شناسهٔ خبر: 35482389 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیرکل جمعیت هلال احمر:

۶۰ پایگاه درمانی خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی برپا می شود

تهران- ایرنا- دبیرکل جمعیت هلال احمر، از برپایی ۶۰ پایگاه درمانی هلال احمر برای خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی خبر داد.

صاحب‌خبر -

محمود رضا پیروی روز یکشنبه در نشست خبری تشریح آخرین اقدامات و برنامه های پوشش امدادی و درمانی جمعیت هلال احمر در راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی در داخل و خارج کشور این مطلب را عنوان کرد.
وی گفت: امسال با توجه به اینکه روادید ورود به کشور عراق برداشته شده است، پیش بینی می شود که حدود سه میلیون نفر از زائران ایرانی در راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی شرکت کنند که طبق آخرین اطلاعات دریافتی تاکنون ۸۰۰ هزار نفر برای عزیمت به عتبات عالیات در سامانه سماح ثبت نام کرده اند.

دبیرکل جمعیت هلال احمر اضافه کرد: در همین راستا جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در این عملیات عظیم دو ماموریت را در داخل و خارج از کشور برنامه‌ریزی و اجرا خواهد کرد؛ به این‌ صورت که در داخل کشور متولی اصلی امداد و نجات به ویژه ایجاد آمادگی در مرزهای خروجی بوده و در خارج کشور نیز وظیفه بهداشت، درمان و همچنین پاسخگویی اضطراری در حوادث و سوانح را عهده‌دار خواهد بود.
پیروی توضیح داد: به این‌ ترتیب که در داخل کشور و تا رسیدن به مرزهای زمینی (مهران، چذابه، شلمچه و خسروی)، سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر خدمات لازم را به زائران سالار شهیدان (ع) ارائه می کند و در خارج از مرزها (کشور عراق) مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر خدمات درمانی مربوطه را به زائران اربعین حسینی (ع) در شهرهای کربلا معلی، کاظمین شریفین، سامرا، کوت، حله و نجف اشرف را ارائه خواهند کرد.
وی ادامه داد: ارائه خدمات درمانی به زائران ایرانی اربعین حسینی در داخل کشور نیز به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با اعلام افزایش ۴۰ درصدی در دپو دارو، تجهیزات و ملزومات در پوشش امدادی و درمانی اربعین ۹۸، گفت: همچنین با توجه به بازشدن مرز خسروی سه پایگاه نیز در این مسیر برای ارائه خدمات درمانی لازم به زائران در نظر گرفته شده است.

وی با اعلام به کارگیری ۸ دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۴۲ آمبولانس در کربلا، حله، نجف و کاظمین، اظهار کرد: هشت دستگاه خودروی اتوبوس آمبولانس به همراه ۶۴ نفر شامل پزشک، پرستار، نجاتگر و راننده و ۴۲ دستگاه خودروی آمبولانس به همراه ۸۴ نفر نجاتگر و راننده برای ارائه خدمت به زائران در اربعین به کار گرفته خواهد شد.
پیروی با اشاره به اینکه امسال بین ۲ هزار ۲۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در قالب کادر درمان اربعین به عراق اعزام می‌شوند، گفت: بر این اساس کادر درمانی شامل پزشک متخصص، مترجم عرب زبان، پزشک عمومی، امدادگر، پرستار خانم، ۱۵۸ تکنسین دارویی، ۴۰ کارشناس بهداشت، ۱۰ کارشناس انفورماتیک، ۵۸ نیروی خدمات ۸۴ نفر پذیرش و ۱۴۲ نفر نیروی اورژانس ۱۱۵ در کادر درمانی به راهپیمایان ارائه خدمت خواهند کرد.
وی با تشریح برنامه های سازمان امداد و نجات، مدت زمان اجرای طرح سازمان را ۲۱ روز و از شنبه ۱۳ مهر تا جمعه ۳ آبان دانست و گفت: ایجاد ۴ قرارگاه مرزی اربعین در مرزهای مهران، شلمچه، چذابه و خسروی، استقرار نمایندگان جمعیت هلال احمر در طول طرح در استان های ایلام، خوزستان و کرمانشاه، استقرار ۴ تیم عملیاتی در قرارگاه‌های مرزی، استقرار ۳۸ دستگاه خودروی عملیاتی (کمک دار) در قرارگاه های مرزی، استقرار ۳۶ دستگاه موتورسیکلت عملیاتی و موتورلانس در قرارگاه های مرزی، استقرار ۹۴ دستگاه آمبولانس آماده عملیات در قرارگاه های مرزی، استقرار ۲۰ دستگاه آمبولانس آماده عملیات در قرارگاه های مرزی، استقرار ۴ دستگاه خودروی ارتباطات (تیپ یک) در قرارگاه های مرزی، استقرار ۴ فروند بالگرد در قرارگاه مرزی خسروی، مهران، شلمچه و چذابه از جمله این اقدامات است.
دبیرکل جمعیت هلال احمر افزود: همچنین ۴۸۰ پایگاه امداد و نجات بین شهری در سراسر کشور برای پوشش امدادی مراسم و ۸۰ پایگاه بین شهری استان های معین در محورهای مواصلاتی منتهی به مرزهای خروجی در آماده باش بوده و ۹۰ پایگاه امداد و نجات ثابت، موقت و سیار در استان های ایلام، خوزستان و کرمانشاه نیز فعال است.
وی همچنین به زائران ایرانی عتبات عالیات در کشور عراق توصیه کرد: توصیه می کنیم زائران تمام لوازم شخصی و اضطراری از جمله داروهای خاص را با خود به همراه داشته باشند. به علاوه ممنوعیت های دارویی عربستان در سفر اربعین وجود ندارد.

دبیرکل جمعیت هلال احمر درباره ارسال داروها نیز توضیح داد: در حال حاضر نیز داروها در حال آماده سازی است و ابتدای ماه صفر به عراق ارسال خواهد شد.

وی درخصوص سامانه سماح نیز گفت: ثبت نام در سامانه سماح برای ارائه خدمات بهتر اجباری است و توصیه می کنیم تمامی زوار نسبت به این امر اهتمام ورزند.
اربعین مصادف با ۲۰ صفر چهلمین روز شهادت امام سوم شیعیان جهان در سال ۶۱ هجری قمری در صحرای کربلا است. 
هر ساله شیعیان زیادی به صورت پیاده و سواره به سوی کربلا برای زیارت مزار امام حسین (ع) عزیمت می کنند، این سنت از قدیم الایام در میان مسلمانان مرسوم بوده است. میلیون ها عاشق و شیدا از روزها قبل در تدارک سفر به کربلا و زیارت مزار سرور و سالار شهیدان هستند. شمار زائران کربلا در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته و به یکی از بزرگترین اجتماع مسلمانان جهان تبدیل شده است.
راهپیمایی اربعین حسینی (ع) نماد وحدت مسلمان جهان است چرا که در این روز همه مسلمانان از سراسر جهان به سمت کربلا در حرکت هستند.
مسافت پیاده ‌روی اربعین میان دو شهر نجف و کربلا حدود ۸۰ کیلومتر است و هزار و ۴۵۲ ستون در این مسیر وجود دارد که فاصله بین هر ستون ۵۰ متر است.
برای پیاده ‌روی کل مسیر زمانی در حدود ۲۰ تا ۲۵ ساعت لازم است و بهترین زمان برای شروع این پیاده روز ۱۶ صفر است.

نظر شما