شناسهٔ خبر: 35233843 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

هشدار درخصوص استفاده از ظروف یک‌بار مصرف در ماه محرم

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: به هیچ عنوان نباید ماده‌ غذایی که دمای بالاتر از 40 درجه درون این ظروف نگهداری شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، این روزها از کوچه و پس‌کوچه‌های شهر که می‌گذری هرکس به طریقی عاشق امام حسین(ع) است، یکی با سینه‌زنی، دیگری با پخت نذری و آن یکی با اسپند دودکردن  و خوش‌آمدگویی به میهمان امام حسین(ع)، عشق و ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت نشان می‌دهد.

هر ساله با صدای گام‌های محرم کوچه و شهر هوایی می‌شوند، طبل‌ها و سنج‌ها برای این داغ بزرگ بی‌قرار می‌شوند؛ شیفتگان مکتب ثارالله(ع) با برپایی مجالس عزا، سینه‌زنی و زنجیرزنی یاد و خاطر سومین پیشوای شیعیان جهان و 72 تن از یاران باوفایش را گرامی می‌دارند.

هر ساله با فرا رسیدن ایام محرم و صفر به خصوص تاسوعا و عاشورا، پخت غذاهای مختلف از جمله قیمه، قورمه سبزی، عدس پلو، آش رشته، شله زرد، حلیم و توزیع به‌عنوان نذری در مجالس و هیئات از آئین‌های رایج مردم استان است، اما در این بین رعایت برخی نکات بهداشتی برای حفظ سلامتی عزاداران حسینی ضروری است.

نذورات عزاداران حسینی معمولا در ظروف پلاستیکی و یک‌بار مصرف توزیع می‌شوند که تماس این ظروف با غذای گرم، چرب و داغ، خاصیت اسیدی ایجاد کرده و با تولید مواد بسیار خطرناک، تهدیدی جدی برای سلامت شهروندان محسوب می‌شود.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفت‌وگو با فارس در این خصوص، اظهار داشت: از قراردادن غذا در ظروف پلاستیکی یک‌بار‌ مصرف خودداری شود؛ به هیچ عنوان نباید ماده‌ غذایی که دمای بالاتر از 40 درجه درون این ظروف نگهداری شود.

شهریار مستوفی با بیان اینکه سال‌هاست ظروف یک‌بار مصرف در نذری‌ها و سفرهای ما جای خود را باز کرده است، ادامه داد: مواد شیمیایی موجود در ظروف پلاستیکی سبب ایجاد اختلال‌های در عملکردهای مختلف فیزیولوژیک بدن و تغییر در عملکرد هورمونی آن می‌شود، این اختلال‌های هورمونی می‌تواند سبب تغییراتی در سیستم ایمنی، بی‌خوابی، پرخاشگری، چاقی، اضافه وزن، دیابت و... شود.

وی گفت: غذا را بیشتر از 2 ساعت در این ظروف نگهداری نکنید، البته در این صورت دمای آن باید زیر 12 درجه سانتی‌گراد باشد.

ایران جزو 10 کشور نخست مصرف کننده ظروف یک‌بار مصرف است، 200 تا 400 سال طول می‌کشد تا این ظروف تجزیه شود، بعد از سالیان طولانی ترکیبات مضر آن‌ها وارد خاک و محصولاتی مصرفی انسان‌ها می‌شود.

انتهای پیام/پ

نظر شما