به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای محسن حاجی میرزایی در نشست خبری به مناسبت آغاز سال جدید تحصیلی با بیان اینکه ۴۸۰ هزار دانش آموز اتباع داریم، افزود: ۵۷۰ هزار کلاس درس و ۱۱۰ هزار واحد آموزشی آماده بازگشایی مدارس هستند که از این تعداد ۴۵ هزار مدرسه کمتر از ۵۰ دانش آموز دارند و همچنین ۵۱ درصد مدارس در مناطق روستایی قرار دارد در حالی که ۲۰ درصد دانش آموزان روستایی هستند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۱۴۲ میلیون جلد کتاب در یکهزار عنوان آماده و توزیع شده است، تصریح کرد: کتب درسی به علت تخصیص ارز دولتی تا ۷۰ درصد یارانه گرفتهاند و بیش از ۳۰ میلیارد تومان نیز برای توزیع رایگان کتب در مناطق محروم صرف شده است.
وی به ۲۸ هزار بازدید صورت گرفته از مدارس در ایام ثبتنام اشاره کرد و گفت: با تخلفات برخورد شده است.
آقای حاجی میرزایی همچنین با بیان اینکه مدیر دانا و توانا کلید موفقیت است و امروز زمانی است که برای تربیت مدیران آموزشگاهی اندیشه کنیم، اظهار کرد: باید ثبات مدیریت مدرسه را مورد تأکید قرار دهیم؛ مدیران توانمند هستند که میتوانند تغییرات را مدیریت کنند؛ استقرار یک سند به مراتب پیچیدهتر از تولید سند است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در کنار مدیریت آموزشگاهی، مدیریت مالی و اداری از اهمیت ویژهای برخوردار است.
آقای حاجی میرزایی تمرکز بر صلاحیت و معیشت معلم مورد توجه است، گفت: معلم کارمند نیست بلکه معلم الگو و اسوه است و باید برای معلم نظام اداری خاص متفاوت از نگاه کارمندی باشد و این موضوع را دنبال میکنیم و همچنین توجه به بیمه معلم را مورد تأکید داریم.
وی بر اهمیت عدالت آموزشی تأکید کرد: این موضوع از محورهای کار ماست و اولویت ما توسعه مدارس دولتی است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مشارکت در آموزش و پرورش گفت: باید از این ظرفیت استفاده شود. شوراهای آموزش و پرورش مورد توجه و تأکید است و همچنین حضور خیرین مورد اهمیت است و امسال خیرین ۱۵۰۰ میلیارد تومان تعهد کردند و دولت نیز همین میزان را برای مدرسه سازی پیشبینی کرد.
وی با بیان اینکه حال اقتصاد آموزش و پرورش خوب نیست، گفت: پایدار کردن منابع و اصلاح ساختاری بودجه آموزش و پرورش از جمله برنامههای مشاور اقتصادی است.
استقرار سند تحول بنیادین؛ از اولویتهای مهم
وزیر آموزش و پرورش استقرار زیرساختهای سندتحول بنیادین را از اولویتهای این وزارتخانه اعلام کرد
آقای محسن حاجیمیرزایی در نشست خبری به مناسبت آغاز سال جدید تحصیلی، افزود: شش زیرنظام سند تحول بنیادین کاملا به هم پیوسته است که برای هر کدام از این زیرنظامها مسئولی را مشخص خواهم کرد. تحقق این زیرنظامها را در دو سال آینده بهطور مستقیم پیگیری خواهم کرد و شورای هماهنگی زیرنظامها را تحتنظر خودم به طور مرتب تشکیل خواهم داد.
وی گفت:: مبنای ارزیابی ما از همه مدیران در همه سطوح آموزش و پرورش میزان وفاداری و توانمندی در اجرای برنامههای سندتحول بنیادین است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت وظایف این وزارتخانه، گفت: مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، مجلس و مراجع عظام تقلید درباره آموزش و پرورش حساسیت دارند و این برای نظام تعلیم و تربیت یک فرصت بزرگ محسوب میشود که از این حساسیت و توجه برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنند.
آقای حاجی میرزایی ادامه داد: او سند تحول بنیادین را نقشه راه آموزش و پرورش و یک دستاورد بسیار بزرگ دانست و گفت: بنیادی بودن تحولاتی که در این سند پیشبینی شده است نیازمند تحقیقات و پژوهشهای اساسی است که ما را به شناسایی اولویتها ملزم میکند. ما باید مشخص کنیم که از چه نقطهای قصد آغاز داریم و نقاط اهرمی ما برای شروع این تحولات کجاست.
وزیر آموزش و پرورش گفت: ما در دو سال آینده هشت محور در دستور کار قرار دادهایم و تمام تلاش خود را میکنیم تا در این هشت محور دستاوردهای مهمی تقدیم جامعه ایران کنیم و ریلگذاری برای استمرار این تغییرات انجام دهیم.
آقای حاجیمیرزایی گفت: محور اول تربیت چندساحتی است، در سند تحول بنیادین مهمترین مأموریت آموزش و پرورش تربیت نسل نو در همه ابعاد مشخص شده است و این تربیت در شش ساحت تربیتی انجام میشود. رشد و تربیت متعادل و متوازن دانشآموزان در گرو توجه به همه ساحتهای تربیتی است.
وی افزود: یکی از کاستیهایی که نظام تعلیم و تربیت از آن رنج میبرد ارزشیابیهایی است که محدود به سنجشهای تکساحتی دانشآموزان است، بنابراین ضرورت دارد که به شیوه سنجش و ارزشیابی دانشآموزان توجه بیشتری شود.
وزیر آموزش و پرورش به موضوع کنکور اشاره کرد و گفت: کنکور در انتهای جریان تعلیم و تربیت قرار دارد و کل نظام آموزشی ما را به گروگان گرفته است، چون تمام تحرکات و فعالیتهای ما و دانشآموزان تنها در یک بعد مورد بررسی قرار میگیرد و سایر ابعاد تربیتی را مورد غفلت قرار میدهد.
آمادگی بیش از ۱۱۰ هزار مدرسه برای آغاز سال تحصیلی
وزیر آموزش و پرورش گفت: بیش از ۱۱۰ هزار مدرسه با ۵۷۰ هزار کلاس درس برای سال تحصیلی جدید آماده هستند.
آقای محسن حاجی میرزایی امروز در جمع خبرنگاران افزود: ۱۴۲ میلیون جلد کتاب در هزار عنوان چاپ شده است و از طریق کتابفروشیها و مدارس در اختیار دانش آموزان قرار خواهد گرفت.
وی افزود: ابتداییها و دبیرستانیهای دوره دوم و هنرستانی ها، کتابهای خود را از مدرسه خواهند گرفت و دوره اول متوسطه از طریق کتابفروشیها در اختیار دانش آموزان قرار میگیرد.
وزیر آموزش و پرورش به تامین معلمان در مدارس اشاره کرد و ادامه داد: ۱۰۸ هزار کمبود معلم داشتیم که این کمبود با تدریس معاونان مدارس، اضافه تدریس معلمان رسمی و استفاده از نیروهای حق التدریس و معلمان پیش دبستانی برطرف شده است.
وی تاکید کرد:کمتر از ۱۵ درصد از مدارس، غیردولتی و ۸۵ درصد دولتی هستند و بیش از ۵۰ مدرسه کمتر از ۵۰ دانش آموز دارند که این نشان میدهد که آموزش و پرورش توانسته است پوشش تحصیلی را در مناطق محروم نیز برقرار کند.
حاجی میرزایی به حذف مدارس خشتی و گلی اشاره کرد و افزود: هیچ مدرسه خشتی و گلی امسال به غیر از محدودی از مدارس در استان سیستان و بلوچستان نخواهیم داشت.
وی تاکید کرد: اعتبار خوبی برای حذف بخاریهای غیراستاندارد در نظر گرفته شده و همه مدارسی که علمک گاز به آنها رسیده است از بخاریهایی استاندارد بهرهمند خواهند شد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: به مناطقی که گازکشی نشده نیز توصیه شده است که از بخاریهای نفتی استاندارد استفاده کنند.
حاجی میرزایی افزود: آموزش و پرورش مجوز استخدام ۱۸ هزار نفر را از دولت گرفته است و آزمون استخدامی آن در هفتههای اول مهر برگزار خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: معلمان پیش دبستانی و معلمان حق التدریس باید همزمان با قبولی در آزمون استخدامی یک دوره یک ساله هم برای ورود به آموزش و پرورش ببینند.
وزیر آموزش و پرورش به رتبه بندی معلمان اشاره کرد و افزود: این طرح در کمیسیون اجتماعی دولت درحال بررسی است که در صورت تصویب اجرا خواهد شد و بخشی از نابرابری پرداختی حقوق معلمان را جبران خواهد کرد.
وی تاکید کرد: رتبه بندی معلمان در هر زمانی که تصویب شود از اول مهر اعمال خواهد شد.
حاجی میرزایی گفت:: تاکنون ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دانش آموز ثبت نام شده اند و با تمهیداتی که برقرار کردیم همه مدارس و همه دانش آموزان از معلم برخوردار شده اند.
وی افزود: رشد یک و هفت دهم درصدی برای مقطع ابتدایی و در مجموع به کل دانش آموزان ۲ درصد اضافه و بیش از ۳۰۰ هزار دانش آموز امسال به تعداد دانش آموزان افزوده شده است.
حاجی میرزایی ادامه داد: مدارس غیردولتی برای دریافت شهریه ضوابطی دارند که بخشی از آن اجباری است و برای آموزش دانش آموزان است و هیچ مدرسهای حق دریافت بیش از میزان شهریه را ندارد.
وی تصریح کرد: بخشی از این مدارس غیردولتی، خدماتی اختیاری دارند و برای آن شهریه دریافت میکنند و چنین خدمات نباید به خانوادهها تحمیل شود و به مدارس متخلف برخورد خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش به شایعه خصوصی سازی مدارس اشاره کرد و افزود: این موضوع هیچ صحتی ندارد و به هیچ وجه امکان پذیر نیست، زیرا آموزش و پرورش، امری حاکمیتی است و نمیتواند به بخش خصوصی واگذار شود.
حاجی میرزایی اضافه کرد: بخش خرید خدمات، ارتباطی با خصوصی سازی ندارد و برای مناطق محروم نیز که با کمبود معلم مواجه هستیم به معنای خصوصی سازی نیست.
وی به سرانه مدارس اشاره کرد و افزود: بودجه مدارس از کاستیهای ساختاری رنج میبرد و این سبب شده این وزارتخانه حداکثر بودجه خود را که میگیرد، باز هم باکسری مواجه شود و ما درصدد هستیم که اصلاحاتی را در بودجه برای سال ۹۹ در نظر بگیریم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آسیبهای اجتماعی در مدارس گفت: باید با مصونیت سازی دانش آموزان آنها را در برابر آسیبهای اجتماعی بیمه کنیم و آموزش و پرورش در این زمینه برنامههای خوبی در نظر دارد.
وی همچنین تنوع بیش از حد مدارس را یادآور شد و افزود: سیاست آموزش و پرورش توجه به مدارس دولتی است و ما به سمت کاهش تنوع مدارس، پیش خواهیم رفت.
حاجی میرزایی همچنین گفت: حساب واحدی برای هر مدرسه در نظر گرفته شده است که تمام دریافتیها و پرداختیهای مدارس شفاف شود.
وی همچنین تاکید کرد: خدمات آموزشی در مدارس دولتی رایگان است و اگر وجهی از اولیا گرفته میشود باید به صورت اختیاری و برای فعالیتهای غیررسمی باشد.
حاجی میرزایی همچنین به کتابهای کمک آموزشی اشاره کرد و افزود: این کتابها مورد تایید ما نیست و هر آنچه دانش آموز احتیاج دارد در کتابهای درسی آمده است و دانش آموزان ما نیز نیازمند مطالب این کتابها نیستند.
وی درباره بیمه معلمان نیز گفت: میان شرکتهای بیمهای و آموزش و پرورش در سالهای گذشته تعارضاتی پیش آمده است و ما با تعامل با شرکتهای بیمهای این مشکل را حل خواهیم کرد.
وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره فعالیت خیرین مدرسه ساز افزود: خیرین مدرسه ساز امسال هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای مدرسه سازی تعهد کردند و امیدواریم که آموزش و پرورش هم بتواند به همین میزان به امر مدرسه سازی اختصاص دهد.