شناسهٔ خبر: 35518914 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اصرار سعودی ها به ادامه مسیر غلط

تهران – ایرنا – «عادل الجبیر» وزیر پیشین خارجه سعودی و وزیر مشاور در امور خارجه فعلی عربستان سعودی شنبه شب در گفت وگو با شبکه العربیه با ادعای این که ریاض گزینه های مختلفی برای پاسخ به حمله به تاسیسات نفتی آرامکو دارد، گفت: گزینه های مختلف دیپلماتیک، قانونی و امنیتی برای پاسخ به حمله آرامکو وجود دارد.

صاحب‌خبر -

وی همچنین با رویا پردازی مدعی شد که تدابیر مناسب را در زمان مناسب برای پاسخ به حمله آرامکو اتخاذ خواهیم کرد.

این مقام سعودی با اشاره به این که پس از حمله پهپادی به تاسیسات نفتی آرامکو سعودی ها در بالاترین سطح هماهنگی با واشنگتن هستند، وابستگی بی چون و چرای آل سعود به آمریکا را دوباره به رخ کشید.

وی همچنین با تکرار ادعاهای ضد ایرانی خود گفت: ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی علیه عربستان جنگ به راه انداخته است!.

الجبیر پیش تر نیز در یک نشست خبری با تکرار اتهامات واهی خود ایران را به دست داشتن در حمله به تاسیسات آرامکو متهم کرد و بدون ارایه دلیل مدعی شده بود که دلایل زیادی وجود دارد که ایران از تروریسم حمایت می کند، هرچند که این کشور همواره این موضوع را تکذیب کرده است.

نیروهای مقاومت یمن در ۲۳ شهریورماه با ۱۰ فروند پهپاد به دو پالایشگاه نفتی «بقیق» و «هجره خریص» شرکت «آرامکو» در منطقه «الشرقیه» عربستان حمله کردند، حمله ای که بسیار دقیق و حساب شده بود و منجر به قطع پالایش بیش از پنج میلیون بشکه نفت عربستان و بالا رفتن قیمت طلای سیاه تا ۱۰ دلار در هر بشکه شد.

 منابع خبری عربستان ابتدا فقط از وقوع آتش سوزی در دو پالایشگاه شرکت نفت آرامکو در شهرهای بقیق و هجره خُریص در شرق این کشور خبر دادند، ولی ساعاتی بعد که ارتش و کمیته های مردمی یمن مسؤولیت حمله به این تأسیسات را پذیرفت، مقامات سعودی نیز اعلام کردند که این دو پالایشگاه هدف حملات پهپادهای یمنی قرار گرفته است، حملاتی که موجب نگرانی و واکنش دونالد ترامپ ریسس جمهور آمریکا و دیگر حامیان سعودی ها شد.

البته این اولین حمله نیروهای یمنی به پالایشگاه ها و میادین نفتی عربستان نبود؛ در عملیات پهپادی مرداد ماه گذشته نیز نیروهای یمنی با ۱۰ پهپاد حوزه نفتی و پالایشگاه «الشیبه» از شرکت‌های وابسته به آرامکو در شرق عربستان و در نزدیکی مرز امارات (۱۰ کیلومتری مرز امارات - عربستان)را  هدف قرار دادند که در نوع خود کم نظیر بود.

پس از حمله پهپادی دوم رزمندگان یمنی "عبدالعزیز بن سلمان" وزیر انرژی عربستان با تأیید کاهش ۵۰ درصدی پالایش نفت در شرکت آرامکو مدعی شد، این کاهش تولید به صورت موقتی خواهد بود.

«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن یک روز پس از حمله موفقیت آمیز پهپادی نیروهای یمنی به دو پالایشگاه نفت عربستان گفت که عملیات مذکور در چارچوب حق طبیعی و مشروع ما در پاسخگویی به جنایات ائتلاف متجاوز و محاصره پنج ساله یمن صورت گرفته است.

سریع همچنین تصریح کرد: تا زمانی که حمله و محاصره ائتلاف متجاوز عربی – آمریکایی به سرکردگی عربستان به یمن ادامه داشته باشد، به آل سعود وعده می‌دهیم که عملیات‌ مختلف آینده ما بیشتر و بیشتر گسترش پیدا خواهد کرد و دردآورتر خواهد بود؛ بانک اهداف ما روز به روز توسعه پیدا خواهد کرد و راه‌ حلی در برابر رژیم سعودی جز توقف حملات و پایان دادن به محاصره وجود ندارد.

حملات رزمندگان یمنی به دو پالایشگاه نفت عربستان به رغم ادعاهای مقامات سعودی کوبنده بود و موجب تشدید کمبود بنزین در این کشور شد به حدی که «مجتهد» افشاگر معروف اسرار آل سعود روز شنبه از تشدید کمبود بنزین در عربستان سعودی  در آینده خبر داد.

مجتهد در توییتی نوشت: اینکه بن سلمان دستور داده تا طی روزهای آینده اولویت صادرات بنزین باشد و نه مصرف داخلی، ثابت می کند که ادعاهای او درباره اینکه توانسته خسارت های ناشی از بمباران بر تاسیسات نفتی این کشور را تعمیر کند، دروغ است.

وی در ادامه نوشته است: بر این اساس، انتظار می رود که کاهش عرضه بنزین در جایگاه  سوخت عربستان طی روزهای آینده همان گونه که اکنون در برخی از شهرها مشاهده می شود، تشدید شود.

روز جمعه نیز روزنامه القدس العربی در گزارشی نوشت: پخش ویدئوهایی از صف های طولانی خودروها در جایگاه های سوخت شهر ریاض نشان می دهد که صدها خودرو در پمپ بنزین ها متوقف شده و شهروندان سعودی منتظر دریافت بنزین هستند.

این وضعیت علاوه بر ریاض در بسیاری از شهرهای عربستان نیز حاکم است و سوخت رسانی به بسیاری از جایگاه ها به طور کامل قطع شده است.

بر اساس گزارش یک موسسه اعتبارسنجی آمریکایی به نام "استاندارد اند پورز"، عربستان برای تامین کمبود سوخت باید به مدت حداقل یک ماه، روزانه ۳ میلیون بشکه نفت در روز بر تولیدات خود بیافزاید، البته این درحالی است که رزمندگان یمنی دوباره یکی دیگر از تاسیسات نفتی عربستان را هدف قرار ندهند.

** ادامه بمباران مناطق مسکونی یمن از سوی بمب افکن های عربستان و ائتلاف آمریکایی – عربی

نیروهای مقاومت یمن ، بعد از 4 سال و اندی بارها نسبت به تداوم تجاوز به کشورشان از سوی سعودی ها هشدار داده اند و خواستار فشار به ریاض برای خاتمه این تجاوز شده اند، با اینحال انصارالله ، برای خروج منطقه از بحران جاری و خلاصی ملت محاصره شده یمن،  همواره از فراخوان صلح و ابتکارهای بین المللی و منطقه ای جهت پایان دادن به جنگ از طریق آتش بس و حتی مذاکره ، استقبال کرده است ، اما سعودی ها تاکنون به این تلاش ها بی اعتنا بوده اند. 

با اینحال نیروهای یمنی جمعه شب، گام دیگری به سوی پایان دادن به بحران برداشتند، بطوری که  «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن اعلام کرد، "حملات پهپادی و موشکی به عربستان را به صورت مشروط متوقف می کنیم و امیدواریم که این اقدام با پاسخ (مثبت) ائتلاف سعودی همراه باشد"، اما جنگنده - بمب افکن های سعودی و ائتلاف آمریکایی – عربی در همین مدت فقط طی ۱۲ ساعت ۳۹ بار مناطق مسکونی یمن را بمباران کردند و موجب شهادت شماری از مردم بی دفاع این کشور شدند.

در همین حال «مارتین گریفیس» نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن روز شنبه و اتحادیه اروپا روز  دوشنبه بطور جداگانه از اقدام جنبش انصارالله و ارتش یمن در توقف حملات موشکی و پهپادی به سعودی استقبال کردند، اما ائتلاف عربی – آمریکایی همچنان به بمباران مناطق مسکونی یمن برای تحمیل شروط خود ادامه می دهد، اقدامی که واکنش «عبدالملک بدرالدین الحوثی» رهبر انصارالله را در پی داشت که شنبه شب طی سخنانی به مناسبت سالگرد انقلاب ۲۱ سپتامبر یمن گفت، در صورت تدوام بمباران، محاصره، تجاوز عربستان سعودی و امارات متحده عربی، حملاتی دردناک تر و قوی تر در انتظارشان خواهد بود.

** چند نکته قابل توجه برای سعودی ها و همپیمانانش

الجبیر در سخنان اخیر خود ادعا کرده که ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی علیه عربستان جنگ به راه انداخته است، سخنانی که مضحک و دروغ بوده و نشان می دهد که وی در درس تاریخ بسیار ضعیف است، چراکه جمهوری اسلامی ایران پس از استقرار نه تنها به کشوری حمله نکرده، بلکه مورد هجوم رژیم بعثی صدام قرار گرفت و جالب اینکه صدام بعد از حمله به کویت در دهه 90 میلادی قرن گذشته فاش ساخت که جنگ علیه ایران به تحریک رهبران سعودی و برخی کشورهای جنوب خلیج فارس و نیز حمایت یک ائتلاف غربی - عربی راه اندازی شده بود.   

نکته بعدی آن که، آل سعود فکر نمی کرد که جنگ به راه انداخته در یمن که از ششم فروردین ۱۳۹۴ آغاز کرده است تا به امروز به دراز بکشد و این همه هزینه انسانی و مادی روی دست طرف های درگیر بگذارد؛ هزینه ای که تمامی آن به هدر رفته و جایگزینی نخواهد داشت.

 به اعتقاد تحلیلگران مسایل سیاسی، جنگ های چند سال اخیر در منطقه به ویژه یمن، سوریه، عراق، لبنان و فلسطین همگی در راستای منافع آمریکا و صهیونیست ها بوده و برای مسلمانان فقط ضرر به همراه داشته است؛ در جنگ های سال های اخیر منطقه فقط مسلمانان کشته شده اند و منابع معنوی و مادی زیادی از آنها به هدر رفته است، منابعی که اگر برای صلح و دوستی هزینه می شد ثمره آن غیر قابل باور بود و منطقه پس از سال ها درگیری و کشتار، روی خوش به خود می دید؛ هرچند زمان گذشته و خسارت های تحمیل شده به مسلمانان در سال های اخیر زیاد است، اما می توان با توقف جنگ های بی حاصل همچون یمن از سوی سعودی ها و دست برداشتن از حمایت از گروه های تروریستی در سوریه و عراق، منطقه را به سمت صلح و دوستی رهنمون کرد، اقدامی که آرزوی مردم مسلمان منطقه می باشد.

نظر شما