شناسهٔ خبر: 35499409 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

در واکنش به تحرکات امریکا برای تنش‌آفرینی در منطقه

ظریف: جنگ در منطقه محدود نخواهد ماند

روزنامه جوان

در حالی که مقامات واشنگتن و سعودی با متهم کردن ایران به دست داشتن در حمله به تأسیسات نفتی عربستان، خواهان پاسخ جدی به تهران هستند، مقامات کشورمان نسبت به هرگونه ماجراجویی علیه ایران هشدار می‌دهند.

صاحب‌خبر -
سرویس بین الملل جوان آنلاین: وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با یک شبکه امریکایی هشدار داد که «آغازکننده جنگ در منطقه، پایان‌دهنده آن نخواهد بود، زیرا این جنگ اصولاً محدود نخواهد بود»؛ هشداری که همزمان با اعزام تجهیزات نظامی امریکا به عربستان انجام شده است.

مقامات امریکایی و عربستانی در روز‌های اخیر تحقیقات گسترده‌ای انجام داده‌اند تا منشأ حملات هفته گذشته به تأسیسات نفتی عربستان سعودی را به ایران نسبت داده و با متهم کردن ایران به این حملات، جامعه جهانی را به افزایش فشار‌ها علیه تهران تحریک کنند، اما مقامات ایران هرگونه دست داشتن در حملات به تأسیسات نفتی آرامکو را رد کرده‌اند. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران که در نیویورک به سر می‌برد، شنبه شب در مصاحبه با شبکه «سی. بی. اس.» به سؤالاتی درباره تشدید تنش‌ها بین ایران و امریکا در منطقه توضیحاتی داد. ظریف در این مصاحبه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا ایران توانایی جلوگیری از وقوع جنگ در منطقه را دارد، تأکید کرد: «نه، من مطمئن نیستم که می‌توانیم از [وقوع]جنگ جلوگیری کنیم، اما مطمئنم هر کسی که این جنگ را شروع کند، پایان‌دهنده آن نخواهد بود، یعنی این جنگ محدود نخواهد بود». ظریف همچنین در پاسخ به این سؤال که ایران، ارسال تجهیزات و نیروی نظامی از سوی امریکا به عربستان سعودی را چگونه تفسیر می‌کند، تأکید کرد: «به نظر من اینگونه خودنمایی‌ها فایده‌ای ندارد. به نظرم، چیزی که [به بهتر شدن اوضاع]کمک می‌کند، پایان دادن به جنگ یمن است». ظریف درباره اعزام نیرو‌های امریکایی به عربستان گفت: «به نظر من خودنمایی است. این اقدامات جهت اشتباهی را برای حل مشکل می‌رود.»

هشدار ظریف به مقامات امریکایی برای هرگونه اقدامی علیه ایران، درحالی است که در روز‌های گذشته پس از عملیات ارتش و انصارالله یمن علیه تأسیسات نفتی عربستان سعودی در مناطق «بقیق» و «خریص»، امریکا و عربستان سعودی که در مقابله با تسلیحات یمنی‌ها ناکام مانده‌اند، ایران را عامل این ناکامی معرفی کرده‌اند. واشنگتن و ریاض مدعی هستند که ارتش یمن توان انجام چنین عملیات پیچیده‌ای را نداشته است، بنابراین ایران بوده که این عملیات را انجام داده است. برخی مقامات امریکایی با بیان اینکه دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در ماجرای سرنگونی پهپاد امریکایی در حریم هوایی ایران، پاسخی نداده است، با موج‌سواری روی حملات یمنی‌ها به تأسیسات آرامکو، خواستار مقابله جدی با تهران شده‌اند. شورای امنیت ملی ایران هفته گذشته در نامه‌ای شدید‌اللحن به مقامات امریکایی گوشزد کرد که هرگونه اقدام امریکا و عربستان علیه ایران، با پاسخ فوری و کوبنده‌ای همراه خواهد بود. پس از آن بود که دونالد ترامپ لحن تهدیدآمیز خود علیه تهران را تغییر داد و در سخنانی تأکید کرد که تمایلی به جنگ با دیگران ندارد و وظیفه عربستانی‌ها است که از تأسیسات خود دفاع کنند. قرار است صد‌ها نیروی نظامی و سامانه‌های موشکی پاتریوت امریکا به عربستان اعزام شوند تا در رهگیری موشک‌های یمنی‌ها به سعودی‌ها کمک کنند. در همین راستا، نیروی دریایی ارتش امریکا روز یک شنبه اعلام کرد ناو جنگی «یواس‌اس‌نیتز» را به آب‌های شمالی عربستان سعودی گسیل کرده است. به گزارش شبکه راشاتودی، این ناو به حملات پیش‌دستانه خود به یمن معروف است. نیتز که موشک‌های کروز و تاماهاوک در اختیار دارد به شمال شرق عربستان اعزام شده تا از هرگونه حمله هوایی به خاک عربستان جلوگیری کند.

مخالفت کنگره
به‌رغم حمایت‌های نظامی دولت ترامپ از عربستان، کنگره مخالف این اقدامات است. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا ضمن محکوم کردن تصمیم دولت ترامپ برای تسریع فروش تسلیحات و اعزام نیرو‌های نظامی بیشتر به عربستان سعودی و امارات بدون درنظر گرفتن نظر کنگره، این اقدام را محکوم کرد. به گزارش «سی‌ان‌ان»، پلوسی در واکنش به مداخلات اخیر ترامپ در منطقه غرب آسیا در پی عملیات حمله پهپادی انصارالله، گفت که این اقدامات ترامپ، جدید‌ترین تلاش بی‌شرمانه دولت ترامپ برای دور زدن اراده دو حزب (جمهوریخواه و دموکرات) کنگره بوده است. پلوسی تصریح کرد: «این اقدامات غیرقابل قبول، زنگ خطر است». کنگره در یک سال گذشته طرح‌هایی را برای توقف صادرات تسلیحات به عربستان سعودی تصویب کرده است، اما ترامپ با این ادعا که سعودی بزرگ‌ترین شریک واشنگتن در خلیج فارس است، مصوبات کنگره را وتو کرده است. پلوسی تأکید کرد: «مردم امریکا از جنگ خسته شده‌اند و هیچ علاقه‌ای برای ورود به یک جنگ دیگر در خاورمیانه به ویژه از جانب عربستان سعودی ندارند». روزنامه واشنگتن‌پست هم دیروز در گزارشی اعلام کرد که نباید جان سربازان امریکایی به خاطر حمایت از رژیم عربستان سعودی به خطر بیفتد.

حملات آتی یمن دردناک‌تر خواهد بود
هرچند حملات اخیر به تأسیسات نفتی عربستان، بزرگ‌ترین حملات یمنی‌ها از زمان جنگ به شمار می‌رود، اما رهبر انصارالله یمن گفته است که حملات آتی به متجاوزان دردناک‌تر از حملات قبلی خواهد بود. رهبر جنبش انصارالله یمن شنبه شب با صدور بیانیه‌ای به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب این کشور در سال ۲۰۱۴ هشدار داد که «اگر حملات متجاوزان علیه یمن متوقف نشود، هیچ خط قرمزی را برای هدف قرار دادن به رسمیت نخواهیم شناخت». به گزارش شبکه المسیره، عبدالملک الحوثی تأکید کرد که آنچه مردم یمن برای دفاع از خود و سرزمین‌شان و استقلال این کشور انجام داده‌اند، بر اساس مواضع حق و عادلانه و مظلومیتی است که نظیری برایش نیست. عبدالملک الحوثی گفت: «در صورت توقف تجاوزات و محاصره یمن، ارتش یمن و کمیته‌های مردمی، حملات پهپادی و موشکی خود را متوقف خواهند کرد». رهبر انصارالله به متجاوزان توصیه کرد: «اکنون پس از متحمل شدن شکست، دست از حملات و تجاوزات خود به یمن بردارند و در صورت ادامه تجاوزات و محاصره ملت یمن، حملات یمنی‌ها به عمق خاک متجاوزان، شدیدتر و دردناک‌تر خواهد شد». هشدار انصارالله به حملات سخت‌تر در آینده در شرایطی است که حمله پهپادی هفته گذشته به آرامکو، به توقف صادرات نفتی سعودی‌ها منجر شد. یمنی‌ها در ماه‌های اخیر به قابلیت‌های زیادی در عرصه موشکی و پهپادی دست پیدا کرده‌اند و مناطق مختلفی از عربستان را مورد هدف قرار داده‌اند و این توانمندی انصارالله، سعودی‌ها را درمانده کرده است. با این حال مقامات سعودی مدعی هستند که گزینه‌های زیادی برای پاسخ‌دهی به حملات اخیر به تأسیسات نفتی دارند. عادل الجبیر، وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجه، شنبه شب در گفتگو با شبکه العربیه تأکید کرد: «عربستان سعودی گزینه‌هایی متعدد برای پاسخ به حمله به آرامکو در اختیار دارد که در زمان مناسب به کار خواهیم گرفت». الجبیر از گزینه‌های متعدد دیپلماتیک، حقوقی و امنیتی به نام گزینه‌های متعدد یاد کرد و گفت: «حمله به آرامکو بی‌سابقه بود و ما آنچه را باید بعد از تحقیقات اتخاذ شود، بررسی می‌کنیم.»

نظر شما