شناسهٔ خبر: 35211905 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آیین بیل‌گردانی گرمه، روایتگر تدفین شهدای کربلا

بجنورد- ایرنا- تعزیه بیل گردانی در گرمه در واقع بازگو کننده تدفین شهدا از سوی قوم بنی اسد است که در قالب تعزیه و شبیه‌خوانی هر سال روز دوازدهم محرم در این شهرستان خراسان شمالی برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

کارشناس میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی در مورد این آیین به خبرنگار ایرنا گفت: پس از واقعه عاشورا کمتر فردی به خود جرات می داد تا برای دفن شهدای کربلا اقدام کند اما قوم بنی اسد برای تدفین شهدای کربلا به این منطقه وارد شدند و شهدای کربلا را به خاک سپردند.

علی حسین پناه افزود: این آیین در واقع تعزیه و شبیه خوانی است که در گرمه برپا می شود و این آیین یک مرشد و رهبر دارد که نوحه های اصیل و خاصی را قرائت می کند و مردم در پاسخ به نوحه ها، اشک و مویه کرده و مراسم تشییع نمادین شهدای کربلا را برگزار می کنند.

وی با بیان این که شهدای شاخص عاشورا در این تعزیه معرفی می شوند اظهار داشت: در  این تعزیه یک به یک افرادی که تعزیه خوانی می کنند  با معرفی هر یک از پیکرها و کارهایی که در  کاروان امام حسین (ع) انجام داده است و شجاعتی که از خود نشان داده شروع به نوحه خوانی می کنند تا این که مراسم تدفین برگزار شود.

وی افزود: بیل گردانی در واقع نماد شکافتن زمین و دفن شهدا است و  اگرچه از تاریخ آغاز H ن در این شهرستان سندی نداریم اما بزرگان منطقه می گویند این آیین در گرمه  مربوط به ۶ نسل پیش است که هنوز ادامه دارد و هرسال روز دوازدهم محرم و مصادف با روز سوم واقعه شهدا برپا می شود.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد و  آیین های عزاداری این منطقه که گنجینه فرهنگ نام دارد با توجه به تنوع قومیتی منطقه فراوان و مختلف است.

تاکنون ۱۴ آیین عاشورایی و محرم در خراسان شمالی در فهرست آثار معنوی و ناملموس  ثبت ملی شده است که بیل گردانی گرمه یکی از آن ها است.

ب/ ۶۰۴۲

نظر شما