شناسهٔ خبر: 35382918 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

تحلیل روز/

انتخابات رژیم صهیونیستی؛ سرنوشت نتانیاهوبه صندوق های رای بستگی دارد

بدون شک انتخابات پارلمانی رژیم اشغالگر صهیونیستی، به خاطر تاثیر مستقیم و زیاد بر مسائل و سیاست های داخلی و خارجی رژیم صهیونیستی،سزوار این است که لقب حساس ترین و سرنوشت سازترین رویداد را به خود بگیرد.

صاحب‌خبر -

العالم - فلسطین

این انتخابات، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی را بر آن داشته تا همه برگه های خود را یک باره پیش از انتخابات رو کند که این خود بیانگر ترس وی از سرنوشتی است که نمی خواهد آن را بپذیرد و با روش های مختلف درصدد دور شدن از آن است. نتانیاهوبا چالش ها و مشکلات زیادی روبروست که برای رسیدن به ساحل امن باید از آنها عبورکند. برجسته ترین این چالش های داخلی در صحنه سیاست به شرح زیراست:

ساختار حزبی در رژیم صهیونیستی

به نظر نمی رسد فضای سیاسی رژیم صهیونیستی به نفع نتانیاهو باشد (علیرغم توانائی وی بر ایجاد رویدادهای غافلگیر کننده) زیرا نظر سنجی ها نیز حاکی از ناتوانی نتانیاهو و لیکود در به دست آوردن رای اکثریت است. ائتلاف میانه "آبی وسفید" نیز نمی تواند اکثریت لازم را به دست بیاورد. بنابراین دو طرف فقط سناریوی ائتلاف با احزاب کوچک برای به دست آوردن 61 کرسی کنست را پیش رو دارند.

از نتایج نظر سنجی ها می توان به این نتیجه رسید که لیست مشترک عربی بر 11 کرسی دست خواهد یافت در حالی که حزب "اسرائیل خانه ماست" به رهبری ایگدور لیبرمان بر 9 کرسی و ائتلاف راستگراها به رهبری آیلیت شاکید و نفتالی بنت بر 9 کرسی و اتحادیه دموکراتیک بر 5 کرسی و حزب کار، بر 4 کرسی دست خواهند یافت.

همه این احزاب نیز با شرکت در کابینه تشکیل شده از سوی نتانیاهو، مخالف هستند، و جمع همه کرسی های این احزاب 39 کرسی خواهد بود که در صورت ادغام با ائتلاف آبی و سفید و دست یافتن بر 71 کرسی ، شکست نتانیاهو را رقم خواهد زد. شرایط برای نتانیاهو بسیار دشوار است و وی انتظار ندارد شرایط فعلی نسبت به شرایط زمان تشکیل کابینه پس از انتخابات آوریل گذشته تغییری کرده باشد.

درخواست های احزاب راستگرا، عرصه را بر نتانیاهو تنگ کرده است این در حالی است که نتانیاهو تلاش می کند موافقت خود با این درخواست ها را از طریق تسلط رژیم صهیونیستی بر منطقه غور اردن و کرانه باختری اعلام کند. نتانیاهو برای خروج از این تنگنا، باید به درخواست راستگراها پاسخ دهد که این مساله اجازه نمی دهد دولت قدرتمندی داشته باشد و کابینه اش تابع مواضع احزاب راست گرا خواهد بود. اگر مسائل به این شکل پایان نیابد می توان شاهد سناریویی بود که شاید جدید باشد اما در پایان نتانیاهو رابه جهنم خواهد فرستاد به گونه ای که لیکود بدون حضور وی دولت تشکیل دهد طرحی که لیبرمان از آن دم زد و گفت می توان در دولتی لیکودی بدون نتانیاهو مشارکت کرد.

روی دیگر این سناریو؛ ائتلاف لیکود با بنی گانتز و ائتلاف میانه آبی وسفید بدون نتانیاهوست. به گونه ای که لیکود شخص دیگری غیر ازنتانیاهو را برای دوره اول و گانتز را برای دوره دوم نخست وزیری معرفی کند اما علیرغم همه این نشانه ها که به ضرر نتانیاهوست اما وی توان ایجاد غافلگیری در صندوق های رای را دارد به ویژه که همه برگه های خود را رو کرده و تا آخرین نفس مبارزه می کند زیرا رقیبی برای برد در انتخابات ندارد از این رو همه برگه های امنیتی یا عادی سازی روابط با عرب ها و شهرک سازی را رو کرده است.

همه این اقدامات نیز برای به دست آوردن رای اکثرت درکنست برای تصویب قانونی است که به وی در طول ریاستش مصونیت از محاکمه دهد تا بدین ترتیب از پرونده های فسادی که در انتظارش است و امکان دارد به زندگی سیاسی وی پایان دهد، رهایی یابد. همه اینها نیز به نتیجه صندوق های رای در روز سه شنبه و موفقیت نتانیاهو و رهایی از محاکمه یا سقوط پرسرو صدای قویترین مرد لیکود و رژیم صهیونیستی در دو دهه بستگی دارد .

حسین الموسوی

نظر شما