شناسهٔ خبر: 3576524 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پوتین از نیروهای اوکراینی تحت محاصره جدایی‌طلبان خواست سلاح را زمین بگذارند

رئیس‌جمهور روسیه از نیروهای اوکراینی تحت محاصره جدایی‌طلبان خواست اسلحه را زمین بگذارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، خبرگزاری فرانسه در خبری فوری اعلام کرد «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه از نیروهای نظامی اوکراین که در احاطه جدایی طلبان هستند خواست سلاح را زمین بگذارند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، پوتین ادامه داد، جدایی طلبان از نیروهای تحت محاصره اوکراین خواستند تسلیم شوند. رییس جمهور روسیه امروز گفت نیروهای جدایی طلب حدود ۸ هزار نیروی نظامی اوکراینی را تحت محاصره قرار داده و از آن‌ها خواستند پیش از شروع آتش بس تسلیم شوند.

پوتین نیز شمار این افراد را بین ۶ تا ۸ هزار نفر عنوان کرده و اما مکان دقیق این محاصره را نام نبرده است. رییس جمهور روسیه از همه طرفین خواست برای جلوگیری از خونریزی که خواست هیچ کس نیست، خویشتنداری کنند.

امروز (پنجشنبه)، رهبران روسیه، اوکراین، آلمان و فرانسه در شهر مینسک پایتخت بلاروس گرد هم آمده‌اند تا آخرین تلاش‌ها برای یافتن راه حل سیاسی برای بحران اوکراین را پی بگیرند.

هیئت نرماندی که برگرفته از مذاکرات صلح دهه 70 در منطقه‌ای به همین نام است، متشکل از سران چهار کشور روسیه، فرانسه، آلمان و اوکراین است. بدین ترتیب «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، «فرانسوا اولاند» رییس جمهور فرانسه و «پترو پروشنکو» رییس جمهور اوکراین در این گردهمایی حضور دارند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در کنفرانس خبری پس از این نشست از توافق بین روسای کشورهای فرانسه، روسیه، اوکراین و صدراعظم آلمان در خصوص اجرای آتش‌بس در اوکراین به توافق رسیدند.

به گزارش شبکه «بی بی سی»، «ولادیمیر پوتین» در این کنفرانس خبری اعلام کرد که آتش‌بس در شرق اوکراین از 15 فوریه (26 بهمن ماه) آغاز می‌شود. وی در ادامه تصریح کرد که تنها جمهوری‌های خودمختار لوهانسک و دونتسک، توافق با کی‌یف را امضا کرده‌اند.

پوتین افزود علیرغم آنکه در خصوص آتش‌بس به توافق رسیدند اما نتوانستند پروتکلی را در خصوص حمایت از اجرای توافق مینسک به امضا درآورند. وی در ادامه گفت که مذاکرات بین کی‌یف و شرق اوکراین به بن‌بست رسیده است اما هنوز شانس موفقیت در این مذاکرات وجود دارد.

طبق این گزارش، نکات کلیدی توافق امضا شده بین کی‌یف و استقلال‌طلبان هوادار روسیه شامل: آتش‌بس کلی که روز یکشنبه هفته آینده آغاز می‌شود، خروج تسلیحات سنگین از خط فاصل تعیین شده توسط دو طرف، تعیین جایگاه ویژه برای مناطق استقلال‌طلبان، اتخاذ اقداماتی برای بررسی بحران انساندوستانه که هزاران غیرنظامی که در مبارزان اوکراین گرفتار شده‌اند، می‌شود.

پوتین ادامه داد که همچنان اختلافاتی در خصوص «دیبالتسف»، قطب کلیدی حمل و نقل و مرکز درگیری‌های شدید وجود دارد.

توافق آتش‌بس مورد استقبال اولاند و مرکل قرار گرفت و اولاند تصریح کرد که به همراه مرکل و پروشنکو از اتحادیه اروپا می‌خواهد که از این توافق حمایت کنند.

طبق این گزارش، «پترو پروشنکو» رئیس‌جمهور اوکراین نیز آتش‌بس در اوکراین را که قرار است ساعت 00:00 روز 15 فوریه آغاز شود، تأیید کرد.

دولت اوکراین و کشورهای غربی، روسیه را به حمایت مستقیم از استقلال‌طلبان شرق اوکراین و حتی مشارکت در جنگ علیه نیروهای دولتی متهم می‌کنند اما روسیه این اتهام را رد کرده و گفته است که استقلال‌طلبان صرفاً شهروندان ناراضی اوکراینی هستند که نسبت به امنیت خود احساس نگرانی می‌کنند.

غرب در راستای همین اتهامات، تحریم‌هایی را علیه روسیه تحمیل کرده‌اند و «باراک اوباما» نیز اخیراً هشدار داده که امکان دارد تحریم‌ها علیه روسیه را تشدید کند.

مناطق شرق و جنوب شرق اوکراین، که ساکنانی عمدتا روس‌تبار دارند، از اسفند ماه سال گذشته (1392) در پی سقوط دولت مرکزی اوکراین تحت فشار معترضان مورد حمایت غرب صحنه درگیری میان استقلال‌طلبان و نیروهای امنیتی بوده است.

اندکی پس از آغاز این درگیری‌ها و احساس خطر روس‌تبارهای ساکن مناطق شرقی از قدرت گرفتن گروه‌های نئونازی در کی‌یف، جدایی شبه‌جزیره «کریمه» از اوکراین طی یک همه‌پرسی و پیوستن آن به فدراسیون روسیه، بهانه‌ای شد تا کشورهای غربی به رهبری آمریکا، با ادعای حمایت مسکو از استقلال‌طلبان، تحریم‌هایی را علیه این کشور وضع کنند.

انتهای پیام/


برای دریافت خبرنامه روزانه تحولات اوکراین، پیامی با عنوان «اوکراین» به آدرس زیر ارسال کنید:

FarsNewsInt@gmail.com

نظر شما