شناسهٔ خبر: 35810601 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

عقب‌نشینی آمریکا از سوریه چقدر جدی است؟/ترامپ: زمان آن رسیده تا از جنگ بی پایان سوریه خارج شویم

رئیس جمهور آمریکا با انتشار چند پیام در توئیتر در خصوص تصمیم خود برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه توضیح داد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر: «دونالد ترامپ» در این پیام ها می نویسد: انتظار می رفت که آمریکا برای 30 روز در سوریه باشد اما این مربوط به خیلی سال قبل بود. ما در آنجا ماندیم و در جنگی که پایانی نداشت پیش رفتیم. زمانیکه من وارد واشنگتن شدم، داعش در این منطقه حکومت می کرد. ما سریعا خلافت داعش را بطور صد در صد شکست دادیم که این شکست شامل به اسارت گرفتن هزاران نفر از اعضای داعش بود که اغلب آنها اروپایی بودند. اما اروپا خواستار بازگشت آنها نیست. آنها می گویند آمریکا نیروهای داعش را نگه دارد! من می گویم نه، ما برای شما کار بزرگی انجام دادیم و اکنون شما می گوئید آنها را در زندان های آمریکا با هزینه های بسیار زیاد نگه دارید. آنها برای شما هستند تا محاکمه شوند. آما آنها (اروپائی ها) می گویند نه.

وی در ادامه نوشت: فکر کنید، طبق معمول آمریکا همیشه در ناتو، تجارت و هر چیز دیگری حاضر بوده. کردها با ما جنگیدند اما پول و تجهیزات زیادی برای این جنگ هزینه شد. آنها (کردها) چندین دهه نیز با ترکیه در جنگ بوده اند. من از این جنگ خارج شدم. تقریبا سه سال شد اما زمان آن رسیده تا از این جنگ های بی پایان مضحک خارج شویم و سربازانمان را به خانه بازگردانیم. در هر کجایی که داعش به منافع ما نزدیک شود با آن مبارزه می کنیم. ترکیه، اروپا، سوریه، ایران، عراق، روسیه و کردها اکنون باید موقعیت را بسنجند و درباره اینکه می خواهند با اعضای بازداشت شده داعش چه کاری انجام دهند فکر کنند. همه آنها از داعش که برای چند سال دشمنشان بوده متنفر هستند. ما از آنها 7 هزار مایل فاصله داریم و اگر داعش مجددا در هرکجا به ما نزدیک شود مجددا آنها را شکست می دهیم.

 

پنتاگون: دستور عقب‌نشینی کامل از سوریه را دریافت کردیم
یک مسئول آمریکایی اعلام کرد که پنتاگون دستوراتی از دولت آمریکا برای عقب نشینی کامل از سوریه براساس یک جدول زمانی کوتاه مدت دریافت کرده است.

به گزارش سایت العهد، شبه نظامیان قسد که از حمایت آمریکا برخوردار هستند، گفتند: حرکت نیروهای دولتی سوریه به سمت شهر منبح اولین نتیجه تصمیم آمریکا برای عقب نشینی جزئی از سوریه است.

قسد افزود: هرگونه حمله ترکیه در شمال سوریه عواقب وخیمی برای همه منطقه به همراه خواهد داشت.

دولت ترکیه تصمیم خود برای اجرای عملیات در شمال سوریه را اعلام کرده است.

یک مسئول آمریکایی امروز دوشنبه اعلام کرد که نیروهای آمریکایی دو مقر نظامی در سری کانیه و کری سبی در شهر تل ابیض و راس العین در شمال سوریه را تخلیه کردند.

یک منبع بلندپایه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز امروز در گفت وگو با شبکه آمریکایی الحره اعلام کرد: «پنتاگون دستوراتی از دولت آمریکا برای عقب نشینی کامل از سوریه براساس یک جدول زمانی کوتاه مدت دریافت کرده است».

یک مسئول دیگر پنتاگون نیز به این شبکه گفت که نیروهای آمریکایی تخلیه مواضع خود و خارج کردن ادوات نظامی خود از شمال شرقی سوریه را آغاز کرده اند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا صبح امروز در توییتی از عقب نشینی نظامیان آمریکایی از سوریه سخن گفت.

گراهام: تصمیم ترامپ درباره سوریه کوته‌بینانه و فاجعه‌بار است
سناتور هم‌حزبی رئیس‌جمهور آمریکا، تصمیم او برای خروج نیرو‌های نظامی این کشور از سوریه را غیرمسئولانه و آغازگر فاجعه‌ دانست.

 به نقل از روزنامه گاردین، سناتور لیندسی گراهام، نماینده ایالت کارولینای جنوبی کمتر از یک ساعت پس از اعلام تصمیم جدید دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درباره سوریه آن را مورد انتقاد قرار داد.

گراهام در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: در جریان جزئیات آن نیستم و قرار است با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در این باره تماس بگیرم.

او با «کوته بینانه» خواندن تصمیم ترامپ، از دولت او برای این اقدام انتقاد کرد.

سناتور هم‌حزبی ترامپ همچنین در مصاحبه با فاکس نیوز تصمیم آمریکا برای خروج نیرو‌های خود از شمالی سوریه را اقدامی غیرمسئولانه در برابر متحدان کرد خود دانست.

سناتور ایالت کارولینای جنوبی گفت: این تصمیم شتابزده از سوی رئیس جمهور تمامی دستارود‌های ما را از بین برده، منطقه را وارد هرج و مرج دیگری می‌کند، باعث سوق دادن کرد‌ها به سمت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و ایران و تیره کردن روابط میان واشنگتن و آنکارا خواهد شد.

گراهام افزود: آن‌هایی که تصور می‌کنند داعش شکست خورده است به زودی حقیقت ماجرا را خواهید دید. اگر آن‌ها پا به درون سوریه بگذارند، من هر کاری را که بتوانم برای تحریم ارتش ترکیه و اقتصاد آن‌ها انجام خواهم داد.

او یادآور شد اگر این گزارش‌های رسانه‌ای حقیقت داشته باشد، فاجعه‌ای در حال وقوع است. اگر این طرح رو به جلو پیش رود قطعا منجر به صدور قطعنامه‌ای در سنا در خصوص عقب نشینی از این تصمیم خواهد شد.

کاخ سفید بامداد دوشنبه پس از گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور آمریکا و ترکیه درباره ایجاد منطقه امن در شمال سوریه اعلام کرد ترکیه در آستانه عملیاتی نظامی در شمال سوریه است، اما واشنگتن در این عملیات مشارکت ندارد و از آن حمایت نخواهد کرد. یک عضو دولت آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد، آمریکا به فرماندهی «نیرو‌های دموکراتیک سوریه» که اکثریت آن‌ها را یگان‌های مدافع خلق تشکیل می‌دهند، اعلام کرده است که در صورت حمله ترکیه، از آن‌ها دفاع نخواهد کرد.

 


انتقاد شدید هیلاری کلینتون از تصمیم اخیر ترامپ درباره سوریه
وزیر پیشین خارجه آمریکا در آستانه عملیات نظامی ترکیه در سوریه تصمیم ترامپ برای خروج از این کشور را خیانتی به سوگند ریاست‌جمهوری‌اش دانست.

هیلاری کلینتون، وزیر پیشین امور خارجه آمریکا، به تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه واکنش نشان داد و از دولت واشنگتن به سبب اتخاذ چنین تصمیمی انتقاد کرد.

او در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: بگذارید به صراحت بگویم رئیس جمهور در برابر متحدان وفادار ما و منافع شخصی آمریکا، جانب رهبران مستبد ترکیه و روسیه را گرفته است. تصمیم او خیانتی تاسف‌آور به کرد‌ها و سوگند ریاست‌جمهوری‌اش است.

کاخ سفید بامداد دوشنبه پس از گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور آمریکا و ترکیه درباره ایجاد منطقه امن در شمال سوریه اعلام کرد ترکیه در آستانه عملیاتی نظامی در شمال سوریه است، اما واشنگتن در این عملیات مشارکت ندارد و از آن حمایت نخواهد کرد. یک عضو دولت آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد، آمریکا به فرماندهی «نیرو‌های دموکراتیک سوریه» که اکثریت آن‌ها را یگان‌های مدافع خلق تشکیل می‌دهند، اعلام کرده است که در صورت حمله ترکیه، از آن‌ها دفاع نخواهد کرد.

واشنگتن و آنکارا در حالی برای انجام عملیات در خاک سوریه برنامه‌ریزی می‌کنند که دمشق بار‌ها این دو کشور را متجاوز به خاک خود خوانده و خواستار خروج فوری آن‌ها از سوریه شده است.

ترامپ همچنین با اشاره به اقدام احتمالی داعش در سوریه هم نوشت: ما هفت هزار مایل با آن‌ها فاصله داریم و در صورتی که به نزدیکی ما بیایند، بار دیگر آن‌ها را شکست خواهیم داد.

برنی سندرز: تصمیم آمریکا در سوریه به درد و رنج بیشتر منتهی می‌شود

نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پی تصمیم کاخ‌سفید به خروج از سوریه اعلام کرد: تصمیم آمریکا در سوریه به درد و رنج بیشتر منتهی می‌شود.

برنی سندرز نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا امروز دوشنبه و در پی تصمیم کاخ‌سفید به خروج از سوریه در پیامی توئیتری اعلام کرد: مدت‌هاست معتقدم آمریکا باید به مداخلات نظامی در خاورمیانه به شکلی مسئولانه پایان دهد.

نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در این خصوص ادامه داد: اما بیانیه ناگهانی ترامپ درباره عقب‌نشینی از شمال سوریه و حمایت از حمله ترکیه اقدامی کاملا غیرمسئولانه است. این تصمیم احتمالا به درد و رنج و بی‌ثباتی بیشتر منتهی می‌شود.

این درحالیست که یک مسئول در پنتاگون ساعاتی پیش از دستوراتی که از کاخ سفید درباره عقب نشینی کامل نظامیان آمریکایی از سوریه دریافت شده است، خبر داد.

این مسئول در پنتاگون به شبکه الحره گفت: ما دستوراتی از دولت آمریکا مبنی بر عقب نشینی کامل از سوریه طبق جدول زمانی کوتاه مدت دریافت کرده ایم.

گفتنی است که ساعاتی قبل «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با انتشار چند پیام در توئیتر در خصوص تصمیم خود برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه توضیح داد و اعلام کرد: انتظار می رفت که آمریکا برای ۳۰ روز در سوریه باشد اما این مربوط به خیلی سال قبل بود. ما در آنجا ماندیم و در جنگی که پایانی نداشت پیش رفتیم. زمانیکه من وارد واشنگتن شدم، داعش در این منطقه حکومت می کرد. ما سریعا خلافت داعش را بطور صد در صد شکست دادیم که این شکست شامل به اسارت گرفتن هزاران نفر از اعضای داعش بود که اغلب آنها اروپایی بودند. اما اروپا خواستار بازگشت آنها نیست. آنها می گویند آمریکا نیروهای داعش را نگه دارد! من می گویم نه، ما برای شما کار بزرگی انجام دادیم و اکنون شما می گوئید آنها را در زندان های آمریکا با هزینه های بسیار زیاد نگه دارید. آنها برای شما هستند تا محاکمه شوند. آما آنها (اروپائی ها) می گویند نه.

وی در ادامه نوشت: فکر کنید، طبق معمول آمریکا همیشه در ناتو، تجارت و هر چیز دیگری حاضر بوده. کردها با ما جنگیدند اما پول و تجهیزات زیادی برای این جنگ هزینه شد. آنها (کردها) چندین دهه نیز با ترکیه در جنگ بوده اند. من از این جنگ خارج شدم. تقریبا سه سال شد اما زمان آن رسیده تا از این جنگ های بی پایان مضحک خارج شویم و سربازانمان را به خانه بازگردانیم. در هر کجایی که داعش به منافع ما نزدیک شود با آن مبارزه می کنیم. ترکیه، اروپا، سوریه، ایران، عراق، روسیه و کردها اکنون باید موقعیت را بسنجند و درباره اینکه می خواهند با اعضای بازداشت شده داعش چه کاری انجام دهند فکر کنند. همه آنها از داعش که برای چند سال دشمنشان بوده متنفر هستند. ما از آنها ۷ هزار مایل فاصله داریم و اگر داعش مجددا در هرکجا به ما نزدیک شود مجددا آنها را شکست می دهیم.
رامنی: تصمیم ترامپ "خیانت" است / نیکی هیلی: اشتباه بزرگی است

سناتور میت رامنی امروز (دوشنبه) به انتقاد از تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خارج کردن نیروهای آمریکایی از شمال شرق سوریه پرداخت و به صف جمهوری‌خواهان منتقد این اقدام پیوست.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری هیل، میت رامنی، سناتور جمهوری‌خواه کنگره آمریکا در پیام توئیتری خود نوشت:‌ "تصمیم رئیس‌جمهوری مبنی بر رها کردن هم‌پیمانان کرد ما در مواجهه با حمله ترکیه، یک خیانت است؛ این موضوع اظهار می‌کند که آمریکا، هم‌پیمان قابل اتکایی نیست، [زمینه برای] بازگشت داعش را مهیا می‌کند و خبر از یک فاجعه دیگر انسانی دارد".

نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل نیز از تصمیم دونالد ترامپ انتقاد کرد و هشدار داد این اقدام، روابط آمریکا با هم‌پیماناش را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

او در پیام توئیتری خود نوشت: "اگر از هم‌پیمانان‌مان انتظار پشتیبانی داریم، باید همیشه از آن‌ها پشتیبانی کنیم؛ کردها نقشی سودمند در جنگ موفقیت‌آمیز ما در سوریه علیه داعش داشتند. اگر آن‌ها را رها کنیم که بمیرند، اشتباه بزرگی مرتکب می‌شویم". او در انتهای پیام خود هشتگ "ترکیه دوست ما نیست" را درج کرد.

سناتور دموکرات برنی سندرز که پیش از این خواستار خاتمه مسئولانه مداخله نظامی در خاورمیانه شده بود، نیز تغییر ناگهانی در استراتژی را غیرمئولانه خواند و گفت که این امر می‌تواند رنج و بی‌ثباتی بیشتری را موجب شود.

کاخ سفید به تازگی از آغاز قریب‌الوقوع عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه خبر داد و اعلام کرد نیروهای آمریکایی دیگر "در آن حوالی نخواهند بود". آمریکا حدود ۱۰۰۰ سرباز در شمال شرق سوریه داشته که با نیروهای به رهبری کردها همکاری می‌کردند.

بسیاری از رسانه‌ها امروز گزارش دادند که عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی پیش‌تر آغاز شده است. قانون‌گذاران جمهوری‌خواه کنگره آمریکا، به صف منتقدان این اقدام پیوسته و هشدار دادند خروج نیروهای آمریکا، به کشتار هم‌پیمانان کرد منجر می‌شود و زمینه برای فعالیت مجدد داعش را فراهم می‌آورد.

اقدام ترامپ تاکنون واکنش قانون‌گذاران متعدد جمهوری‌خواه از جمله سناتور لیندسی گراهام و مارکو روبیو را در پی داشته است؛ آن‌ها معتقدند این اقدام آمریکا موجب آغاز مجدد فعالیت‌های داعش می‌شود و زندگی هم‌پیمانان کرد آمریکا را به خطر می‌اندازد.

انتقاد پلوسی از تصمیم ترامپ برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از شمال سوریه

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از تصمیم دونالد ترامپ برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از شمال سوریه انتقاد کرد و خواستار تجدید نظر رئیس جمهوری ایالات متحده در این زمینه شد.
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا دوشبه شب به وقت تهران گفت که تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور ایالات متحده برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه «بسیار نگران کننده» است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت که ترامپ باید در این «تصمیم خطرناک» خود و خروج نیروهای آمریکا از شمال سوریه «تجدید نظر» کند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه دوشنبه گفت که عملیات ارتش این کشور علیه کردهای سوریه ممکن است هر لحظه آغاز شود. وی این اظهارات را ساعاتی پس از آن مطرح کرد که واشنگتن اعلام کرد نیروهای نظامی خود را از مناطق مرزی سوریه و ترکیه خارج می‌کند.

این در حالی است که یک مقام آمریکایی دوشنبه به خبرگزاری «رویترز» گفت که نیروهای آمریکایی تنها از از مناطقی خارج می‌شوند که آنکارا و واشنگتن از قبل بر سر ایجاد منطقه امن بر سر آن توافق کرده بودند.(جزئیات بیشتر)

به نوشته اسپوتنیک، نانسی پلوسی در انتقاد از تصمیم تازه ترامپ گفت: «این تصمیم تهدیدی جدی برای امنیت و ثبات منطقه است و برای ایران و روسیه و همپیمانان ما پیام خطرناکی مبنی بر این می‌فرستد که ایالات متحده دیگر شریک قابل اعتمادی نیست.»

«لیندسی گراهام» سناتور ایالت کارولینای جنوبی در پیامی در توییتر، ترکیه را در صورت حمله به شمال سوریه تهدید کرد.

وی در این پیام توییتری نوشت: «در صورتی که ترکیه به شمال سوریه حمله کند، تحریم‌هایی علیه این کشور اعمال خواهیم کرد.»

نظر شما