شناسهٔ خبر: 35526097 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مهمترین خبرهای جهان (7-19)

آمریکا و اروپا از تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه استقبال کردند

صاحب‌خبر -
   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، مهمترین عناوین خبری 12 ساعت گذشته به شرح زیر است:
ایران
// موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در نیویورک دیدار و گفتگوکردند. (خبرگزاری صداوسیما از نیویورک)
// اقای روحانی رییس جمهور کشورمان با نخست وزیر پاکستان دیدارو گفتگو کرد. (خبرگزاری صداوسیما از نیویورک)
// حسن روحانی رئیس جمهور ایران در نیویورک گفت: همه باید به تعهدات خود در توافق هسته‌ای بازگردند. (شبکه تلویزیونی العالم)
// حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در انگلیس از آزادی نفتکش انگلیسی استنا ایمپرو (Stena Impero) پس از پایان مراحل قانونی خبر داد. (شبکه تلویزیونی المیادین)
// اقای ظریف وزیر امور خارجه کشورمان احتمال دیدار روحانی و ترامپ را رد کرد. ظریف گفت::چنین دیداری را محتمل نمی‌داند. (خبرگزاری صداوسیما از نیویورک)
// ظریف در گفتگو با سی ان ان گفت: قرار داده شدن دوباره‌ی بانک مرکزی ایران در فهرست تحریم‌ها سبب شده است حذف بانک مرکزی از این فهرست تقریبا غیرممکن شود. (سی ان ان)
// اقای حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان روز دوشنبه برای سخنرانی و تبیین مواضع کشورمان در خصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و بین المللی در هفتاد و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، وارد نیویورک شد. (خبرگزاری صداوسیما از نیویورک)
// "گیر پدرسون" نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه بعد از ظهر دوشنبه با "علی اصغر خاجی" دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی و مذاکره کننده ارشد ایران در امور سوریه و یمن در سفارت ایران در بیروت دیدار و گفتگو کرد. (خبرگزاری صدا و سیما از بیروت)
// محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت: شرکای اروپایی در توافق هسته‌ای در عمل به تعهدات خود شکست خوردند. (خبرگزاری رویترز)
 
سوریه
// آمریکا و اروپا از تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه استقبال کردند

یمن
// جدا شدن چند افسر یمنی وابسته به ائتلاف سعودی از ائتلاف و پیوستن به نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در صنعا. (پایگاه اینترنتی الخبر الیمنی)
// سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن از شهادت هشت غیر نظامی یمنی در حملات هوایی ائتلاف متجاوز سعودی به دو ناحیه سفیان در استان عمران و حرض در استان حجه خبر داد. (شبکه تلویزیونی المیادین)
// سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن از ۴۲ حمله هوایی ائتلاف متجاوز سعودی به چند استان یمن در طول ۱۲ ساعت گذشته خبر داد. (شبکه تلویزیونی المیادین)

ونزوئلا
// نماینده مخالفان ونزوئلا اعلام کرد، این موضوع که دونالد ترامپ و مایک پمپئو رئیس جمهور و وزیر امور خارجه آمریکا در دیداری با محوریت ونزوئلا شرکت می‌کنند، «نشانه‌ای آشکار» از تداوم فشار بر نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا است. (خبرگزاری رویترز)
// کشور‌های عضو گروه لیما ابراز تمایل کردند تا علیه دولت نیکولاس مادورو در ونزوئلا تحریم یا دیگر اقدامات اقتصادی اتخاذ شود. (خبرگزاری رویترز)

فرانسه
// سران کشور‌های فرانسه، آلمان و انگلیس از ایران خواستند تا از اقدامات تحریک آمیز خودداری و گفتگو را انتخاب کند. (خبرگزاری فرانسه)
// امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه روز دوشنبه و سه شنبه دیدار‌های جداگانه‌ای با ترامپ و روحانی خواهد داشت. (خبرگزاری فرانسه)
// امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه به طور غیر رسمی امروز صبح با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا صحبت کرد و فردا مجددا با وی دیدار خواهد کرد. (خبرگزاری رویترز)

امریکا
// مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا گفت: آمریکا از انگلیس، فرانسه و آلمان به خاطر مسئول دانستن ایران در حمله به تأسیسات نفتی آرامکو و تأثیر این حمله بر منطقه و جهان تشکر می‌کند. (شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی)
// سخنگوی منطقه‌ای وزارت امور خارجه آمریکا با تکرار این ادعا که ایران مسئول حملات اخیر به تأسیسات نفتی آرامکو است، گفت: واشنگتن در خلال نشست مجمع عمومی سازمان ملل، جامعه جهانی را به اعمال فشار حداکثری علیه ایران فرا می‌خواند و تلاش‌های دیپلماتیک در این خصوص به اوج می‌رسد. (شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی)
// رهبران حزب دموکرات آمریکا در مجلس نمایندگان این کشور خواستار تشکیل جلسه برای گفتگو درمورد موضوع استیضاح ترامپ در روز سه شنبه شدند. (واشنگتن پست)
// دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ضمن اشاره به اینکه فشار بسیار زیادی بر روی ایران وجود دارد گفت، در سخنرانی روز سه شنبه در سازمان ملل درباره ایران صحبت می‌کند. (خبرگزاری رویترز)
// دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، روز دوشنبه گفت که به هیچ وجه نگران باز شدن پرونده برکناری او توسط دموکرات‌ها در کنگره نیست. (خبرگزاری فرانسه)
// یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفت، نشست ریودوژانیرو در عصر امروز احتمالا به اجرای گسترده تحریم‌ها علیه ونزوئلا منجر می‌شود. (خبرگزاری رویترز)
// دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد لهستان قرار است تاسیسات لازم را برای حضور نیرو‌های آمریکایی بسازد. ماه گذشته آمریکا و لهستان درباره شش منطقه برای استقرار نیرو‌های جدید آمریکایی در این کشور توافق کردند. (اسپوتنیک)
// برایان هوک فرستاده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران در نشستی خبری در نیویورک ادعا کرد: ایران سیاست توسعه طلبانه‌ای را در منطقه در پیش گرفته که بر حمایت از شبه نظامیان در سوریه، عراق و یمن شکل گرفته است. ایران از گروه‌های تروریستی در سراسر جهان حمایت می‌کند. (شبکه تلویزیونی الحدث)
// برایان هوک فرستاده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران در نشستی خبری در نیویورک مدعی شد ایران مسئول حملات اخیر به تأسیسات نفتی عربستان است. (شبکه تلویزیونی الحدث)

افغانستان
// سه نظامی ناتو براثر تیراندازی یک نیروی پلیس افغان در فرودگاه قندهار زخمی شدند. (خبرگزاری صداوسیما از کابل)

انگلستان
// بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس با متهم کردن ایران در دست داشتن در حملات به عربستان سعودی تاکید کرد زمان حرکت به سوی توافق هسته‌ای جدید با ایران فرا رسیده است.
(شبکه تلویزیونی اسکای نیوز)
// بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس گفت: صرف نظر از مخالفت‌ها با توافقنامه هسته‌ای قبلی با ایران، زمان عقد توافقی جدید فرا رسیده است. (شبکه تلویزیونی العالم)
// سخنگوی دولت انگلیس گفت، بوریس جانسون، نخست وزیر این کشور از توافق هسته‌ای ایران حمایت می‌کند. (خبرگزاری رویترز)
// رسانه‌های انگلیس اعلام کردند سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند از نگاه ان‌ها ایران مسئول حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان است. (خبرگزاری صدا و سیما از لندن)
// انجمن مدیران صنایع در انگلیس اعلام کرد: یک سوم شرکت‌های فعال در انگلیس از بیم پیامد‌های برگزیت قصد ترک این کشور را دارند. (خبرگزاری صدا و سیما از لندن)

لبنان
// دستیار وزیر خزانه داری امریکا برای نظارت دقیق‌تر بر تحریم‌های مالی علیه حزب الله لبنان به بیروت آمد. (خبرگزاری صدا وسیما از بیروت)

پاکستان
// عمران خان، نخست وزیر پاکستان، روز دوشنبه از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خواست گفتگو با طالبان را به منظور رسیدن به یک توافق سیاسی که از نگاه او تنها راه برای پایان دادن به جنگ در افغانستان است، از سر بگیرد. (خبرگزاری فرانسه)

عراق
// شنیده شدن صدای انفجار و به صدا درآمدن آژیر خطر در منطقه سبز بغداد (شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی)
// اصابت دو فروند راکت به نزدیک سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد (شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه)

کویت
// معاون وزیر امور خارجه کویت اعلام کرد، کویت و عربستان خوشبین هستند که اختلافات بر سر منطقه نفتیِ مشترک «به زودی» به پایان برسد. (خبرگزاری رویترز)

نظر شما