به گزارش خبرنگار ایسنا، سعید رسولی امروز (20 شهریور) پس از بازدید از مسیر راه آهن ملایر-کرمانشاه در نشست با استاندار و جمعی از مدیران استان با بیان اینکه همواره اتصال مراکز استانها به شبکه ریلی کشور در دستور کار قرار داشته، گفت: خوشبختانه در این دولت چهار مرکز استان از جمله کرمانشاه به شبکه ریلی کشور متصل شدند.
رسولی، اقتصادی شدن مسیر ریلی را منوط به جابجایی بار دانست و افزود: در همین راستا تیم بهره برداری به استان کرمانشاه اعزام شدند وچشمه های بار شناسایی شده و تلاش بر این است بتوانیم چشمه های بار استان را به مسیر ریلی متصل کنیم تا استفاده از این مسیر صرفه اقتصادی لازم را پیدا کند.
وی به جابجایی ریلی بار در بسیاری بنادر و دهکده های خشک دنیا اشاره کرد وافزود: ما به هیچ عنوان رقیب جاده نستیم اما قاعدتا جابجایی بارهای حجیم آن هم در مسافت های طولانی تنها بوسیله قطار توجیه پذیر خواهد بود.
وی به تلاش های شرکت راه آهن برای افزایش جابجایی ریلی بار اشاره کرد وافزود: در گذشته صاحبان بارهای عمده جهت استفاده از مسیر ریلی باید سرمایه گذاری در ساخت این مسیر می داشتند، اما امروزه با توجه به بحث نیاز اقتصادی که به جابجایی ریلی بار داریم، از دولت و مجلس خواسته ایم که اجازه دهند این سرمایه گذاری توسط خود دولت صورت گیرد تا مشوقی برای استفاده صاحبان بار از مسیر ریلی شود.
سرعت حرکت قطارهای کرمانشاه 2 برابر می شود
وی در ادامه در خصوص سرعت پایین حرکت قطارها در مسیر کرمانشاه-ملایر، گفت: برخی مسائل فنی این مسیر باقی مانده که با توجه به بحث نزدیکی ایام اربعین ظرف یک ماه آینده عملیات جهادی در این مسیر خواهیم داشت.
رسولی تصریح کرد: به نظر می رسد با این اقدامات ظرف مدت کوتاهی سرعت حرکت قطارها در بخش هایی از این مسیر افزایش می یابد و با ادامه کارهای باقی مانده، ظرف مدت کوتاهی زمان حرکت قطارها در این مسیر به بیش از نصف کاهش می یابد.
وی افزود: از هم اکنون این آمادگی را داریم که سرعت قطارها را افزایش دهیم، اما با توجه به اینکه بخشی از عملیات عمرانی در این مسیر باقی مانده، ترجیح میدهیم کارهای خط تمام شود و بعد سرعت قطارها را افزایش دهیم.
قطار کرمانشاه 4 ستاره است
رسولی در خصوص فرسوده بودن واگن های قطارها در مسیر کرمانشاه-ملایر همگفت: تمام تلاشمان این است که قطارهای با کیفیت در این مسیر تردد کنند.
وی با اشاره به واگذاری ناوگان حمل و نقل ریلی کشور به بخش خصوصی، گفت: ما تنها ناظر بر وضعیت فعالیت آنها هستیم و امسال بسیاری واگن ها به دلیل فرسودگی و عدم توانایی شرکت های مسافربری در تعمیر آنها از گردونه استفاده خارج شدند.
وی افزود: از ابتدای امسال هم طرح رتبه بندی قطارهای مسافری به اجرا درآمده تا مسافرین متوجه کیفیت قطارها و امکانات آنها شوند.
رسولی تصریح کرد: در حال حاضر قطارها به سه دسته پنج ستاره، چهار ستاره و سه ستاره تقسیم بندی میشود که تنها پنج درصد قطارها پنج ستاره بوده و مابقی سه ستاره و چهار ستاره هستند.
وی افزود: قطاری که در مسیر کرمانشاه تردد میکند از نوع چهارستاره است و تلاش ما این است که بتوانیم در تمام مسیرهای کشور سبدی از قطارهای سه تا پنج ستاره را داشته باشیم تا مسافران امکان انتخاب داشته باشند.
معاونوزیر راه در خصوص راه اندازی اداره کل راه آهن در استان کرمانشاه هم گفت: شاخص هایی برای راه اندازی اداره کل راه آهن تعیین کرده ایم، از جمله بحث میزان بار و مسافر و طول خط و ... و کرمانشاه باید تلاش کند ویژگی های تردد در مسیر ریلی خود را به این شاخص ها نزدیک کند.
وی ادامه داد: با توجه به قطبیت استان در غرب کشور و ادامه مسیر تا مرز خسروی و پتانسیل بالایی که از هم اکنون این مسیر در جذب بار دارد، در حد اختیارات خود به زودی مدیری برای راه آهن کرمانشاه در استان منصوب میکنیم. این مدیر در استان اختیار تام داشته و میتواند تمام مشکلات در حوزه راه آهن را رفع کند.
رسولی یادآور شد: در خصوص راه اندازی اداره کل راه آهن اختیاری نداریم و مربوط به سازمان امور استخدامی است که باید مصوب کنند، اما تعیین مدیر از سوی شرکت راه آهن میتواند کارهای استان در حوزه راه آهن را تسریع کرده و مشکلات را برطرف کند.
معاون وزیر راه در ادامه با اشاره به تردد قطار گردشگری دربسیاری مسیرهای ریلی کشور و استقبال از آن، گفت: این آمادگی را داریم که در استان کرمانشاه نیز این قطار به حرکت در بیاید و فعال شود و امیدواریم بخش خصوصی در این زمینه در استان پای کار بیاید.
رسولی تصریح کرد: همچنین آمادگی داریم بخش خصوصی در زمینه راه اندازی مراکز خرید و فرهنگی و ... در محدوده ایستگاه راه آهن کرمانشاه ورود کند.
14 هزار کیلومتر "خط ریلی" در کشور داریم
مدیرعامل شرکت راه آهن در ادامه با بیان اینکه توسعه راه آهن همواره به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی کشور ها مطرح است، گفت: توسعه راه آهن به دلیل برخی ویژگی های ذاتی و منحصر به فرد از جمله صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش تلفات جاده ای و نیز کاهش آلاینده های زیست محیطی همواره مورد توجه دولت ها قرار داشته است.
وی افزود: کلنگ راه آهن سراسری در ایران نیز در سال 1306 زده شده و اولین مسیر راه آهن سراسری در سال 1317 به بهره برداری رسید، هرچند پیش از آن در برخی مناطق از جمله "جلفا" راه آهن منطقه ای فعالیت میکرد.
رسولی خاطرنشان کرد: تا پیش از انقلاب حدود 4000 کیلومتر مسیر راه آهن در کشور به بهره برداری رسیده و امروزه شاهد بهره بردازی از حدود 14 هزار کیلومتر مسیر ریلی در کشور هستیم.
معاون وزیر راه در ادامه از ساخت واگن و لوکومتیو در کشور خبر داد و افزود: یک تفاهم نامه 2000 میلیارد تومانی در این زمینه با سازمان برنامه و بودجه داریم و بر اساس آن امسال 974 دستگاه واگن و لوکومتیو در کشور در حال ساخت است.
وی افزود: آمادگی کامل را برای ورود بخش خصوصی به این حوزه داریم و از تمام فعالان بخش خصوصی استان کرمانشاه نیز در خصوص ساخت ناوگان ریلی دعوت به همکاری می کنیم.
انتهای پیام
نظر شما