شناسهٔ خبر: 35485767 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر:

عملیات امدادی اربعین هلال احمر از ۱۳ مهر آغاز می شود

تهران- ایرنا- رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، از آغاز عملیات اربعین حسینی (ع) این سازمان از روز شنبه ۱۳ مهر تا روز جمعه سوم آبان ۹۸ خبر داد و گفت: مدت زمان اجرای این طرح برای امدادرسانی به خیل عظیم عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) ۲۱ روز است.

صاحب‌خبر -

مرتضی سلیمی روز یکشنبه در نشست خبری تشریح آخرین اقدامات و برنامه های پوشش امدادی و درمانی هلال احمر در راهپیمایی اربعین حسینی اظهار داشت: سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در اجرا و برگزاری این طرح ضمن پوشش و ارائه خدمات در جاده‌های مواصلاتی منتهی به مرزهای چذابه و شلمچه در استان خوزستان، مرز مهران در استان ایلام و مرز خسروی در استان کرمانشاه در داخل کشور، همکاری لازم را جهت پشتیبانی از مرکز پزشکی حج و زیارت این جمعیت جهت ارائه خدمات امدادرسانی به زائران با استفاده از امکانات منابع انسانی و لجستیکی این سازمان، در مسیرهای مواصلاتی مرزهای خروجی کشور تا شهرهای کربلای معلی و نجف‌اشرف به عهده خواهد داشت.

وی ادامه داد: کثرت زائران در این حرکت حسینی(ع) در پشت مرزها و اضافه شدن لحظه به لحظه جمعیت مشتاق اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) از طرفی و محدودیت‌های تردد در خروجی مرزها به دلیل بازرسی و مسایل امنیتی از طرف دیگر، باعث بروز مشکلاتی از قبیل اسکان، تغذیه، بهداشت و درمان برای زائرین می‌شود، از این رو جمعیت هلال ‌احمر به منظور امدادرسانی به زائرین با استفاده از ظرفیت‌های استانی (ستادی و پشتیبانی)، به خصوص استان‌های مرزی ایلام، خوزستان و کرمانشاه که در همسایگی کشور عراق هستند، اقدامات و تدابیر لازم را به عمل آورده است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اضافه کرد: ساماندهی نیروها و امکانات مورد نیاز جهت ارائه خدمات شایسته به زائرین اباعبدالله حسین(ع)، استفاده از توان و ظرفیت استان‌ها و مشارکت آنها در ارتقاء سطح خدمات‌ به زوار اباعبدالله حسین(ع)، وحدت رویه در انجام ماموریت‌ها، مشارکت در عزای حسینی (ع) با ارائه خدمات به زائران و مسافران داخل و خارج کشور (زائرین کشورهای پاکستان، افغانستان، آذربایجان و ...)، حضور پرصلابت کادر پزشکی و نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر در امدادرسانی به زائران، بالابردن آمادگی جمعیت هلال احمر در پاسخگویی به سوانح و حوادث احتمالی، تسهیل و تسریع در ارائه خدمات امدادی مناسب به زائران در داخل و خارج از کشور و همراهی زائران در طول مسیر پیاده‌روی از نجف‌اشرف تا کربلای معلی (حدود ۸۰ کیلومتر) از اهداف اجرا و برگزاری این طرح است.

سلیمی اقدامات جمعیت هلال احمر را در اجرا و برگزاری این طرح در داخل کشور را فعال‌سازی ستاد مرکزی در مرکز کنترل و هماهنگی عملیات در (EOC) سازمان امداد و نجات، هماهنگی برای ایجاد چهار قرارگاه مرزی اربعین حسینی(ع) در مرزهای مهران، شلمچه، چذابه و خسروی، استقرار نمایندگان جمعیت هلال احمر در طول طرح در استان‌های ایلام، خوزستان و کرمانشاه، حضور یک نفر به عنوان نماینده جمعیت هلال احمر در ستاد ملی اربعین حسینی(ع) وزارت کشور، انتقال و آماده نگهداشتن تجهیزات مورد نیاز قرارگاه‌ها، استقرار چهار تیم عملیاتی در قرارگاه‌های مرزی و استقرار ۳۸ دستگاه خودروی عملیاتی (کمک‌دار) در قرارگاه‌های مرزی عنوان کرد.

وی افزود: همچنین استقرار ۳۶ دستگاه موتورسیکلت عملیاتی و موتورلانس در قرارگاه‌های مرزی، استقرار ۹۴ دستگاه آمبولانس آماده عملیات در قرارگاه‌های مرزی، استقرار ۲۰ دستگاه آمبولانس آماده عملیات در قرارگاه‌های مرزی، استقرار ۴ دستگاه خودروی ارتباطات(تیپ یک) در قرارگاه‌های مرزی و استقرار ۴ فروند بالگرد در قرارگاه‌های مرزی خسروی، مهران، شلمچه و چذابه از دیگر اقدامات این جمعیت است.

سلیمی با تشریح اقدامات جمعیت هلال احمر در کشور عراق نیز گفت: اعزام ۱۲ نماینده به شهرهای کربلای معلی، نجف اشرف، کاظمین و حله در طول برگزاری مراسم، اعزام ۸ دستگاه خودروی اتوبوس آمبولانس به همراه ۶۴ نفر شامل پزشک، پرستار، نجاتگر و راننده، اعزام ۴۲ دستگاه خودروی آمبولانس بهمراه ۸۴ نفر نجاتگر و راننده و اعزام سه دستگاه خودروی ارتباطات بهمراه ۹ نفر کارشناس و کاربر خودرو نیز در دستور کار آغاز این طرح امدادی قرار دارد.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در پاسخ به این سوال که وظیفه چهار قرارگاه مرزی هلال احمر در مرزهای مهران، چزابه، خسروی و شلمچه چیست گفت: وظیفه این قرارگاه ها انجام عملیات امداد و نجات و حوادث پیش بینی نشده، کمک به انتقال مصدومین حوادث احتمالی، اسکان و تغذیه اضطراری و امدادرسانی به هنگام در زمان اضطرار و آمادگی برای حوادث احتمالی برای زائران ایرانی در داخل خاک عراق خواهد بود.  

اربعین مصادف با ۲۰ صفر چهلمین روز شهادت امام سوم شیعیان جهان در صحرای کربلا است. هر ساله شیعیان زیادی به صورت پیاده و سواره به سوی کربلا برای زیارت مزار امام حسین (ع) عزیمت می کنند، این سنت از قدیم الایام در میان مسلمانان مرسوم بوده است. میلیون ها عاشق و شیدا از روزها قبل در تدارک سفر به کربلا و زیارت مزار سرور و سالار شهیدان هستند. شمار زایران کربلا در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته و به یکی از بزرگترین اجتماع مسلمانان جهان تبدیل شده است.
راهپیمایی اربعین حسینی(ع) نماد وحدت مسلمان جهان است چرا که در این روز همه مسلمانان از سراسر جهان به سمت کربلا در حرکت هستند.
مسافت پیاده ‌روی اربعین میان دو شهر نجف و کربلا حدود ۸۰ کیلومتر است و هزار و ۴۵۲ ستون در این مسیر وجود دارد که فاصله بین هر ستون ۵۰ متر است.
برای پیاده ‌روی کل مسیر زمانی در حدود ۲۰ تا ۲۵ ساعت لازم است و بهترین زمان برای شروع این پیاده روز ۱۶ صفر است.

نظر شما