شناسهٔ خبر: 35820575 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

مالیات و صادرات در گفتگوی دولت و بخش خصوصی

موضوع اصلی هشتاد و نهمین نشست گفتگوی دولت و بخش خصوصی مالیات و صادرات بود.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
این جلسه با حضور وزرای اقتصاد و صمت و رؤسای کمیسیون‌های اقتصادی مجلس و اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

بخش خصوصی از دولت خواست صادرکنندگان در صورت ارائه مدارک لازم پس از چهار ماه نیز، از معافیت مالیاتی بهره‌مند شوند که وزیر اقتصاد از بررسی این درخواست در نشست آتی بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی خبر داد.

دژپسند در حاشیه این نشست گفت: صادرات غیرنفتی در ۱۸ ماه گذشته ۶۱ میلیارد دلار بود که حدود ۲۷ میلیارد دلار (معادل ۴۵ درصد) آن به کشور بازگشته است.

وزیر اقتصاد افزود: برای ما شکی وجود ندارد که صادرکنندگان ریشه‌دار ایران تمام تلاش خود را برای بازگشت این ارز به کشور انجام داده‌اند، اما قطعا باید پیگیری‌ها برای بازگشت رقم باقی‌مانده نیز انجام شود و ما مطمئن هستیم که در صورت بازگشت ۵۵ درصد ارز باقی‌مانده بسیاری از نیاز‌های کشور برطرف خواهد شد.


وی با بیان اینکه بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی در هفته‌های پیش‌رو موضوع معافیت مالیاتی صادرکنندگان را بررسی می‌کنند، گفت: تا پیش از دوران تحریم صادرکنندگان ۳۰ روز زمان داشتند تا با بازگرداندن ارز حاصل از صادرات خود معافیت‌های مالیاتی قید شده در قانون را دریافت کنند. در ماه‌های گذشته و با توجه به مشکلات حاصل از تحریم، این زمان به چهار ماه افزایش یافت، اما با توجه به درخواست بخش خصوصی مبنی بر کمک به صادرکنندگان در حوزه مالیات ما بررسی‌های لازم را انجام می‌دهیم تا صادرکنندگان در صورت ارائه مدارک لازم پس از چهار ماه نیز بتوانند تسهیلات مالیاتی را دریافت کنند.

دژپسند افزود: سازمان امور مالیاتی اعلام کرده در صورتی که مودیان مالیاتی تا پایان مهرماه مالیات خود را پرداخت کنند جرایم‌شان بخشیده می‌شود که این یک فرصت طلایی برای فعالان اقتصادی است.

وی درباره میزان فرار مالیاتی ثبت شده در اقتصاد ایران نیز گفت: برآورد‌ها عددی بین ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان را نشان می‌دهد. دلیل گسترده بودن دامنه این عدد تفاسیر مختلفی است که از فرار مالیاتی وجود دارد، زیرا احتمال دارد یک مالیات معوق شده باشد یا بنا به دلایل دیگری دریافت نشود که این‌ها جدایی از فرار مالیاتی محاسبه خواهند شد.

به گفته وزیر اقتصاد، دولت برای مودیان مالیاتی خوش‌حساب یک برنامه‌ریزی جدید را در دستور کار قرار داده تا آن‌ها بتوانند درکوتاه‌ترین زمان ممکن تسهیلات مورد نیازشان یا گواهی‌نامه‌هایی که برای حوزه‌های کاری‌شان می‌خواهند را دریافت کنند.

دژپسند درباره آخرین وضعیت پیگیری اصلاح نظام بانکی افزود: همانطور که رئیس‌جمهور در آغاز دوره کاری بنده در وزارت اقتصاد تاکید داشتند ما یک کار مستمر و عمیق را برای اصلاح نظام بانکی آغاز کردیم. در این برنامه‌ریزی جدید مسائلی مانند افزایش قابلیت‌های اجرایی بانک‌ها، مطالبات معوق بانک‌ها، افزایش سرمایه و کفایت مالی بانک‌ها، رسیدگی به دارایی‌های منجمد و سمی و دیجیتالی کردن بانک‌ها در دستور کار است که امیدواریم با طی شدن این فرایند یک برنامه‌ریزی عملی برای بهبود عملکرد شبکه بانکی کشور به دست آید.

نظر شما