خودرو از کارت سوخت شخصی خودشان استفاده کنند.

نظر شما