شناسهٔ خبر: 35660729 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در حاشیه مراسم امضاء قرارداد ساخت ۵۰ الکتروپمپ

۱۸ ماه دیگر، بندر جاسک دومین پایانه صادراتی نفت ایران

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها فاز اول خط لوله انتقال نفت گوره - جاسک باید تا ۱۸ ماه آینده به بهره‌برداری برسد و صادرات و بارگیری نفت در بندر جاسک آغاز شود

صاحب‌خبر -
تورج دهقانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در حاشیه مراسم امضاء قرارداد ساخت ۵۰ الکتروپمپ با سه شرکت ایرانی گفت: در این قرارداد تولید و تامین ۵۰ دستگاه پمپ برای طرح عظیم ملی انتقال نفت خام از گوره به جاسک در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: با بهره‌برداری از این طرح راهبردی، نفت خام تولید در کشور از گوره در غرب استان بوشهر به بندر جاسک در شرق تنگه هرمز با حدود هزار کیلومتر لوله ۴۲ اینچ و ۵ ایستگاه تقویت فشار منتقل می‌شود.
دهقانی به ساخت تاسیسات ذخیره‌سازی به ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه نیز اشاره کرد و گفت: در بخش دریا احداث اسکله و خط لوله دریایی و گوی شناور برای بارگیری نیز در حال پیگری است.
وی با بیان اینکه سرمایه لازم برای اجرای این طرح یک میلیارد و هشتصد میلیون دلار است، گفت: تحت تاثیر تحریم‌ها تامین لوله از خارج با مشکل مواجه شد، اما با همت متخصصان این نگرانی رفع شده و شاهد رشد شتابان طرح خواهیم بود.
وی افزود: همه فعالیت‌های اجرایی در همه نقاط طرح شروع شده است و در ۵۰ جبهه کاری مشغول فعالیت هستند.
دهقانی دو قلم اصلی این طرح یعنی لوله و پمپ را دارای اهمیت عنوان کرد و ادامه داد: از آنجا که طرح انتقال نفت خام از گوره به جاسک استراتژیک است، باید طرح در زمان مشخص به پایان برسد.
وی با بیان اینکه اولویت اول اجرای درست و به موقع این طرح راهبردی است و در کنار این اولویت داخلی سازی تجهیزات نیز در دستور کار قرار گرفته است، گفت: در طراحی اولیه قرار بود هر پمپ با قدرت ۵.۶ مگاوات ساخته شود، اما وقتی متوجه شدیم توان تولید این پمپ‌ها در داخل وجود ندارد، ​قدرت پمپ‌ها را ۲.۶ مگاواتی قرار دادیم تا امکان ساخت آن‌ها در داخل فراهم شود.
دهقانی با بیان اینکه برای نخستین بار است که پمپ‌ها با این سایز در کشور ساخته می‌شود، گفت: میزان داخلی سازی در این طرح مهم و راهبردی بسیار بالاست و می‌توان گفت: حدود ۹۰ درصد تجهیزات مورد نیاز این طرح در داخل تولید می‌شود و شاید برای نخستین بار باشد که طرحی با این اهمیت با اتکاء تمام به توان داخلی طراحی و اجرا می شود.

نظر شما