شناسهٔ خبر: 35455738 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

حل مشکل بیمه‌ای معلمان/ «کنکور» نظام آموزشی را به گروگان گرفته است

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ضرورت دارد در شیوه سنجش دانش‌آموزان بازنگری شود، گفت: پدیده کنکور تمام نظام آموزشی را به گروگان گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در نخستین نشست خبری خود که در دبیرستان دخترانه دوره اول شهدای هفتم تیر برگزار شد، اظهار کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نقشه راه آموزش و پرورش و دستاورد خیلی بزرگ است؛ این سند با استفاده از دانش متخصصان و صاحبنظران دانشگاهی و حوزوی و ارزیابی تجربیات دهه‌های گذشته نظام تعلیم و تربیت و مشارکت صاحبنظران این عرصه تدوین و تصویب شده است که راهبری این سند در آموزش و پرورش ما را ناگزیر به شناسایی اولویت‌ها می‌کند و مشخص کند از چه نقطه‌ای باید شروع کنیم و پیشران ما برای  شروع تحول کجاست.

* 8 محور در دستور کار 2 سال آینده آموزش و پرورش

وی ادامه داد: در دو سال آینده ۸ محور را در دستور کار قرار دادیم و تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم که نهادسازی و ریل‌سازی لازم برای استمرار تحولات پیش‌بینی شود. 

حاحی‌میرزایی بر لزوم تربیت چند ساحتی تأکید کرد و گفت: همانطور که وجود انسان چند ساحتی است، تربیت هم باید چند ساحتی باشد و رشد متوازن در گروی توجه به همه ساحت‌هاست؛ تحقق این هدف لازمه همکاری همه است.

وی ادامه داد: اگر مأموریت آموزش و پرورش را آماده کردن انسان‌ها برای مشارکت مؤثر در پیشرفت و تعالی جامعه و تحصیل رفاه و سلامت برای خود، خانواده‌شان و جامعه بدانیم، اگر اصالت و مأموریت آموزش و پرورش را مصونیت بخشی به نسل نو در برابر هجوم تغییرات گسترده و پرشتابی که جامعه را در معرض خود قرار می‌دهد، بدانیم و ایمن کردن آنان را نسبت به سرخوردگی، یاس، دلزدگی و ناامیدی و انفعال نجات دهیم و اگر به دنبال این هستیم که مجال کافی برای خلاقیت، پژوهش و پرسشگری را توسعه دهیم، نیازمند این هستیم که از تعلیم و تربیتی که حافظه محور و انباشت حافظه است، به سمت تعلیم و تربیت تمام ساحتی برویم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: تحقق این هدف یعنی انتقال تک ساحتی و چند ساحتی نیازمند همه جامعه و کارشناسان است و ما نیازمند پرورش دانش‌آموزان در این ساحت‌ها هستیم؛ اگر ابعاد وجودی انسان‌ها در این ساحت‌ها پرورش پیدا نکند، این وجود برای انجام مسؤولیت‌های فردی و اجتماعی دچار اختلال خواهد شد و اینها همه آموختنی و کسب کردنی است و باید نظام آموزشی به این نیاز پاسخگو باشند.

وی افزود: تلاش می‌کنیم در پایان دوره آموزش عمومی تا حدی از توانمندی‌ها دانش‌آموزان آشنا باشند و فرد به توانایی‌های پایه لااقل در این ساحت‌های ششگانه دست یافته باشد. 

*  ضرورت بازنگری شیوه سنجش و ارزشیابی دانش‌آموزان 

وزیر آموزش و پرورش  با بیان اینکه ارزیابی‌های کنونی هم در درون آموزش و پرورش و هم سازمان سنجش آموزش کشور تنها می‌تواند بخش کوچکی از توانایی‌های دانش‌آموزان را ارزیابی کند، گفت: از جمله کاستی‌هایی که نظام تعلیم و تربیت ما از آن رنج می‌برد، ارزشیابی‌هایی است که به منحصر سنجش محدود و تک ساحتی دانش‌آموزان است و بنابراین ضرورت دارد در شیوه سنجش و ارزشیابی دانش‌آموزان بازنگری شود.

وی ادامه داد: پدیده کنکور منحصراً در انتهای نظام آموزشی قرار گرفته است و تمام نظام آموزشی را به گروگان گرفته است؛ چون تمام تحرکات و فعالیت‌ها نهایتاً در سنجش از یک بعد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و مابقی ساحت‌ها مورد غفلت هستند. 

* شورای هماهنگی زیرنظام‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را تشکیل می‌دهم

حاجی‌میرزایی بر استقرار زیرنظام‌ها به عنوان محور دوم تأکید کرد و گفت: تحقق تحول در 6 زیرنظام پیش‌بینی شده است؛ تحولاتی در مدیریت و راهبری، منابع انسانی، منابع مالی، پژوهش و ارزیابی، فضا و تجهیزات و در برنامه درسی باید انجام شود؛ برای هر یک از زیرنظام‌ها مسؤولی تعیین می‌کنم و تحقق اینها را در دو سال پیگیری خواهم کرد و شورای هماهنگی زیرنظام‌ها را با مسؤولیت خودم به طور مرتب تشکیل می‌دهم؛ همچنین از تمام صاحبنظران برای مشارکت در این عرصه دعوت می‌کنم.

وی اضافه کرد: مبنای ارزیابی مدیران در تمام سطوح آموزش و پرورش، میزان وفاداری و توانمندی به اجرای برنامه‌های تحت عنوان تحولات زیر نظام‌های سند تحول بنیادین خواهد بود.

* ایده مدرسه بدون دیوار

وزیر آموزش و پرورش، محور سوم در برنامه‌اش را تقویت نهاد مدرسه عنوان کرد و گفت: سال‌هاست که از مدرسه محوری در آموزش و پرورش سخن گفته شده است اما کافی نیست و باید مدرسه را به عنوان محوری‌ترین و کانون اصلی تحول مورد توجه قرار دهیم؛ ارزیابی مجموعه نظام آموزشی، در مدرسه است؛ تمام اتفاقاتی که در سطوح و لایه‌ها انجام می‌شود، تجلی و تبلورش در مدرسه اتفاق می‌افتد.

وی بر لزوم توجه به مدرسه تأکید کرد: باید مدیران مدارس را توانمند کنیم و ظرفیت آنها را برای پذیرفتن نقش‌های متنوع و تربیت چندساحتی افزایش دهیم؛ باید تنوع محیط‌های یادگیری را که در سند مورد تأکید قرار گرفته است، بپذیریم.

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه کلاس بخشی از محیط یادگیری است، اظهار کرد: وقتی ایده مدرسه بدون دیوار را مطرح کردیم، به دنبال پیوند بین مدرسه و جامعه بودیم؛ معتقدیم که مدرسه به نیازهای جامعه پاسخ می‌دهد و جامعه نیازهایش را باید در مدرسه جستجو کند؛ آینده جامعه در مدرسه شکل می‌گیرد و امروز جامعه ما را دیروز مدرسه ما ساختند؛ وقتی پیوندها عمیق‌تر، نزدیک‌تر و گسترده‌تر باشد، هم‌افزایی‌ها افزایش پیدا خواهد کرد و بنابراین تلاش می‌کنیم بین مدرسه و جامعه و بین مدرسه و خانواده پیوند برقرار کنیم.

وی با اشاره به طرح بوم گفت: اجرای طرح بوم که طرح ویژه مدارس است، اختیاراتی را در مدارس دوره ابتدایی دوم و دوره متوسطه اول اعطا کرده است که مدارس بتوانند هفته‌ای ۲ ساعت از برنامه درسی خودشان را متناسب با نیازهای دانش‌آموزان و نیازهای منطقه، آگاهی‌های لازم را به دانش‌آموزان برای حضور مؤثرتر و فعالانه‌تر در زندگی جمعی انتقال دهند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این طرح به صورت آزمایشی در حال اجراست و عوامل اجراکننده آن، تحت آموزش‌های مختلفی قرار گرفتند و باید این آموزش‌ها استمرار پیدا کند؛ سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی باید تمام توجه و تمرکز خود را بگذارد که این طرح با قابلیت کافی، رعایت استانداردهای لازم و نتیجه‌بخشی مؤثر انجام شود. 

* سند تحول نیازمند مرد تحول است

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه باید در انتخاب مدیران آموزشگاهی دقت کنیم، گفت: مدیر دانا و توانا کلید موفقیت است و باید تلاش کنیم ثبات مدیریت داشته باشیم؛ عملکرد کل نظام آموزش و پرورش در مدرسه ارزیابی می‌شود و عملکرد اصلی، آن نتیجه‌ای است که از مدرسه می‌گیریم.

وی، محور چهارم را  بهبود مدیریت در آموزش و پرورش است عنوان کرد و افزود: مدیران توانمند هستند که می‌توانند تغییرات را مدیریت کنند و سند تحول نیاز به مدیر تحول‌خواه دارد و نیازمند مرد تحول است؛ استقرار یک سند به مراتب پیچیده‌تر از تولید یک سند است؛ اگر جمعی از اندیشمندان مشارکت کردند که سند تولید شود، باید برای اجرای ظرفیت‌های مهم را بسیج کردیم و یکی از ظرفیت‌ها، مدیران توانمند و شایسته است.

* امروز زمانی است که برای تربیت مدیران آموزشگاهی باید اندیشه کنیم

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه شرط مشترک مدیریت در همه سطوح آموزش و پرورش، برخورداری از ظرفیت نیروی انسانی است، اضافه کرد: مدیریت در آموزش و پرورش یک مدیریت کاملا تخصصی و پیچیده است و مدیریت آموزشگاهی باید مورد توجه قرار گیرد؛ ما صد سال است که به موضوع معلم و تربیت معلم فکر کردیم و مرکز و دانشگاه ایجاد کردیم اما امروز زمانی است که برای تربیت مدیران آموزشگاهی هم اندیشه کنیم.

وی با بیان اینکه احراز صلاحیت مدیران یک اصل مهم است و استاداری مهم است که نباید از آن عدول کرد، افزود: در کنار مدیریت آموزشگاهی، مدیریت دارایی‌ها، مدیریت مالی و اداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

* علاقه‌مند هستم  برای معلمان قانون خاص داشته باشیم 

حاجی میرزایی به ارتقای جایگاه معلم را محور پنجم عنوان کرد و ادامه داد: معلمان همچنان مورد اعتماد جامعه هستند و تمام کاستی‌ها در پرتو معلم توانمند برطرف می‌شود و در غیر این  صورت قادر نخواهیم بود به اهداف نظام تعلیم و تربیت دست پیدا کنیم.

وی تمرکز بر صلاحیت و معیشت معلم را مورد توجه قرار داد و گفت: معلم در آموزش و پرورش یک کارمند نیست که همان کارمند با آن برخورد کرد بلکه معلم، مربی، الگو و اسوه است و باید به آن تأسی شود بنابراین جایگاه رفیع و بالایی دارد؛ بسیار علاقه‌مند هستم که برای معلمان قانون خاص داشته باشیم و تلاشی را در این زمینه آغاز خواهیم کرد که نگاه به معلم، جدا از نگاه به مجموعه اداری کشور باشد.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در بهره‌گیری از امکانات و خدمات رفاهی و آموزشی در آموزش و پرورش، اولویت را به معلمان خواهیم داد و بحث بیمه معلمان را با جدیت دنبال می‌کنیم؛ بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان‌های بیمه‌گر تعارضاتی به وجود آمده است و در صدد هستم که با مذاکره با سازمان بیمه مرکزی، شرایط متناسب‌تری را برای بیمه معلمان فراهم کنیم.

* آموزش با کیفیت حق هر دانش‌آموزی است

حاجی میرزایی، عدالت آموزشی را محور ششم فعالیت خود را ذکر کرد و افزود: ما در طی سال‌های گذشته فرصت‌های کمی آموزش را خوب توزیع کردیم و به دنبال توسعه کیفی فرصت‌های آموزشی هستیم؛ آموزش با کیفیت حق هر دانش‌آموزی است و خانواده‌های از امکان انتخاب مدرسه کیفی‌تر برخوردار باشند.

وی ادامه داد: ما فاصله‌های که در برخورداری از فضا و تجهیزات آموزشی بین مناطق مختلف است را کاهش خواهیم داد و سال گذشته حدود 11 استان از سطح متوسط کشوری کمتر بود که امسال یک از استان‌ها خارج شد و تمرکز ما به سمتی است که آنهایی که از سطح متوسط کمتر هستند به متوسط ارتقا پیدا کنند.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: اولویت ما توسعه مدارس دولتی است چرا که گسترده‌ترین و فراگیرترین نهاد آموزشی ما مدارس دولتی است و بنابراین توجه ویژه به مدارس دولتی است.

*خیرین مدرسه‌ساز و مدرسه‌یار یکی از بهترین شرکاری آموزش و پرورش هستند

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه در محور هفتم، مشارکت مؤثر همه عناصر سهیم و همه شرکای آموزش و پرورش را داریم، گفت: آن چیزی که در سند آماده است اگر قرار است تحقق پیدا کند بدون مشارکت همه بخش‌های اقتصادی و اجتماعی کشور مؤثر نخواهد بود؛ باید بین نیازهای بخش‌های مختلف و محتوای آموزشی و برنامه‌های درسی ارتباط برقرار کردیم.

وی اضافه کرد: شوراهای آموزش و پرورش ظرفیت بسیار بزرگی است که پیوند بین آموزش و پرورش و دستگاه‌های مختلف است؛ ظرفیت‌ها، منابع و نیازهای محلی باید سازماندهی شود؛ خیرین مدرسه‌ساز و مدرسه‌یار یکی از بهترین شرکاری آموزش و پرورش هستند که در سال‌های گذشته خدمات ارزنده‌ای را به آموزش و پرورش داشتند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: تلاش می‌کنیم سهم دولت را به سهم خیرین اضافه کنیم؛ در سال‌جاری خیرین ۱۵۰۰ میلیارد تومان تعهد کردند و دولت نیز در همین میزان را برای مدرسه‌سازی پیش‌بینی کرد.

وی تصریح کرد: انجمن اولیا و مربیان به عنوان یک نهادی که باید پیوند خانه و مدرسه را برقرار کند، نیازمند روش‌های نوین و خلاقانه است که باید در دستور کار قرار دهند.

*حال اقتصاد آموزش و پرورش حالش نیست 

حاجی‌میرزایی با اشاره به محور هشتم، گفت: اقتصاد آموزش و پرورش حالش خوب نیست و نیازمند توجه است؛ شاید در دهه‌های گذشته کمتر اقتصاددانان برجسته با فعالیت‌های آموزشی پیوند برقرار کردند و مصمم هستم که موضوع اقتصاد آموزش و پرورش و پایدار کردن منابع آموزش و پرورش را در دستور کار قرار دهم.

وی ادامه داد: موضوع صندوق ذخیره فرهنگیان به عنوان یکی از دستور کارهای کمیته اقتصادی است که با مشارکت اقتصاددانان برجسته انجام خواهم داد و از دکتر طیب‌نیا دعوت کردم که به ما کمک کنند؛ پایدار کردن منابع و اصلاح ساختار بودجه آموزش و پرورش در دستور کار این کمیته قرار خواهد گرفت.

*  ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز با احتساب پیش‌دبستانی‌ها ثبت نام شده‌اند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در ابتدای مهر همه مدارس از معلم برخوردار خواهند بود و ان‌شاءالله دانش‌آموزان بدون دغدغه‌ای می‌توانند تحصیل را آغاز کنند، گفت: ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز با احتساب پیش‌دبستانی‌ها ثبت نام شده‌اند و ۹۸.۵ درصد افراد لازم التعلیم تحت پوشش قرار گرفته‌اند و امسال در پایه اول ابتدایی 1.7 درصد  و در مجموع دوره ابتدایی ۲ درصد رشد دانش‌آموز داریم.

وی با اشاره به اینکه ۴۸۰ هزار دانش‌آموز اتباع داریم که 3.5 درصد از دانش‌آموزان ما را تشکیل می‌دهد، افزود: ما به شعار «آموزش حق همه افراد است»،  معتقدیم؛ ۵۷۰ هزار کلاس درس و ۱۱۰ هزار واحد آموزشی آماده بازگشایی مدارس‌ هستند که از این تعداد ۴۵ هزار مدرسه کمتر از ۵۰ دانش‌آموز است و نشان می‌دهد فرصت آموزشی در محروم‌ترین مناطق فراهم کردیم.

حاجی میرزایی ادامه داد: ۵۱ درصد مدارس در مناطق روستایی قرار دارد در حالی که ۲۰ درصد دانش آموزان در مناطق روستایی هستند و نشان از توجه به مناطق روستایی است.

وی با بیان اینکه ابلاغ 96 درصد معلمان انجام شده است،  اظهار کرد: 142 میلیون جلد کتاب درسی در 1000 عنوان آماده و توزیع شده است؛ کتاب‌های درسی به دلیل تخصیص ارز دولتی به کاغذ، با ۷۰ درصد یارانه در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد و 32 میلیارد تومان نیز برای توزیع رایگان کتب در مناطق محروم در نظر گرفته‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش بر نظارت بر مدارس اشاره کرد و گفت: ۲۸ هزار بازدید انجام شده است و مواردی که تخلف صورت گرفته است نسبت به استرداد وجوه و با لغو ابلاغ مدیر و لغو ابلاغ مدرسه اقدام شده است.

وی تأکید کرد: سیاست ما حمایت از مدارس غیردولتی و نظارت است و تلاش می‌کنیم چون آموزش و پرورش یک امر حاکمیتی است در مدارس دولتی و غیردولتی معیارهای آموزش و پرورش در تمام سطوح به دقت مورد مراقبت قرار گیرد.

انتهای پیام/

نظر شما