شناسهٔ خبر: 35221234 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دانشگاه بجنورد با کمبود خوابگاه مواجه است

بجنورد- ایرنا- رئیس دانشگاه بجنورد گفت: این دانشگاه در سال تحصیلی جدید با کمبود خوابگاه مواجه است و علاوه بر این، تردد دانشجویان به شهر از دیگر دغدغه‌های اصلی است.

صاحب‌خبر -

دکتر احمد محقر شنبه در گفت و گو با خبرنگاران استان اظهار داشت: طبق آمار موجود چهار هزار دانشجو در این مرکز آموزش عالی در حال تحصیل هستند که از مجموع این تعداد سه هزار و ۹۲۰ نفر در مقطع کارشناسی و مابقی کارشناسی ارشد هستند.

وی کمبود فضای خوابگاهی را از مهم ترین نگرانی و مشکل این مرکز آموزش عالی عنوان کرد و افزود: ظرفیت خوابگاه برای پسران ۳۳۶ نفر و برای دختران ۶۷۲ نفر است.
وی اظهار داشت: همچنین ۲۴۰ پسر و ۷۲۰ دختر نیز در خوابگاه های خارج از دانشگاه ساماندهی و ۵۰۰ دانشجو نیز در منازل مسکونی مستقر می شوند.

رئیس دانشگاه بجنورد بر مشارکت و کمک خیران در بحث خوابگاه سازی تاکید کرد و گفت: یک باب خوابگاه دختران توسط بنیاد ۱۵ خرداد در این مرکز آموزش عالی در دست ساخت است اما تا مهر امسال به بهره برداری نمی رسد.

وی اظهار داشت: در بحث خوابگاه پسران در حوزه دولتی و غیر دولتی محدودیت داریم.

محقر در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: بیشتر دانشگاه های سطح کشور از قدمت بالایی برخوردار هستند که در خصوص زیر ساخت ها و ایجاد خوابگاه ها اقدامات خوبی انجام داده اند.

وی افزود: خوابگاه رکن مهمی از نظام دانشگاهی است که در صورت توجه نکردن با بسیاری از مسائل به خصوص آسیب های اجتماعی گره می خورد.

وی گفت: اگر دانشجویان در مجتمع های خوابگاهی سکونت داده شوند اقدامات مختلفی با برنامه ریزی از جمله در حوزه آموزش، مشاور و فرهنگی برای آنان برگزار می شود.

وی از مسئولان عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین استان خواست تا در حوزه خوابگاه به این دانشگاه و سایر دانشگاه ها کمک کنند و افزود: وجود خوابگاه از نیاز های اساسی هر دانشگاه است.

رئیس دانشگاه بجنورد در بخش دیگری از سخنانش یکی دیگر از دغدغه های این مرکز آموزش عالی را رفت و آمد دانشجویان عنوان کرد و گفت: سرویس دانشگاه در این سال ها با مشکلاتی مواجه بوده است.

محقر افزود: با وجود اینکه از سوی سازمان اتوبوسرانی اقدامات خوبی برای رفع مشکل رفت و آمد دانشجویان انجام شده اما به علت کمبود ناوگان و دوری راه این مسیر بعضا با مشکلاتی مواجه شده است که هم اکنون مسیر به صورت آزمایشی تغییر یافته است و همچنین سایر شهروندان نیز می توانند همزمان استفاده کنند.

وی با بیان اینکه محدودیت ناوگان شهری در بجنورد وجود دارد افزود: ناوگان اتوبوسرانی این شهر باید تقویت شود که به دانشگاه نیز کمک می شود.

وی بر بازگشایی مسیر خیابان قیام نیز تاکید کرد و اظهار داشت: هم اکنون دانشجویان بعضا افزون بر پنج کیلومتر مسیر را طی می کنند که اگر انتهای خیابان قیام بازگشایی شود مسیر به ۲.۵ کیلومتر کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه ترافیک جاده بجنورد – اسفراین سنگین است که بعضا برای دانشجویان و اساتید مشکلاتی نیز ایجاد شده است افزود: از مسئولان مربوط می خواهیم که برای بازگشایی انتهای خیابان قیام اقدامات جدی داشته باشند تا بخشی از مشکلات حوزه دانشگاه کاسته شود.

دو رشته دکتری به رشته های دانشگاه افزوده شد 
وی با بیان اینکه دو رشته جدید به رشته های این دانشگاه در مقطع دکتری افزوده شده است، اظهار داشت: برای اولین بار این مرکز آموزش عالی در سال تحصیلی جدید در رشته های مشاوره و آموزش زبان انگلیسی دانشجو می پذیرد. 

محقر افزود: علاوه بر این دو رشته نیز در مقطع کارشناسی ارشد با عنوان مهندسی معماری و برنامه ریزی شهری به رشته های این دانشگاه افزوده شد.

وی تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه بجنورد را ۱۷۲ نفر در حوزه علوم انسانی، هنر، علوم پایه، فنی و مهندسی عنوان کرد و گفت: تاکنون سه هزار و ۹۷۲ نفر از این مرکز آموزش عالی دانش آموخته شدند.

وی بر کمک و حمایت دانشجویان نیز تاکید کرد و افزود: در سال تحصیلی گذشته حدود ۱۰ میلیارد ریال به دانشجویان در زمینه وام تحصیلی،  ضروری، مسکن، ازدواج و تغذیه پرداخت شده  است.

رئیس دانشگاه بجنورد بر ایجاد درآمد و تنوع بخشی در این حوزه تاکید کرد و گفت: تلاش می کنیم تا در زمینه ماموریت و شان دانشگاه ایجاد درآمد کنیم که در زمینه خدمات فنی و مهندسی ، پژوهشی و آزمایشگاهی باید بتوانیم به بیرون از دانشگاه خدمات ارائه دهیم.

محقر بر ارتباط بیشتر در حوزه بین الملل نیز تاکید کرد و افزود: در این راستا نیز اقداماتی انجام شده است، برای مبادله دانشجو و اساتید، ارائه طرح های پژوهشی فعالیت هایی صورت گرفته است.

اتاق صنعت در دانشگاه بجنورد راه اندازی شد
رئیس دانشگاه بجنورد بر ایجاد ارتباط دو سویه بین مراکز آموزش عالی با صنعت تاکید کرد و گفت: در این راستا در دانشگاه اتاق صنعت تشکیل شده است، در این دفتر با تمامی دستگاه های اجرایی، صنایع و صنوف ارتباط برقرار کردیم.

محقر افزود: اساتید در صنایع و دستگاه های اجرایی حضور خواهند یافت و در آنجا به فرصت مطالعاتی می پردازند و مسائل و مشکلات در حوزه صنایع، واحد های صنفی و دستگاه های اجرایی را مورد مطالعه قرار می دهند.

حدود ۴۰ هزار دانشجو در ۳۹ مرکز آموزش عالی دولتی، نیمه دولتی، آزاد، موسسه های این استان فعالیت می کنند.
۳۰۰۷/ ۶۰۴۲

نظر شما