شناسهٔ خبر: 35378041 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

پرونده مکتب‌خانه | بخش دوم؛

تناقض‌گویی مسئولین؛ آموزشگاه یا مدرسه؟ / سازمان نوسازی: عنوان آموزشگاه در تابلو مدارس درج می‌شود! پرونده مکتب خانه | بخش اول؛ تغییر کاربری زیر پوست امین‌آباد / فرماندار شهر ری پاسخ دهد! میرزاده: «آموزشگاه» با مدرسه تفاوت دارد

به گفته دبیر شورای عالی آموزش و پرورش استفاده از عنوان «مدرسه» برای مراکز غیر رسمی ممنوع است اما برخی مدارس دولتی با عنوان آموزشگاه به فعالیت می‌پردازند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو- مصطفی رحیمی؛ در هفته های اخیر طی تماسهای مکرر مردمی با خبرگزاری دانشجو عنوان شد که در حین انجام تخریب و نوسازی، نام یک مدرسه به آموزشگاه تغییر کرده است. به همین منظور فعالان مدنی محله امین آباد و والدین بچه‌های مدرسه با ارسال نامه به فرماندار شهرستان ری خواستار رسیدگی به این موضوع شدند.

تناقض‌گویی مسئولین؛ آموزشگاه یا مدرسه؟! / سازمان نوسازی مدارس: عنوان آموزشگاه در تابلو مدارس درج می شود!

 

طبق بررسی های انجام شده این مورد به صورت قارچ گونه در برخی روستاهای حاشیه تهران رخ داده است و از آنجا که آموزش و پرورش نقش مهمی در رشد و توسعه و آینده کشور ایفا می کند خبرگزاری دانشجو به صورت ویژه این پرونده را پیگیری کرد.

برای پیگیری سراغ آموزش و پرورش ناحیه 1 شهرستان ری  رفیتم تا موضوع را پیگیری کنیم، اما متاسفانه تنها جوابی که گرفتیم تهدید بود!

در ادامه برای روشن شدن مسئله به سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی مراجعه کردیم.

سید حمایت میرزاده در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو با بیان اینکه در بحث آموزش با مدرسه و آموزشگاه مواجه هستیم، گفت: وظیفه هر دو نهاد، کارهای آموزشی است با این تفاوت که در مدرسه آموزش و تحصیل رسمی منجر به صدور مدرک می شود اما در آموزشگاه علمی آزاد فرد کلاس های تقویتی را می گذراند که منجر به صدور مدرک نمی شود، بنابراین آموزشگاه مدرسه نیست.

در این خصوص از اداره نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان تهران موضوع را پیگیری کردیم که در جواب گفتند: استفاده از نام آموزشگاه و یا مدرسه تفاوتی از نظر معنایی نداشته با توجه به اینکه مدارس در دو نوبت و مقاطع مختلف تحصیلی استفاده می شود، عنوان آموزشگاه در تابلو مدارس درج می شود.

به گزارش خبرگزاری پانا مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین بر اجرای این سند در سال 98 تاکید و اظهار امیدواری کرد در سال 98 آیین‌نامه اجرایی مدارس به تصویب شورای عالی آموزش‌وپرورش برسد و سپس ابلاغ شود تا بر اساس آن مدارس فعالیت کنند، همان سندی که در 64 صفحه آن 25 بار روی عنوان "مدرسه" تاکید شده است.

حالا با کمی تامل این سوال در ذهن به وجود می آید که چگونه می شود سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و لازم الاجراست با تصمیم مدیران دولتی، در نام گذاری مدارس هم خود را ناتوان نشان داده است؟

و در نهایت به استان خراسان رضوی رفتیم تا در سکوت وزارت آموزش و پرورش استان تهران پاسخ را از رضا صابری؛ معاون آموزش متوسطه استان خراسان رضوی بگیریم.

صابری گفت: منبع اصلی وجه تمایز بین آموزشگاه و مدرسه خود سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

وی با بیان اینکه در سند تحول بنیادین به صراحت از عنوان مدرسه نام برده شده است افزود: مدرسه کانون تربیت بوده و در سند تحول هم به صراحت به آن اشاره شده است.

صابری اضافه کرد: بنابراین عنوان مدرسه یک واژه تمام ساحتی است اما آموزشگاه همه ابعاد شخصیتی را در بر نمی گیرد و تک بعدی است، دامنه آموزشگاه محدود می شود به آموزشهای خاصی و لذا ماهیت آموزشگاه با مدرسه تفاوت دارد.

مهدی نوید ادهم در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم درباره فعالیت مراکز آموزشی که بدون اخذ مجوز از آموزش و پرورش نام مرکز خود را "مدرسه" گذاشته و از خانواده‌ها سودجویی می‌کنند، اظهار‌ کرد: واژه مدرسه از دیرزمان متعلق به مراکز آموزشی و پرورشی است که براساس قوانین و مقررات وظیفه آموزش رسمی را انجام می‌دهد و مدارس مجوز خود را از آموزش و پرورش دریافت می‌کنند.

باید پرسید چگونه ما نگران سوء استفاده از نام "مدرسه" در مراکز غیررسمی هستیم زمانی که مدارس رسمی به صورت علنی شاهد تغییر عنوان مدرسه به آموزشگاه هستیم؟

کمیسیون آموزش مجلس عنوان می کند که آموزشگاه با مدرسه متفاوت است، سازمان نوسازی مدارسه می گوید تفاوتی ندارد و از آن طرف دبیر شورای عالی آموزش و پرورش استفاده از عنوان مدرسه برای مراکز غیر رسمی را خلاف قانون می داند! سوال اینجاست که علت این تناقضات چیست؟ چه کسی باید نسبت به این مسئله پاسخ گو باشد؟

 چه کسی باید پاسخگوی این ابهامات در مورد استفاده از عناوین مدارس به صورت سلیقه ایی در نظام آموزشی باشد؟

 آیا انجام کارهایی از این قبیل آن هم به صورت پنهانی و بدون سر و صدا زمینه خصوصی سازی مدارس دولتی را آماده می کند؟! نفع این بی قانونی‌ها به چه کسانی می رسد؟

منتظر پیگیری و پاسخ وزارت آموزش و پرورش با توجه به انتصاب وزیر جدید و در راستای منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم پاسخگویی همه ی مسئولین در سطوح مختلف به مردم و افکار عمومی هستیم.

 

نظر شما