شناسهٔ خبر: 35628393 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مصوبات جلسه علني مجلس؛

موافقت مجلس با تشکیل شورای عالی ورزش

نمایندگان مجلس با تشکیل شورای عالی ورزش و تربیت بدنی موافقت و وظایف و ترکیب آن را مشخص کردند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی صبح امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان با ماده (۵) با ۱۶۶ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
در این ماده آمده است: شورای عالی ورزش و تربیت بدنی جهت تسهیل در تحقق اهداف و وظایف مندرج در این قانون تشکیل می‌شود.
الف- وظایف:
۱- اتخاذ سیاست‌های اجرایی توسعه تربیت بدنی و ورزش کشور
۲- بررسی و تصویب برنامه‌های بلندمدت، راهبردی، اجرایی و نظارتی حوزه تربیت بدنی و ورزش متناسب با سند آمایش سرزمینی کشور
۳- تقسیم و تسهیم کار ملی و هماهنگ سازی فعالیت‌های تربیت بدنی و ورزش کشور و نظارت بر حسن اجرای آن و رفع چالش‌ها و موانع توسعه ورزش بین دستگاه‌های اجرایی مرتبط با ورزش
ب- ترکیب:
۱- رئیس جمهور یا معاون رئیس جمهور (رئیس شورا)
۲- وزیر ورزش و جوانان (دبیر شورا)
۳- رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور
۴- معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده
۵- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
۶- وزیر آموزش و پرورش
۷- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
۸- وزیر کشور
۹- وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح
۱۰- رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
۱۱- رئیس شورای عالی استان‌ها
۱۲- رئیس سازمان بسیج مستضعفین
۱۳- رئیس کمیته ملی المپیک
۱۴- رئیس کمیته ملی پاراالمپیک
۱۵- دو نفر از روسای فدراسیون‌های ورزشی به پیشنهاد وزیر ورزش و جوانان و به حکم رئیس جمهور
۱۶- یک نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به پیشنهاد کمیسیون فرهنگی و با رأی مجلس شورای اسلامی به عنوان عضو ناظر
۱۷- دو نفر از صاحبنظران با تجربه ورزشی (یک نفر از بانوان) به پیشنهاد وزیر ورزش و جوانان و با حکم رئیس جمهور
تبصره ۱ – وزرا و روسای دستگاه‌های دیگر حسب مورد با دعوت دبیر شورا و با حق رأی در جلسات شورا حضور می‌یابند.
تبصره ۲- مصوبات پس از ابلاغ رئیس جمهور یا معاون اول رئیس جمهور لازم‌الاجرا است.
تبصره ۳- در سطح استان شورای تربیت بدنی و ورزش استان به ریاست استاندار با ترکیب متناظر اعضای شورای عالی تربیت بدنی و ورزش کشور تشکیل می‌شود. دبیر این شورا مدیرکل ورزش و جوانان استان است. دستور‌العمل نحوه تشکیل شورای استان توسط وزارت تهیه و ابلاغ می‌شود.
تبصره ۴- دبیر شورای عالی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی تربیت بدنی و ورزش کشور در وزارت مستقر خواهد بود و مسئولیت پیگیری و تشکیل جلسات را برعهده خواهد داشت. دستور‌العمل نحوه تشکیل و اداره جلسات توسط وزارت تهیه و به تصویب شورای یاد شده می‌رسد.
تبصره ۵- عضویت اعضا قائم به فرد است.
 
تصویب یک فوریت طرح شفافیت آرای نظام تقنینی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی یک فوریت طرح شفافیت آرای نظام تقنینی را با ۱۶۸ رأی موافق تصویب کردند.
یک فوریت طرح شفافیت آرای نظام تقنینی امروز یکشنبه با حضور ۲۲۸ نماینده در صحن به رای گذاشته شد که با ۱۶۸ رای موافق، ۲۳ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع به تصویب رسید.
این طرح را محمدعلی وکیلی عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید در مجلس قرائت کرد.
آقای وکیلی گفت: به موجب این طرح تمام کسانی که در قالب‌های مختلف به نمایندگی از ملت نقش دارند و تمام نهاد‌های کشوری که تصمیماتشان در سرنوشت مردم اثر گذار است، مانند مجلس، هیئت وزیران، مجمع تشخیص مصلحت نظام، خبرگان رهبری، شورای نگهبان، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی شامل حال این طرح می‌شود.
عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید در مجلس افزود:​ در صورت تصویب این طرح، آرای نهاد‌هایی که به آن‌ها اشاره شد باید شفاف باشد و مشروح مذاکراتشان به صورت علنی منتشر شود.
آقای وکیلی تاکید کرد: ​این طرح به امضای رؤسای سه فراکسیون امید، نمایندگان ولایی و مستقلین رسیده است و اکثریت نمایندگان از این سه جریان آن را امضا کرده اند.
 
اعلام وصول ۲ سوال ملی نمایندگان از وزرای نیرو و تعاون
عضو هیات رئیسه مجلس ۲ سوال ملی نمایندگان از وزرای نیرو و تعاون را اعلام وصول کرد.
علی اصغر یوسف نژاد در نشست علنی صبح امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی موارد اعلام وصول شده توسط هیات رئیسه مجلس را به شرح زیر قرائت کرد:
- سوال ملی محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو از وزیر نیرو در خصوص پرداخت‌های نجومی در زیرمجموعه‌های آن وزارتخانه.
- سوال ملی محسن کوهکن ریزی نماینده لنجان از وزیر تعاون در خصوص علت فعالیت شرکت سهامی ذوب آهن با ۵۵ درصد ظرفیت و علت موجودی نزدیک به صفر مواد اولیه ذوب آهن اصفهان.
- محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مهریز و بافق از طرح ۲ سوال خود از وزیر فرهنگ در خصوص عدم تدوین آیین‌نامه اجرایی نحوه پشتیبانی از مراکز تحقیقاتی و آموزشی حوزوی و سیاست آن وزارتخانه در خصوص ارتقای فرهنگی و برنامه تجمع فرهنگی در پاسارگاد انصراف داد.
- هدایت الله خادمی نماینده ایذه و باغملک از طرح سوال خود از وزیر نیرو در خصوص عدم کارایی و پاسخگویی آن وزارتخانه انصراف داد.
- داریوش اسماعیلی نماینده سروستان، کوار و خرامه از سوال خود از وزیر دادگستری در خصوص علت عدم برخورد سازمان تعزیرات با گرانی‌های غیرعادی اعلام انصراف کرد.
 
آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی
جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست آقای علی لاریجانی آغاز شد
در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، ادامه رسیدگی به لایحه اهداف و وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان، لایحه مالیات بر ارزش افزوده و طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری در دستور کار نمایندگان قرار دارد.
همچنین طرح استفساریه بند (۲) ماده (۲) قانون مالیات‌های مستقیم، لایحه موافقتنامه سرویس‌های هوایی دو جانبه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت کشور کویت و طرح اصلاح ماده (۱۳۳) قانون مالیات‌های مستقیم مورد بحث و بررسی نمایندگان قرار می‌گیرد.
 
>>>گفتني است: مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اعلام پایان نشست علنی صبح امروز یکشنبه گفت: جلسه بعدی مجلس ساعت ۱۳ و ۴۵ دقیقه امروز یکشنبه با ادامه دستور کار هفتگی برگزار می‌شود.

نظر شما