شناسهٔ خبر: 35657689 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

برخی مسئولان شهری از طرح جایگزین زوج و فرد انتقاد می‌کنند

افزایش آلودگی با اجرای طرح «کاهش»

صاحب‌خبر -

طرح کاهش آلودگی هوا که به عنوان جایگزینی برای طرح زوج و فرد از تیر امسال در تهران به اجرا درآمد، به گفته منتقدان، نتوانسته به اهداف وعده‌داده‌شده یعنی کاهش آلودگی هوا و ترافیک منجر شود و در جهت عکس عمل کرده است. این در حالی است که مسئولان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران همچنان مدافع این طرح هستند و از نتایج مثبت آن می‌گویند.

به گزارش صمت از آغاز تیر امسال تردد در محدوده زوج و فرد تهران بر مبنای پلاک پایان یافت. همه خودروها ۲۰ روز در هر فصل حق تردد رایگان در این محدوده دارند اما برای تردد بیشتر از این سهمیه، باید هزینه لازم را بپردازند.
پیش از آغاز تابستان امسال وقتی تصمیم جدید معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره حذف طرح زوج و فرد و اجرای طرح کاهش آلودگی هوا در همین محدوده اعلام شد، مسئولان وعده دادند طرح جدید منجر به کاهش ترافیک و آلودگی هوا در این محدوده شود. اکنون می‌گویند این وعده آنها محقق شده و ترافیک کاهش یافته است. بنا بر آمار منتشرشده از سوی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، در هفته نخست اجرای طرح در مقایسه با هفته نخست تیر ۹۷ کاهش ۲۴ درصدی متوسط ساعتی ورود به محدوده و کاهش ۱۶ درصدی ورود به محدوده در ساعت اوج صبح و کاهش ۱۸ درصدی ورود به محدوده در ساعت اوج عصر را شاهد بوده‌ایم. همچنین در هفته دوم این روند کاهشی وجود داشته است.
همچنین حسین شهبازی، مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، درباره کاهش آلودگی هوا بر اثر اجرای این طرح به خبرگزاری میزان گفت: بر اساس یافته‌های دوربین‌های کاهش شرکت کنترل ترافیک، حجم تردد خودروها و ورود به منطقه طرح ترافیک نسبت به پیش از اجرای طرح، کاهش یافته است.
وی ادامه داد: ما در شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، غلظت آلاینده‌ها را در محدوده زمانی و مکانی اجرای طرح زوج و فرد و طرح ترافیک جدید مقایسه کردیم و مشخص شد که طرح جدید حداقل از نظر ترافیک خودروهای سواری بنزینی تاثیرگذارتر از طرح قبلی بوده است.
البته این فقط یک روی سکه است. در سوی دیگر، پلیس و اعضای شورای شهر نسبت به اجرای این طرح انتقاد دارند. به عنوان مثال، در روزهای اخیر، سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، در نامه‌ای خطاب به شهردار تهران اعلام کرد: طرح کاهش آلودگی هوا نه‌تنها نیاز تهران برای کاهش ترافیک را برطرف نکرده بلکه منجر به افزایش درخواست سفر و ایجاد گره ترافیکی شده است.


طرح کاهش به اهداف خود نرسید
یکی از اعضای کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران می‌گوید طرح ترافیک جدید تهران به هیچ‌یک از ۲ هدف اصلی خود یعنی کاهش ترافیک و آلودگی هوا نرسیده و زمینه نارضایتی گروهی از شهروندان را نیز فراهم کرده است.
به گزارش ایلنا، حجت نظری در تذکری در صد‌و‌شصت و هفتمین جلسه شورای شهر تهران افزود: هدف از اجرای طرحی که جایگزین طرح زوج و فرد در همان محدوده شد، کاهش ترافیک و از آن مهم‌تر، کاهش آلودگی هوای تهران بود. ۳ ماه و ۷ روز از اجرایی شدن این طرح گذشته اما متاسفانه به اهدافی که معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران برایش تعیین کرده بود نرسیده است.
نظری با اشاره به بخش‌هایی از گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران گفت: در تابستان سال گذشته، در ۹۳ روز، کیفیت هوای تهران در ۸۰ روز سالم و در ۱۳ روز ناسالم برای گروهای حساس بوده است. اما متاسفانه در تابستان امسال که طرح جدید ترافیکی موسوم به «کنترل آلودگی هوا» در پایتخت اجرا شد، ۷۵ روز سالم، ۱۷ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز ناسالم برای تمام گروه‌ها گزارش شده است. این در حالی است که آقای پورسیدآقایی وعده داده بود که این طرح، آلودگی هوای شهر تهران را کاهش خواهد داد.
وی با تاکید بر اینکه شرایط آلودگی هوای تهران در تابستان امسال در وضعیتی بدتر از مدت مشابه در تابستان سال گذشته است، افزود: این در حالی است که همواره در نیمه دوم سال، نگرانی‌ها بابت افزایش آلودگی هوا بیشتر می‌شود و معلوم نیست آیا طرحی که اجرایش در تابستان موثر نبوده، در نیمه دوم سال اثربخشی لازم برای کاهش آلودگی هوا در پایتخت را داشته باشد یا خیر.
نظری افزود: به ویژه آنکه بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، وضعیت آلودگی هوای پایتخت در ۶ روز ابتدای پاییز سال ۹۷ که طرح زوج و فرد اجرا می‌شد هوای تهران سالم بوده اما در ۶ روز ابتدایی پاییز ۹۸، ۴ روز هوا سالم و ۲ روز دیگر ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است.


بروز مشکلات ترافیکی با اجرای طرح جدید
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه این طرح در کاهش حجم ترافیک تهران نیز موثر نبوده تصریح کرد: اجرای این طرح باعث بروز مشکلاتی در رینگ دوم طرح ترافیک و شبکه معابر و بزرگراه‌های مجاور طرح شده است.
 امری که پیش از این نیز نسبت به آن تذکر داده و تاکید کرده بودم که با آغاز نیمه دوم سال حجم ترافیک با اجرای این طرح افزایش خواهد یافت اما معاون حمل‌ونقل و ترافیک توجهی به آن نکرد تا اینکه در یک هفته گذشته با گره‌های ترافیکی زیادی در معابر روبه‌رو شدیم.
وی افزود: در این میان پلیس راهنمایی و رانندگی نیز اعلام کرده که این طرح در کاهش ترافیک موثر نبوده و حتی مشکلاتی را نیز ایجاد کرده است.
نظری تاکید کرد: بر اساس گزارش‌ها و مستندات موجود، طرح ترافیک جدید تهران به هیچ‌یک از دو هدف اصلی خود در کاهش ترافیک و آلودگی هوا نرسیده و علاوه‌بر آن موجبات نارضایتی گروهی از شهروندان را نیز فراهم کرده است.
وی افزود: اجرای این طرح حتی باعث کاهش درآمدهای شهرداری نیز شده است. بر پایه ارقام اعلامی از سوی مشاور معاون حمل‌ونقل و ترافیک، درآمد ناشی از عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ نصف شده است.
نظری از معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درخواست کرد در شیوه اجرای طرح کنترل آلودگی هوا، بازنگری شود.


برچسب‌ها:

نظر شما