شناسهٔ خبر: 35825699 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کابوس اسراییل با خروج آمریکا از سوریه

تهران - ایرنا - با اعلام عقب نشینی نیروهای آمریکایی از شمال سوریه صهیونیست ها نسبت به خروج آنها از منطقه نگرانی بسیاری دارند و این مساله در نهایت تبدیل به "کابوس اسرائیل" می شود.

صاحب‌خبر -

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا صبح دوشنبه در توئیتی با اعلام عقب نشینی نظامیان آمریکایی از سوریه، نوشت: وقت آن رسیده که آمریکا از سوریه خارج شود. قرار بود نیروهای آمریکایی برای انجام ماموریتشان تنها ۳۰ روز در سوریه باشند، اما این حضور چندین سال به طول انجامید. اکنون زمان آن رسیده به این جنگ بی هدف پایان داده شود.

انتشار توئیت رئیس جمهوری آمریکا جنجال بسیاری را به پا کرد و واکنش های متفاوتی را در پی داشت.

«هیلاری کلینتون» وزیر خارجه پیشین آمریکا از تصمیم ترامپ برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از شمال سوریه انتقاد کرد و آن را خیانتی تنفرانگیز به کردها و سوگند ریاست جمهوری اش است.

«برت مک گورک» نماینده سابق ترامپ در امر مبارزه با داعش و «لیندسی گراهام» سناتور جمهوریخواه از ایالت کارولینای جنوبی و متحد ترامپ نیز به شدت از این تصمیم انتقاد کردند.

گراهام تصمیم ترامپ را "کوته بینانه و غیرمسئولانه" خواند و در توییتی اشاره کرد که آمریکا اکنون هیچ اهرم فشاری ندارد و سوریه در نهایت به کابوسی برای (رژیم) اسرائیل تبدیل می شود.

اعلام خروج آمریکایی ها و خلا نظامیان به شدت موجب نگرانی رژیم صهیونیستی است، همچنین از سوی دیگر پر شدن این خلا توسط نیروهای مقاومت و ایران آنها را وحشت زده کرده است.

تارنمای روزنامه صهیونیستی جروزالم پست هم با اشاره به چرخش سیاست آمریکا برای حضور در شمال سوریه و تصمیم برای عقب نشینی نظامیان آمریکایی نوشت، اسرائیل عمیقا نسبت به این گام نگران است و دیگر نمی تواند به کسی متکی باشد.

رژیم صهیونیستی همیشه در صحنه های بین المللی مورد حمایت آمریکا بوده و واشنگتن در سازمان ملل به قطعنامه ها علیه اسرائیل در شورای امنیت سازمان ملل متحد رای منفی داده است.

 جروزالم پست در این مورد افزود، در حالی که آمریکا پیشنهاد کمک تسلیحاتی به اسرائیل می دهد و علیه فشار جهانی از اسرائیل حمایت می کند، اما زمانی که نوبت به استفاده از زور می رسد تل آویو باید خودش از خودش دفاع کند.

در چنین شرایطی با تغییر سیاست احتمالی آمریکا در سوریه و همچنین چرخش سعودی ها به سمت ایران برای مذاکره، صهیونیست ها به شدت از گوشه گیری و فشار وحشت دارند.

"اران لرمن" رئیس شورای امنیت رژیم صهیونیستی گام ترامپ را "خشم اخلاقی" توصیف کرد و گفت، پیامد احتمالی این اقدام احتمالا موجب رو آوردن کردها به حکومت سوریه و حامیان ایرانی این کشور می شود.

وی با ابراز نگرانی شدید از این موضوع افزود، این مساله پیامدهای جدی برای اسرائیل دارد زیرا مانع آخر در شمال سوریه برای ایجاد پل زمینی ایران از طریق عراق و سوریه به لبنان و بندرهای دریای مدیترانه برداشته می شود.

موضع این چنینی صهیونیست ها نشان از ترس عمیق آنها نسبت به تامین امنیت در کشورهای منطقه دارد و آن را مانع بزرگی برای ایجاد تنش و آشوبی دوباره در خاورمیانه می بینند.

 این تحولات همانطور که گراهام سناتور آمریکایی اعلام کرد در نهایت تبدیل به کابوسی برای اسرائیل خواهد شد و این رژیم علاوه بر این که در داخل و اطراف خود از سوی گروه های مختلف مقاومت در کشورهای منطقه در محاصره قرار گرفته است و قدرت هرگونه اقدام از آن سلب شده است اکنون با چنین تصمیماتی از منطقه و جهان بیش از پیش منزوی تر و تنها تر خواهد شد.  

نظر شما