شناسهٔ خبر: 35726878 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

انحراف 16.9 درصدی اشتغال ثبت شده با واقعی/ اشتغال روی کاغذ درست نمی‌شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اشتغال ثبت شده با اشتغال واقعی 16.9 درصد انحراف دارد گفت: در بیمه شاغلان میزان انحراف 79.8 درصد است، اکثر افراد شاغل بیمه نشده‌اند در حالی که اشتغال ایجاد شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محمد شریعتمداری ظهر امروز در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان همدان با بیان اینکه یکی از مهمترین نکات اشاره شده در این جلسه اشتغال پایدار روستایی است اظهار کرد: سال‌ها این تجربه را داشتیم و در دولت‌های قبل نیز برای این اعتبار هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه در این دولت تلاش شده 1.5 میلیارد تومان از منابع صندوق ذخیره ارزی برداشت و از طریق چهار بانک عامل پرداخت شود افزود: امروز نواقصی در متن قانون دیدم که از دو طریق جلو رفتیم، ماه گذشته به تصویب رسید مسئله از طریق مجلس دنبال و اصلاح قانون در کمیسیون برنامه و بودجه تصویب شد که امیدوارم به صحن بیاید.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات محدودیت قانون و رسته بود افزود: بخش صنعت پیش‌بینی نشده بود که باید اصلاح می‌شد، یکی دیگر از مباحث؛ بانک‌ها بودند که به دلیل نداشتن منابع پرداخت را به تاخیر می‌اندازند.

وی با اشاره به اینکه یک‌میلیارد و 225 میلیون دلار ارز نیمایی تبدیل به ریال و در اختیار چهار بانک قرار گرفته است افزود: از مجموع منابع 90 هزار میلیارد ریال پرداخت صورت گرفته است.

شریعتمداری با بیان اینکه در استان همدان مجموع طرح‌های پرداخت شده 259 میلیارد تومان بوده و از 274 میلیارد و 500 میلیون تومان عقد قرارداد شده است افزود: برای 4 هزار و 851 طرح در استان برای دریافت تسهیلات ارزان‌قیمت تقاضا داشتیم که 274 میلیارد تومان طرح منعقد شده و 2 هزار مورد پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه پرداختی‌ها در بانک‌های مختلف متفاوت است ادامه داد: در استان همدان پست‌بانک 58 درصد، صندوق کارآفرینی امید 47 درصد، بانک کشاورزی 84 درصد و بانک توسعه تعاون 72 درصد عملکرد پرداخت تسهیلات اشتغالزایی داشته‌اند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه وضعیت تعداد طرح‌ها در دستگاه‌ها متفاوت است افزود: در شهرستان اسدآباد مجموع تسهیلات پرداختی برای طرح‌ها 137 میلیارد ریال است و برای ایجاد اشتعال 247 نفر پرداخت صورت گرفته اما تقاضا 374 میلیارد ریال بوده است.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان بهار 339 طرح به مبلغ 36 میلیارد تومان تقاضا شده و میزان پرداختی 18 میلیارد و 500 میلیارد تومان است ادامه داد: در شهرستان تویسرکان 105 میلیارد تومان تقاضا برای 603 طرح بود و مبلغ پرداخت شده 26 میلیارد تومان است.

شریعتمداری با بیان اینکه در شهرستان رزن تقاضا 55 میلیارد تومان بوده که 20 میلیارد و 300 میلیون تومان پرداخت شده است است بیان کرد: در شهرستان فامنین تقاضا 546 میلیارد ریال بوده و میزان پرداختی 54 میلیارد ریال بوده است.

وی با بیان اینکه در شهرستان کبودراهنگ تقاضا 337 میلیارد ریال بوده که 231 میلیارد تومان پرداخت شده است بیان کرد: در شهرستان ملایر 78 میلیارد تومان تقاضا بوده که 42 میلیارد تومان پرداخت شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در نهاوند 59 میلیارد تومان تقاضا بوده که 30 میلیارد تومان به اجرا درآمده است افزود: در شهرستان همدان 127 میلیارد تومان تقاضا داشتیم که 31 میلیارد و 200 میلیون تومان و از همه شهرستان‌ها کمتر به اجرا درآمده است.

وی بیان کرد: در مجموع 217 میلیارد تومان از مجموع منابع در اختیار استان نسبت به پرداخت اقدام صورت گرفته که 4 هزار و 945 اشتغال ایجاد شده است.

شریعتمداری با اشاره به اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد از نظر اشتغال ایجاد شده 16 درصد انحراف داریم تصریح کرد: نظارت از حیث اشتغال ایجاد شده برای نخستین بار در حال اجراست.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات شفاف سازمان این بوده همه افرادی که از وام استفاده کرده‌اند در سایت وزارت کار ثبت شده‌اند ادامه داد: شاخص‌های مختلفی مورد پایش قرار می‌گیرد و یکی از نظارت‌های ما میزان انحراف 1.9 درصد است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اشتغال ثبت شده با اشتغال واقعی 16.9 درصد انحراف دارد افزود: در بیمه شاغلان میزان انحراف 79.8 درصد است، اکثر افراد شاغل بیمه نشده‌اند در حالی که اشتغال ایجاد شده است.

پیگیری می‌کنیم شاغلان بیمه شوند 

وی با بیان اینکه پیگیری می‌کنیم شاغلان بیمه شوند تا اشتغال پایدار شود تصریح کرد: فقط 30 درصد شاغلین بیمه تامین اجتماعی دارند.

شریعتمداری با بیان اینکه همدان در سایه همدلی، همراهی و یکپارچگی منطقه‌ای خوب است ادامه داد: اختلاف سلیقه وجود دارد اما همین موضوع نیز مایه پیشرفت است.

وی در بخش دیگری از سخنانش مبل و منبت ملایر و تویسرکان را مهم دانست و وضعیت استان همدان را در این زمینه مطلوب عنوان کرد و ادامه داد: می‌توان مبل و منبت همدان را در بازار بین المللی از همدان صادرات کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: این وعده را می‌دهیم که در پرداخت از محل منابع اشتغال روستایی محدودیتی نداریم و هرچه منابع به بانک‌ها برگردد باز هم قابل پرداخت خواهد بود.

وی با بیان اینکه پتانسیل برای خیاطی و مبل و منبت وجود دارد و می‌توان مشوق بیمه‌ای و... داد افزود: سیاست‌های دولت جایگزین مقابله با نظام سلطه با ملت ایران بوده است.

شریعتمداری با بیان اینکه سهم اشتغال روستایی در سبد اشتغال کشور در بهار 97 فقط سه درصد بود ادامه داد: براساس اعلام مرکز آمار ایران در سه ماه نخست سال‌جاری این سهم به 25.3 درصد رسیده و یک چهارم اشتغال به سمت روستا‌ها حرکت کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در بوم‌گردی بازگشت شهر به روستا اتفاق می‌افتد افزود: در رابطه با تامین قیر وزارت نفت حرفی ندارد اما به همان میزان باید تعهدات هم اجرا شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: با کارا‌مد کردن سیستم در فصل بهار 98 سود فعالیت‌های اقتصادی شستا 336 درصد نسبت به سال قبل رشد کرده که سهم ارزی آن 37.2 درصد بوده است.

پرداخت مراکز درمانی به‌روز خواهد شد

وی با بیان اینکه تفاهمنامه‌ای با وزیر بهداشت امضا شده و پرداخت مراکز درمانی به‌روز خواهد شد افزود: 60 درصد را قبل از بررسی به مراکز درمانی پرداخت می‌شود و 40 درصد بین دو تا سه هفته بعد پرداخت خواهد شد.

شریعتمداری از شناسایی 213 هزار ناشنوا در کشور خبر داد و با تأکید بر لزوم حل مشکلات این قشر ادامه داد: با این وضعیت معتقدم ما دچار ناشنوایی سیستماتیک هستیم که باید این مشکل رفع و این ناشنوایی رفع شود، باید گوش شنوا برای شنیدم حرف‌ها وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته 8 هزار میلیارد تومان برای ساخت خانه معلولان تعهد شده بود افزود: در بهزیستی هم مشکلاتی وجود دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مطالعه کاملی در موسسه پژوهشی انجام و تکمیل شده است تصریح کرد: همه ظرفیت‌های استان و بازار کار آن شناسایی شده است، اقدامات ما در حوزه اشتغال، کور نیست و مبتنی بر روش‌های علمی روز جهان است.

وی با بیان اینکه شکل استارتاپی فعالیت‌ها در حوزه‌های مختلف در حال پا گرفتن است ادامه داد: اسنپ‌تایم به صورت شیرینگ کار می‌کند و فرد شاغل در این حوزه مشخص نیست که کارگر یا کارمند است و یا بیمه آن چگونه است؟ برای این موضوع قانونی وجود ندارد چراکه روشی جدید است و برای این موضوع در حال ایجاد تطابق هستیم.

توانمندی استان همدان در حوزه صنایع دستی و گردشگری کم‌نظیر است

شریعتمداری در ادامه با بیان اینکه یکی از مهمترین عوامل حرکت به سمت توسعه وجود انگیزه بین مردم است ادامه داد: اعتماد مردم نسبت به نظام و دستگاه‌های اجرایی و نسبت به هم بررسی می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه توسعه‌ای متعادل است که مشارکت مردم را به همراه داشته باشد و این موضوع در استان همدان وجود دارد افزود: نرخ مشارکت اقتصادی استان سه درصد افزایش پیدا کرده و این عامل به بیکاری دامن می‌زند اما با این حال نرخ بیکاری از بیش از هشت درصد به بیش از 6 درصد کاهش پیدا کرده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه استان همدان نتیجه ثمربخشی از نظر آمار و ارقام دارد افزود: همدان روند پیشرفت خوبی را پیش گرفته و پتانسیل‌های خوبی دارد.

وی با بیان اینکه 28 درصد اشتغال استان در حوزه کشاورزی است و در آمار‌ها بیشتر از چهار درصد محصولات غذایی کشور را استان همدان تامین می‌کند تصریح کرد: با همه محدودیت‌های منابع آبی همدان در شرایط مطلوبی وجود دارد.

شریعتمداری با اشاره به اینکه توانمندی استان همدان در حوزه صنایع دستی و گردشگری کم‌نظیر است افزود: عمر کوتاه است و عمر مدیریت‌ها هم کوتاه‌تر است؛ عمر باقی مانده مدیریت این دولت هم خیلی کوتاه‌تر است، مدیران اجرایی 23 ماه فرصت دارند باید این فرصت را مغتنم شمرده و برای هر روز آن ارزش قائل شوند.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های متنوعی اقتصادی برای مقابله با تحریم‌های دشمن در کشور وجود دارد افزود: دشمن برای عدم فروش نفت ایران فشار می‌آورد، بنابراین باید روی پای خود بایستیم و می‌ایستیم.

سخی بودن از بیت‌المال عین رذالت است 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سخی بودن از بیت‌المال عین رذالت است و جوانمرد کسی است که از جیب خود ببخشد گفت: باید معلوم شود از جیب بیت‌المال سخی نیستیم.

شریعتمداری با بیان اینکه در ادامه با اشاره به کارآمدی و بهره‌وری کار در مجموعه فعالیت‌های دولتی افزود: در بهره‌وری هنوز اول راه هستیم و خیلی کارها می‌توانیم انجام دهیم، اگر بهره‌وری در فعالیت‌های دولتی افزایش پیدا کند یک کمک بزرگ است.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه رشد متوسط اقتصادی را هشت درصد نوشتیم با تاکید بر اینکه باید 2.5 درصد رشد از بهره‌وری باشد افزود: بهره‌وری یکی از مسائل مورد تاکید است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اشتغال، دستوری به وجود نمی‌آید افزود: اشتغال با نوشتن روی کاغذ درست نمی‌شود، اگر در شرایط اطمینان را در اقتصاد فراهم کنیم و از حمایت کردن نترسیم اشتغال ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه باید از سرمایه‌گذار و کارآفرین حمایت کرد افزود: با دست‌پاکی از سرمایه‌گذار و کارآفرین حمایت کنید و حمایت کردن به معنی شتیل دادن نیست.

انتهای پیام/89045/

نظر شما